شناسهٔ خبر: 39139856 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین | لینک خبر

ارائه محصولات سالم کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم به دست محققان ایرانی

محققان ایرانی با ارائه یک پلتفرم مسیر دسترسی مردم به محصولات سالم کشاورزی را کوتاه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، چند سالی است که اگر از هر ایرانی درباره شرکت‌های دانش بنیان بپرسیم کمتر کسی است که در این باره اطلاعاتی نداشته یا حداقل چندین بار از دستاوردها و محصولات این شرکت‌ها استفاده نکرده باشد.

این روزها دستاوردهای دانش بنیان در خانه هر ایرانی کاربرد دارد و مردم به طور روزمره از این دستاوردها استفاده می‌کنند تا جایی که حتی بعضی اذعان دارند زندگی قبل از ورود این دستاوردها را به یاد ندارند و یادآوری روزهایی که این دستاوردها نبود، برایشان دشوار است.

این مساله به این دلیل است که محققان کشورمان در شرکت‌های دانش بنیان برای ارائه دستاوردها به نیازهای مردم می اندیشند و آنچه را که مورد نیاز مردم است برای آن ها فراهم می‌کنند.

یکی از این دستاوردها هم پلتفرمی است که برای رساندن سریع تر و مطمئن تر محصولات کشاورزی به دست مردم طراحی شده است.

درباره این پلتفرم با محمودرضا شایسته محقق کشورمان به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید:

* طرح «از مزرعه تا سفره» و تحول در زندگی مردم

فارس: شنیدیم شرکت دانش بنیان شما که در حوزه زیست فناوری فعال است طرحی ارائه داده که از طریق آن محصولات کشاورزی به سرعت و با اطمینان به دست مردم می رسد، درباره طرح تان توضیح دهید.

شایسته: بله، ما پلتفرمی را ایجاد کردیم که براساس آن طرح «از مزرعه تا سفره» را بر اساس مدل مدیریتی اجرایی می کنیم.

فارس: درباره طرح بیشتر توضیح دهید، مخاطبان ما می خواهند بدانند که با اجرای این طرح چه تحولی در زندگی مردم رخ می دهد.

شایسته: اگر بخواهم در یک جمله بگویم باید اینگونه مطرح کنم که از طریق این طرح، مردم با اطمینان به مواد غذایی سالم با گواهی دسترسی می یابند.

با توجه به اینکه منشا بسیاری از بیماری‌ها از غذا است، تلاش داریم محصولات سالم را در سریع ترین حالت ممکن و با اطمینان کامل به مردم برسانیم تا بیماری‌ها کاهش یافته و به تبع آن مصرف دارو نیز کاهش پیدا کند.

* محصولات کشاورزی چگونه با سرعت و اطمینان به سر سفره های مردم می آید

فارس: این کار به چه صورت انجام می شود؟

شایسته: این طرح در ۱۲ بخش از مزرعه تا سفره است به این صورت که در مهم ترین آن شبکه ای وجود دارد که نشان می دهد هر کدام از اعضا برای رساندن محصولات به دست مردم در چه جایگاهی قرار می گیرند و وظیفه هر کدام چیست، ما بر اساس این پلتفرم این ارتباطات را تعریف می کنیم و برای ابزارهای ارتباط سازی نیز سامانه ای داریم که از طریق این سامانه تمام محصولات کدگذاری می شوند و تمام محصولات نیز باید برند داشته باشند.

این اعضا و ابزارها در پلتفرم دست به دست هم می دهند تا هم افزایی ایجاد می شود و محصول سالم گواهی شده به دست مردم کشورمان می رسد.

پلتفرمی که ما طراحی کرده‌ایم به گونه ای است که براساس آن مدیریت زنجیره‌ای تامین  سبز محصولات کشاورزی از مزرعه تا سر سفره راهبری شود، باید توجه کنیم زنجیره‌های ارزش و تامین به یک سری مشارکت‌کننده لازم دارند که همسو و هم هدف باشند و برای هدف مشترک گام بردارند تا به نتیجه برسند در این پلتفرم هر شخصی حقیقی یا حقوقی در جایگاه خود قرار می‌گیرد تا این زنجیره درست عمل کند.

