شناسهٔ خبر: 39145007 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی:

تست کرونا تعدادی از اتباع غیر مجاز مثبت بوده است/ آمادگی برای بازگشت دانشجوهای ایرانی از اروپا/ بحث ابتلا سایر کشورها از ایران سیاسی است

محمد آسایی اردکانی با اشاره به اینکه خدمات درمانی برای اتباع خارجی رایگان است از ابتلا چند تبعه غیر مجاز افغان به کرونا خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری مجازی مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی صبح امروز 14 فروردین برگزار شد. محمد آسایی اردکانی در این نشست با اشاره به برخی فعالیت های انجام شده در سطح بین المللی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی در ابتدا با اشاره به وضعیت مرزهای ایران گفت: قرنطینه هایی در مرزهای پاکستان و افغانستان ایجاد شده است. برخی از این افراد که قصد بازگشت داشتند ایرانی بودند و در مرزها مورد غربالگری قرار گرفتند. موارد مشکوک بستری می شدند اما افرادی که قصد خروج داشتند در بدو ورود به پاکستان و افغانستان مجددا مورد غربالگری قرار می گرفتند در این راستا به طور منظم با وزارتخانه های افغانستان و پاکستان در ارتباط بودیم.

او افزود: از تجارب سایر کشورها نیز بهره مند شدیم و با سازمان های بین المللی ارتباط برقرار کردیم و این تجارب را در اختیار اعضای هیئت علمی قرار داده ایم.وزارت بهداشت طی برنامه ای تجربیات کشورهای مختلف را در قالب یک صفحه در زمینه کاهش و درمان بیماری ها به رشته تحریر در آورده  و در اختیار افراد قرار داده است.

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی در رابطه با اعزام پزشکان به خارج کشور گفت: هنوز به جایی نرسیدیم که بخواهیم پزشکی اعزام کنیم. زمانی که بیماری در کشور کاهش پیدا کند می توانیم این اقدام را داشته باشیم اما تجربیات خود را به ثبت می رسانیم.

آسایی بیان کرد: یکی از موارد مهم، ارتقا علمی و محافظت و توجه به نیروهای انسانی است که بیشتر به آن ها نیاز داریم گرچه در هفته های اول آنچنان تجهیزات لازم را نداشتیم ولی در حال حاضر تامین هستیم و مشکلی وجود ندارد.

او گفت: امیدواریم تعداد بیماران کادر درمانی با محافظت و شیفت بندی مناسب کاهش پیدا کند.

آسایی با اشاره به تجربیات جهانی برای مقابله با کرونا اظهار کرد:  مسئله مهم در چین  برای کنترل کرونا کشف،  گزارش ، ایزوله و درمان سریع بود.

او ادامه داد: چین از سیستم درمانی اش حمایت به عمل آورد. البته طب سنتی در چین رایج است که طب مدرن و سنتی را با هم هماهنگ کرد. سریعا نیروهای پزشکی را از سایر استان ها در اختیار قرار گرفت. درمان رایگان را ایجاد کرد. پیگیری و غربالگری و قرنطینه و ردیابی افرادی که مثبت بوده اند نیز انجام شد. همچنین چین کیت های تشخیصی را در 16 روز به تولید انبوه رساند.

آسایی با اشاره به تجربه کره جنوبی تصریح کرد: بیماران در برخی کشورها گروه بندی شدند یعنی بیماران با سن بالا و دارای بیماری های زمینه ای در صورتی که کمبود وسایل وجود داشت در اولویت نبودند. البته شفافیت اطلاعاتی در کره جنوبی، عدالت در دسترسی همگان به تست از دیگر موارد مورد توجه بود. 

او بابیان اینکه در سنگاپور هم 2 مورد مرگ وجود داشت و 70 درصد مواردی که بیمار شدند بهبود پیدا کردند.، افزود: 900 مرکز درمانی فعال و 39 هزار تست در سنگاپور انجام شد. همچنین اپلیکیشنی ایجاد شد که بیماران بهبود یافته هر روز صبح مورد پایش قرار می گرفتند. این افراد حتی از قرنطینه بیرون می آمدند اپلیکیشن نشان می داد. سنگاپور به مدیریت بیمارستان های خصوصی توجه نشان داد.

