شناسهٔ خبر: 39142441 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نگاهی به تاریخچه تنها زورخانه منطقه۱۷

روزی که پهلوان تختی به امامزاده حسن(ع) آمد

مرحوم حاج علی پناهی از ورزشکاران باستانی کار بود و نزد پیر و جوان محله امامزاده حسن(ع) حرمت و آبرو داشت. حاج علی هر روز دست پسرهای نوجوانش را می گرفت و با هم به زورخانه های دور و نزدیک شهر می رفتند تا با میل گرفتن و پازدن و کباده کشیدن جانی تازه کنند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین-نصیبه سجادی: حاج علی حسرت بچه های محل را می دید که دوست دارند مانند پسران او به زورخانه بروند، اما دوری راه مانع آنها می شد. سر کوچه شهید محمدزاده فعلی یک زمین خاکی بزرگ ۱۴۰متر مربعی وجود داشت که مردم زباله هایشان را در آنجا می ریختند و موش و گربه ها لابه لای زباله های متعفن جست و خیز می کردند. حاج علی تصمیم گرفت در این زمین زورخانه بسازد.

محله امامزاده حسن(ع) آب لوله‌کشی نداشت و حاج علی در زیرزمین زورخانه آب انباری درست کرد تا آب قنات در آن جاری شود و برای نظافت زورخانه و میزبانی ورزشکاران استفاده شود. آن زمان محله کم جمعیت امامزاده حسن(ع)، ورزشکاران کم و انگشت­ شماری داشت، اما با به صدا درآمدن زنگ سردم زورخانه، بسیاری از نوجوانان محله به ورزش باستانی روی آوردند و هر روز تعداد باستانی کاران نوجوان محله بیشتر شد. در آن دوره رسم بود پهلوانان و ورزشکاران سرشناس به همه زورخانه­ ها سر بزنند. با آن که مسافت پل امامزاده معصوم(ع) تا امامزاده حسن(ع) را با درشکه طی می‌کردند، پهلوانان معروفی مثل پهلوان مصطفی طوسی، حاج اسماعیل قربانی و مرحوم نامجو برای تمرین از مرکز شهرخود را به این زورخانه می‌رساندند. آن زمان برگزاری مسابقه میان ورزشکاران تازه وارد زورخانه‌ها عرف نبود. جوایز مسابقات را هم به پیشکسوتان نمی‌دادند و اگر مسابقه‌ای برپا می‌شد، از مسئولان ورزشی برای اهدای جوایز دعوت می‌کردند. مرحوم پناهی در زورخانه میان ورزشکاران نوجوان مسابقه گذاشت و برخلاف رسم معمول از پهلوان تختی خواست برای اهدای جوایز و تشویق باستانی کاران جوان به زورخانه بیاید. پهلوان دعوت او را پذیرفت و همراه پهلوان صحرایی، وفادار و سجادی به زورخانه آمد، اول در آن جا میل زد و کباده کشید و ورزش کرد، بعد هم جوایز ورزشکاران جوان زورخانه را به آنها داد.

آن روز مردم در خیابان امین‌الملک صف کشیده بودند تا پهلوان تختی را ببینند. بسیاری از آنها از محله­ های دیگر به آن جا آمده بودند و از سر کوچه شهید محمدزاده تا زورخانه، جمعیت آنقدر زیاد بود که به سختی می­ توانستید از لابه­ لای آنها عبور کنید.

زورخانه ای که از مرحوم پناهی به یادگار مانده، «زورخانه هژبر» نام گرفته است. در این زورخانه پهلوانان صاحب بازوبندی مانند پهلوان محمدرضا توپچی و مرحوم سلیمانی رشد کرده ­اند و محمدعلی حساس از مربیان قدیمی زورخانه است که برای تربیت پهلوانان نامدار کشور زحمات زیادی کشیده است. «حسن پناهی» فرزند مرحوم حاج علی، داور ورزش زورخانه ­ای است و در تدوین قوانین بین‌المللی مسابقات ورزش‌های زورخانه­ ای مشارکت داشته است.

نظر شما