به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از وب دا، سید کاظم فرهمند اظهار کرد: از جمله معضلات جدید حوزه بهداشت و درمان کشورها همه گیری بیماریهای نوپدید است و اغلب کشورها، به دلیل تغییر الگوی بروز و شیوع بیماریهای واگیر، تجربه اندکی برای مدیریت بحران در چنین شرایطی دارند.
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با توجه به سرعت بالای انتشار بیماری ویروسی کووید -۱۹و ابتلای جمعیت قابل توجهی از یک کشور در یک بازه زمانی کوتاه و قرار گرفتن در یک وضعیت همه گیری جهانی، معمولاً آسیبهای مستقیم بیماری بیشتر مشاهده میگردند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: عوارض روانشناختی بخش قابل ملاحظهای از این پیامدها ی شایع بشمار میروند که شباهتهای زیادی با پیامدهای پس از وقوع حوادث طبیعی دارند و باید در نظر داشت که در چنین شرایطی، افرادی که از قبل دچار انواع اختلالات اضطرابی بوده و یا تحت درمان هستند، ممکن است در شرایط فعلی نیز دچار تشدید علائم بیماری خود شوند و یا حتی به دلیل شرایط به وجود آمده و اقدامات توصیه شده، در تهیه و مصرف داروهای خود دچار مشکل شوند.
فرهمند گفت: این در حالی است که بروز طیفی از علائم اضطرابی مانند اختلالات وسواسی جبری با مضمون بیماری نوپدید، اضطراب فراگیر، اضطراب خود بیمارانگاری و همچنین اضطرابهای پس از حادثه به دنبال شنیدن اخبار بد نیز در برخی از افراد بروز پیدا میکند.
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در همین راستا و با در نظر گرفتن ضرورت پاسخگویی به نیاز عموم جامعه در زمینه اطلاع رسانی در حوزههای مختلف بیماری کووید -۱۹، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد همزمان باسایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور جهت انجام خدمات روانشناختی تعداد ۱۲ کارشناس روانشناسی به مجموعه کارشناسان پاسخگویی سامانه ۴۰۳۰ از تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ اضافه شد.
فرهمند گفت: این سامانه از دو طریق نیازهای مخاطبین پاسخ میدهد. یک شیوه استفاده از پیامهای صوتی است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه ۴۰۳۰ میتواند با استفاده از کلید ۳ به لیستی از پیامهای صوتی دست یابد که براساس نیاز خود میتواند یکی از آنها را انتخاب نماید.
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه افزود: شیوه دیگر خدمت رسانی به مخاطبین از طریق سامانه است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه ۴۰۳۰ میتواند با استفاده از کلید ۸ به کارشناسان روانشناس که به جهت ارائه راهنمایی و مشاوره روانشناختی در پشت خط هستند، متصل شود و ضمن بیان سوالات یا مشکلات احتمالی خود از خدمات این حوزه بهره مند شود.
وی با تاکید بر اینکه کارشناسان روانشناس برای ارائه این نوع از خدمت آموزش دیده اند و آمادگی لازم را برای ارائه راهنمایی و مشاورههای کوتاه تلفنی در حوزه سلامت روان دارند گفت: همکاران سامانه همه روزه ازساعت ۸ لغایت ۲۴ آماده پاسخگویی به شهروندان هستند.
شهروندان میتوانند بعد از برقراری تماس با سامانه، از کلیدهای ۱ یا ۲ برای دریافت پیامهای آموزشی صوتی در خصوص پیشگیری از ابتلاء به ویروس کورنا، تشخیص و درمان آن استفاده کنند و در صورت نیاز به دریافت پاسخ به سوالات خود پیرامون پیشگیری و درمان این ویروس، از کلید ۹ استفاده نمایند و دقت نمایند که کلید ۸ را صرفاً برای دریافت راهنمایی و مشاورههای روانشناختی مورد استفاده قرار دهند.
نظر شما