شناسهٔ خبر: 39141271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

میرسلیم: انتلاف‌های شب انتخابات جوابگوی فرد یا لیست معرفی شده نیستند / قانون باید اصلاح شود

منتخب یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: در کشورمان، احزاب سیاسی جایگاهی در انتخابات ندارند و یک نقص مهم در مردم‌سالاری دینی است که باید برای رفع آن، تغییراتی در قانون انتخابات انجام گیرد.

صاحب‌خبر -

سیّد مصطفی میرسلیم، منتخب مردم تهران در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی  خبرگزاری دانشجو، با اشاره به اینکه احزاب اصلاح‌طلب از حمایت‌های خود از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، به‌نوعی ابراز پشیمانی می‌کنند، اظهار داشت: گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ باهم تصمیم گرفتند، از فردی حمایت کنند که ازنظر سیاسی متعلق به هیچ‌کدام از احزاب اصلاحات نبوده است. زمانی که روحانی رأی آورد، فکر و برنامۀ خود را دنبال کرد و از تصمیمات حامیان خود، پیروی نکرد.

وی ادامه داد: وقتی اکثر گروه‌های حمایت‌کننده دیدند که نمی‌توانند پاسخگوی اقدامات او باشند، به‌نوعی ابراز پشیمانی کردند و از حمایت‌های سیاسی دست برداشتند و خود را کنار کشیدند ولی این کنار کشیدن مانع این نشد که جریان اصلاحات، وجه خود را نزد مردم حفظ کند؛ اصلاح‌طلبان پایگاه‌های اجتماعی خود ازدست‌داده‌اند و اکنون اصلاح‌طلبان، اقلیت محدودی را در مجلس آینده تشکیل می‌دهند؛ برخی از گروه‌های این جریان سیاسی و یا شخصیت‌های وابسته به آن‌ها، به‌جای آن‌که متنبه شوند و اشتباه خود را اصلاح کنند، متأسفانه در تلاش هستند که مجلس یازدهم و انتخابات آن را تحقیر کنند.

میرسلیم با بیان اینکه احزاب سیاسی نسبت به حمایت‌های سیاسی خود پاسخگو نیستند، تصریح کرد: در کشورمان، احزاب سیاسی جایگاهی در انتخابات ندارند و یک نقص مهم در مردم‌سالاری دینی است که باید برای رفع آن، تغییراتی در قانون انتخابات انجام گیرد. تشکل‌های مختلف سیاسی در نزدیکی‌های انتخابات دورهم جمع می‌شوند و ائتلاف می‌کنند؛ ائتلافشان برای آن است که به یک فهرست مشترک برسند یا در انتخابات ریاست جمهوری از یک فرد خاص پشتیبانی سیاسی کنند و هیچ ائتلافی، کارکرد حزبی ندارد؛ یعنی جوابگوی اقدامات افراد فهرست یا فرد معرفی‌شدۀ خود به لحاظ برنامه و عملکرد نیست و در ائتلاف، چندین گروه سیاسی که دارای نظریات خاص خود هستند، حضور دارند.

عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با اینکه ۴ سال از عمر مجلس دهم می‌گذرد ولی بسیاری از مردم تهران، نمایندگان خود را نمی‌شناسند؛ مردم در روز انتخابات ناچار هستند که سی نفر را از فهرستی که شامل بیش از هزار اسم است، رأی دهند این انتخاب، حتی برای افراد باتجربۀ سیاسی هم دشوار است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل، نیازمند اصلاح قانون هستیم؛ به‌گونه‌ای که حوزه‌های انتخاباتی بیشتر از یک یا دو نماینده نداشته باشند. ما نیز ناگزیر بودیم که همین قانون ناصحیح را بپذیریم تا فرصت سه سال و خورده‌ای وزارت کشور را از دست ندهیم. تمام اشکالاتی که به قانون انتخابات وارد است، درنتیجه‌ی انتخابات مجلس نیز، مؤثر است.

میرسلیم در خصوص متهم کردن جریان اصولگرا به ایجاد فضای دوقطبی در انتخابات، افزود: متهم کردن به ایجاد فضای دوقطبی نوعی سیاسی‌کاری است. طرح چنین مسائلی در انتخابات مجلس یازدهم، در مقابل عدم رضایت مردم از عملکرد ناشایست مجلس دهم، کم‌اهمیت است و نتایج انتخابات نیز همین نکته را اثبات کرد؛ رأی‌دهندگان با فاصله‌ی معناداری خود را از نامزد‌های پیشنهادی اصلاح‌طلبان مبرا نگه‌داشتند و وحدت اصولگرایان، توانست با استقبال رأی‌دهندگان مواجه شود.
 

نظر شما