در این شبکه محصولات بسته بندی می‌شوند و باید برند و کد رهگیری «از مزرعه تا سفره» و گواهینامه‌هایی که رتبه‌بندی آن‌ها مشخص است را داشته باشند.

این شبکه راه اندازی شده، به عنوان یک پلتفرم ملی به دنبال تکمیل زنجیره تامین محصول سالم گواهی شده از مزرعه و ابتدای کشت تا رسیدن محصول نهایی به دست مصرف کننده است.

از جمله مواردی که از طریق این شبکه انجام می شود می توانم به انجام اصالت سنجی گواهی نامه های قبلی، پایش محصول و آزمایش، استقرار کدهای رهگیری از مزرعه تا سفره، هوشمندسازی مزرعه درصورت درخواست، برندینگ و هویت بخشی به محصول، مدیریت لجستیک شامل بسته بندی، حمل و انبار، تسهیلگری برای رفع نیازهای تولید کنندگان، معرفی به فروشگاه های عضو شبکه و بازارهای همکار، بازاریابی و فرهنگ سازی برای مصرف کننده نهایی و تبلیغات محصول نهایی اشاره کنم، به طور کلی می توانم بگویم انجام هر آنچه که لازم است تا به فروش محصول گواهی شده بینجامد و محصولات مزرعه با سرعت و اطمینان به سر سفره مردم بیاید از طریق این پلتفرم انجام می شود.

فارس: با این توصیفات آیا می توان گفت این پلتفرم نوعی استانداردسازی و حصول اطمینان در استفاده از مواد غذایی است؟

شایسته: البته برای استانداردسازی محصولات، سازمان استاندارد مسوول انجام این کار است، طرح ما این است که ما نوعی پلتفرم برای ارائه محصول مناسب به مردم طراحی کردیم.

اجازه دهید مثالی بزنم، به طور مثال تاکسی های اینترنتی که مسوولیت و وظیفه ای برای تائید گواهی ها ندارد ولی با تشکیل باشگاه مشتریان و مدیریت و راهبری که به وسیله اپلیکیشن ایجاد کرده اند مسافر و راننده را به هم وصل می کنند.

سامانه و شبکه همکاری ما نیز به این صورت است که کشاورز، فروشگاه و مردم در یک زنجیره قرار می گیرند و ما در اتاق های راهبری و مدیریت خودمان سعی می کنیم این ارتباط به بهترین شکل صورت بگیرد، در واقع این پلتفرم یک ریشه اعتماد را در بخش ارائه محصولات کشاورزی ایجاد می کند.

البته محصولات فقط کشاورزی هم نیست حتی می تواند لباس باشد، به طور کلی هر چه که با سلامت مردم در ارتباط باشد در این زنجیره قرار می گیرد.

فارس: اعتماد مردم به محصولات به چه صورت تضمین می شود؟

شایسته: این پلتفرم به عنوان یک ستاد می تواند اعتمادسازی را در مردم ایجاد کند مانند همان تاکسی های اینترنتی؛ البته برای این امر کارهای فرهنگ سازی، بازارسازی، بازاریابی، ساماندهی سیستم فروش، ساماندهی سیستم های مدیریت رضایت مشتریان، تشکیل باشگاه مشتریان انجام می شود و این ها زیرسیستم های این شبکه هستند.

* طرح محققان ایرانی تحولی در حوزه اقتصاد و کشاورزی

فارس: بنابراین این پلتفرم می تواند به عنوان تحولی در حوزه اقتصاد و کشاورزی هم مطرح شود؟

شایسته: بله، این سیستم هم اشتغال ایجاد می کند و هم در حوزه کشاورزی روابط بین تولید کننده و مصرف کننده، مشتری و خدمات دهندگان این شبکه را ساماندهی و مدیریت می کند.

