شناسهٔ خبر: 39145289 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نامتناسب بودن اختیارات و مسئولیت‌های استانداران در شرایط کرونایی

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه استانداران در ارتباط با همه مسائلی که در بخشی از آنها اختیاراتی ندارند باید پاسخگو باشند، گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استانداران، نامتناسب بودن اختیارات و مسوولیت‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا پورمحمدی ظهر امروز در نشست خبری ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار کرد: نظام مدیریت و برنامه‌ریزی ما بخشی و متمرکز بوده و در بحران‌ها هم ستاد ملی تشکیل می‌یابد که به شورای تامین تفویض شده و اقدامات ستادهای استانی هم باید در هماهنگی با ستاد ملی باشد.

وی افزود: تصمیمات استاندار نیز در شرایط بحرانی تابعی از تصمیمات ستاد ملی است مگر اینکه اختیارات لازم تفویض شده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخی از اهانت‌ها و هتاکی‌های صورت گرفته در فضای مجازی نسبت به مسوولان کشوری و استانی در ارتباط با مدیریت بحران کرونا اظهار داشت: وقتی در شرایط بحرانی قرار می‌گیریم انرژی‌ها را باید صرف هم‌افزایی و خرده‌گیری‌ها و گله‌مندی‌ها را به بعد موکول کنیم.

 انتقاد آزاد، هتاکی ممنوع

پورمحمدی در عین حال خاطرنشان کرد: ما آماده پاسخگویی و پذیرش همه انتقادات هستیم اما هتاکی و توهین ممنوع است.

این مسوول تصریح کرد: در کارزار مبارزه با کرونا سیاست‌های ما بیشتر بر روی پیشگیری، آگاه‌سازی و آموزش تمرکز می‌یابد؛ فعلا داروی قطعی و واکسن بیماری تولید نشده اما آنچه مسلم شده این است که هر قدر همراهی و مراعات مردم بیشتر باشد روند مبارزه و قطع زنجیره بیماری تسریع می‌شود و در این ارتباط رسالت رسانه‌ها بسیار سنگین است.

بهبود ۵۵ درصد مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی

پورمحمدی به آمار استان هم اشاره و اضافه کرد: در استان تاکنون تعداد مبتلایان به یک هزار و ۶۸۸ نفر رسیده و بیش از 800 نفر بهبود یافته‌اند؛ یعنی 55 درصد مبتلایان در استان بهبود یافته که نشان از همراهی و وظیفه شناسی همه عوامل درگیر دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایران از لحاظ تعداد مبتلایان در سطح جهان در رتبه هفتم و آمریکا در رتبه اول قرار دارد، افزود: استان آذربایجان‌شرقی نیز از نظر قدر مطلق مبتلایان بر اساس جمعیت در رتبه نهم و از لحاظ تعداد مبتلایان به 10 هزار نفر جمعیت در رتبه 17 کشور قرار دارد.

وی متذکر شد: سیستم ریلی و هواپیمایی کشوری مثل فرانسه به حمل اجساد متوفیان و بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته، این در حالی است که با وجود همه دشمنی‌های دشمنان قسم خورده زیرساخت‌های درمانی کشور ما به قدری قوی است که توانسته به خوبی این بحران را مدیریت کند به طوری که سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد از تجربه ایران در سایر کشورها استفاده کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اجرای طرح بسیج ملی غربالگری کرونا پرداخت و گفت: در عرض 15 روز 60 میلیون نفر در کشور و در استان ما 3 میلیون 200 نفر که 82 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند غربالگری شده‌اند.

پورمحمدی افزود: این طرح اهمیت فوق العاده‌ای دارد و توانسته 110 هزار نفر را که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند شناسایی کند که از این تعداد با 77 هزار نفر اینها تماس برقرار شده و 30 نفر بستری و 102 نفر سرپایی مداوا شده‌اند.

این مسوول توضیح داد: طرح بعدی فاصله‌گذاری اجتماعی است که به خوبی اجرا می‌شود و نمود همراهی مردم با این طرح روز 13 بدر بود که مردم به خوبی رعایت کردند؛ این طرح تا 20 فروردین اجرا خواهد شد و خروج از استان و شهر ممنوع است و ادارات با یک سوم نیرو فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم در اوایل اردیبهشت شرایط مبارزه به صورت مدیریت کنترل شده باشد، ادامه داد: از 5 فروردین ما شمار مبتلایان روزانه در استان بین 60 تا 90 نفر بوده و شیب افزایشی کاملا کند شده و به صورت قابل کنترل درآمده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین از اختصاص 10 میلیارد دلار به کسب و کارهایی که در اثر شیوع کرونا کم رونق و یا تعطیل شده‌اند در کشور خبر داد و افزود: واحدهایی که به بهانه کرونا به تعدیل نیرو می پردازند مشمول این حمایت‌ها نمی‌شوند.

انتهای پیام/60026/ح

 

نظر شما