شناسهٔ خبر: 39143189 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول در اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان عنوان کرد

هنرستان؛ نهاد پرورش نیروی توانمند برای جهش تولید

پریسا یوسفی

رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش استان زنجان گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش یکی از راهکارهای تربیت‌کننده نیروی انسانی متخصص است.

صاحب‌خبر -

حمید اخوان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش یکی از راهکارهای تربیت‌کننده نیروی انسانی متخصص است؛ چراکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به دلیل توام کردن آموزش‌های نظری و عملی از توانایی زیادی در تشکیل سرمایه انسانی دانش‌مدار برخوردار است.

این مسئول ادامه داد: این آموزش‌ها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده‌دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی این کشورها است، بلکه از طریق بسترسازی خود اشتغالی به حل مشکل بیکاری نیز کمک می‌کند.

وی افزود: آموزش‌های هنرستانی راه میان‌بری در مسیر تربیت نیروی انسانی به شمار می‌رود؛ چراکه از یک سو با توجه به بهره‌مندی این آموزش‌ها از مبانی علمی و استفاده از روش‌های پذیرفته‌شده آموزش‌های کلاسیک، راه خود را از یادگیری بر مبنای تجربه عملی صرف، جدا کرده و از این طریق راه درازمدت و غیر علمی این نوع فراگیری را کوتاه کرده و این توانایی را در فرد آموزش‌دیده فراهم می‌کند تا بتواند خود را در مقابل تغییرات تکنولوژیکی به آسانی هماهنگ کند.

اخوان تصریح کرد: از سوی دیگر، این آموزش‌ها با همراه کردن آموزش‌های نظری و عملی، این امکان را برای فرد فراهم می‌کند که همسویی بیشتری با نیازهای بازار کار داشته و از این طریق امکان بیشتری برای جذب آن‌ها در فعالیت‌های اقتصادی - اجتماعی فراهم شود.

رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش استان، یادآور شد: اگر آموزش را مترادف با سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی در نظر داشته باشیم، می‌توان ارتباط مستقیم و مثبت میان توسعه اقتصادی و به‌کارگیری مهارت و تخصص نیروی انسانی را به عنوان یکی از مهمترین عوامل جهش تولید تایید کرد.

وی عنوان کرد: تولید کالای با کیفیت نیازمند پرورش نیروی انسانی ماهر و کار بلد است و پرورش چنین نیروهایی یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش در هنرستان‌ها است که در این راستا در حال حاضر هنرستان‌ها در ۱۶۰ شاخه رشته کاردانش و ۴۱ رشته شاخه فنی و حرفه‌ای از مهم‌ترین مراکز تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار است.

این مسئول خاطرنشان کرد: نهادی چون آموزش و پرورش در راستای توجه به عرصه تولید و جهش تولید گام‌های موثری می‌تواند بردارد. توجه به ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت نشان می‌دهد که آموزش و پرورش این مسیر را شروع کرده است و در این راستا سه‌ساله شدن هنرستان‌ها، تدریس کار و فناوری در دوره ابتدایی، اجرای طرح‌هایی مانند طرح شهاب، طرح ایران‌مهارت و تدریس درس کارآفرینی در همه شاخه‌های تحصیلی از اقدامات اساسی است.

انتهای پیام

نظر شما