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی با اشاره به تجربه کشورهای اروپایی گفت: نمی توان سیستم مراقبت های اولیه ایران را با ایتالیا و اسپانیا مقایسه کرد و ایران مراقبت های اولیه اش بدتر از این کشورها است. امری که ما از آن استفاده کردیم و بسیار چشمگیر بوده خانه های سلامت است که خدمات ارزنده ای را انجام دادند. در شهرها هر مراقب سلامت،  2500 نفر و در روستاها حدود 1500 نفر را تحت پوشش دارند. خوشحال هستیم که با حدود 57 میلیون نفر تماس گرفتیم تا انگیزه های عمومی را افزایش بدهیم.

آسایی بیان کرد: این اقدامات در یافتن ناقلین سالم موثر بوده است. در بین این ها مواردی مثبت پیدا شد. در زنجان حدود 20 درصد اطرافیان بیمار شناسایی و درمان شدند.

او در رابطه با فوت افاغنه در ایران اظهار کرد: اطلاعی ندارم. اگر گفته شده که 50 نفر از افاغنه به علت کرونا فوت کرده اند باید مسئولین مطلع باشند. ارائه خدمات برای اتباع رایگان است و انجام می شود. مشکل ما با اتباع، ورود غیر قانونی آنان است. در حال حاضر بر اساس اطلاعات در میرجاوه از 26 مورد افغانی 4 مورد مثبت بوده اند که بلافاصله تحت درمان قرار گرفتند. در اردوگاه افغانه که غیر مجاز هستند از 15 مورد 8 مورد مثبت اعلام شد.

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی در رابطه با وضعیت سایر کشورها و ارتباط آنان با ایران گفت: سازمان بهداشت جهانی مقرراتی در مباد ورودی اعلام کرده که باید در مرزها مستقر شوند. همکاری و همدلی سایر کشورها باید مورد تاکید باشد. اگر ارتباط بین مرزی کنترل نشود دودش به چشم همه می رود. باید کشورها به یکدیگر کمک کنند و در زمان مناسب هر نوع کمکی را انجام بدهیم. اینگونه نیست که اگر در ایران این بیماری کنترل شود تا ابد بدان دچار نمی شویم.از این رو کنترل کرونا در همه کشورهای دنیا مورد اهمیت است.

آسایی تصریح کرد: حدود 57 هزار نفر بیمار کرونایی در کشورهای منطقه وجود دارد که این ها باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. باید نظام اطلاعاتی کشورهای منطقه مدیترانه شرقی دچار دگرگونی شود و موارد قانونی شفاف شود و همه کشورها باید تعداد  ابتلا را با شفافیت اعلام کنند.

او در خصوص انجام طرح فاصله گذاری اجتماعی در سایر کشور ها  اظهار کرد: بسیاری از کشورها مسئله فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی را اجرا کرده اند گرچه به مدت بسیار زیاد انسان ها را نمی توان از محل کار دور کرد. مسئله فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی در اکثر کشورها اجرایی شده است اما در جایی شدت بیشتری داشته و در جای دیگر شدتش کمتر بوده است و قطعا جز توصیه های سازمان بهداشت جهانی است.

مشاور وزیر بهداشت در رابطه با اظهار نظرها در خصوص ابتلا همه کشورها به کرونا از طریق ایران گفت: این ها جز مسائل سیاسی است. اینکه عنوان می شود اولین مورد ایران یا چین بوده مهم نیست. اینکه همه کشورها مبتلا شده اند چیزی را تغییر نمی دهد و ممکن است از ایران یا سایر فضاها باشد. در کانادا اولین فردی که وارد شد خانم بالای 60 سال بوده که دور دنیا رفته بود واز امریکا وارد کانادا شده است.

او در مورد بازگشت اتباع ایرانی افزود: بهمن ماه دانشجوهای ایرانی در چین بنا به درخواست خودشان به ایران بازگشتند و پس از قرنطینه دو هفته ای به خانه هایشان رفتند. اخیرا سفیر ایران در ایتالیا درخواست مشابهی دارد و همانند ساز و کار قبلی انجام می شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی در رابطه با روش های درمانی سایر کشورها گفت: همه ما از پروتکل های درمانی مطلع هستیم. ویروس درمان ندارد. درمان برای عوارض و آثار است و عوارض طبق دستورالعمل ها کنترل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما