شناسهٔ خبر: 39142045 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۷۸ طرح مرتع‌داری در زنجان تهیه شد

زنجان- ایرنا- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: حدود ۳۷۸ فقره طرح مرتع‌داری در این استان تهیه شده و مدیریت مراتع را طبق ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور به صورت قرارداد ۳۰ ساله به خود دامداران واگذار کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

جلیل سلطان‌نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۵۶ درصد سطح استان زنجان، منابع طبیعی است، اظهار داشت: یک میلیون و ۱۳۷ هزار هکتار از منابع طبیعی استان، مرتع بوده و بخش عمده چرای دام‌ها نیز در مراتع است.

وی خاطرنشان کرد: برابر طرح‌های مرتع‌داری و ممیزی‌هایی که اتفاق افتاده، ظرفیت مراتع استان زنجان برای ۶۴۰ هزار واحد دامی برآورد شده در حالی که دام موجود در استان، یک میلیون و ۲۳۰ هزار واحد و در واقع ۲ برابر ظرفیت مجاز مراتع است.

سلطان‌نژاد افزود: به این دلیل در قانون افزایش بهره‌وری آمده که بتوانیم سالانه ۱۰ درصد تعادل بین دام و مراتع را برقرار کنیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با توجه به این قانون باید اصلاحاتی در طرح‌های مرتع‌داری انجام دهیم و طرح‌های خود را با رویکرد طرح‌های تلفیقی، تهیه کنیم تا دامدار فقط متکی به تامین علوفه دام از مراتع نباشد بلکه از سایر کاربری‌های مراتع مانند توسعه گیاهان دارویی، گاوداری‌های صنعتی و پرورش شیلات نیز استفاده کنیم تا تعادل لازم در این زمینه برقرار شود.

نظر شما