فارس: با توجه به اینکه شرکت دانش بنیان شما در حوزه زیست فناوری فعالیت می کند، اگر بخواهیم بین ایران و جهان مقایسه ای در حوزه زیست فناوری داشته باشیم به نظر شما به عنوان محقق این حوزه، کشور ما در کجا قرار دارد.

شایسته: اجازه دهید بگویم چرا پلتفرم ما اصلا در حوزه زیست فناوری وارد شده است.

زیرا برای این کار نیاز به نهادهای سالم است و نهادهای زیستی نهادهای بسیار سالمی هستند که اگر کشاورزان از آن ها استفاده کنند می توانند به بهره های بسیاری برسند.

شرکت ما در زمینه بازارسازی، بازاریابی و مارکتینگ، سیاست‌های قیمت‌گذاری و زنجیره ارزش فعالیت زیادی انجام می دهد و حتی به افراد مشاوره‌های اقتصادی و مدیریتی داده می‌شود و برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و سبز گواهی شده تلاش می‌شود.
ما ایده‌ها را از استارتاپ‌ها دریافت و آن‌ها را به کار تبدیل می‌کنیم و سپس محصول تجاری‌سازی می‌شود.
ابتدا شبکه با حدود ۳۰ تا ۴۰ شرکت تولیدکننده شامل تولیدکننده کودهای زیستی، معدنی و آلی و فرآوری شده تشکیل شد و حالا با بیش از ۲۰۰ شرکت و فروشگاه و کشاورزان پیشرو و عرضه کنندگان محصولات سالم و ارگانیک در سطح کشور ادامه دارد.
هم اکنون شرکت های تسهیلگر، خدمات دهنده آموزشی ترویجی و گواهی دهنده نیز به شبکه پیوسته اند که در این زنجیره کار می‌کنند تا محصولات سالم گواهی‌شده به دست مردم برسد.

حالا درباره جایگاه زیست فناوری می گویم که ما باید در حوزه زیستی بیشتر کار کنیم و اگر بخواهیم در سطح جهان حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشیم باید در این حوزه پیشرفت بیشتری حتی بیشتر از پیشرفت های فعلی داشته باشیم.

البته در حال حاضر هم فعالیت شرکت های ما خوب است به طوریکه بیشتر از 60 شرکت در حوزه های کشاورزی سلامت محور فعالیت می کنند.

* پلتفرم محققان ایرانی؛ دستاوردی که به سر سفره مردم می آید

فارس: به نظر شما پیشرفت در این حوزه در زندگی مردم هم نماد پیدا می کند؟

شایسته: قطعا، ما می خواهیم محصولات مزرعه را به صورت کاملا تایید شده به سر سفره مردم بیاوریم و محصولاتی در سفره مردم باشد که از سلامت آن اطمینان دارند و این می تواند بالاترین دستاورد در این حوزه باشد.

فارس: بنابراین می توان گفت پلتفرم شما علاوه بر کشاورزی می تواند در بخش سلامت هم موثر باشد.

شایسته: بله همینطور است، محصولات کشاورزی یا به صورت خام وارد زندگی مردم می شوند یا برای رسیدن به دست مردم پروسه ای را طی می کنند تا به فراورده دیگری تبدیل شده و دست مردم برسد به طور مثال تبدیل به رب یا سس می شوند و سپس به صورت فراورده جدید دست مردم می رسند، مردم می خواهند این فراورده ها دارای گواهینامه معتبر باشند که پلتفرم ما این ها را راستی آزمایی می کند و برای مشتریان اعتمادسازی می کند.

فارس: پس این پلتفرم می تواند به عنوان یکی از دستاوردهای محققان ایرانی مطرح باشد.

شایسته: بله، این طرح حاصل دو سال تلاش عملی محققان ایرانی است، ۱۰ سال هم مطالعات میدانی و کتابخانه ای داشتیم تا به این الگو رسیدیم و حالا این  الگو نیاز به حمایت دارد تا در سطح ملی اجرایی شود.

فارس: چه نهادهایی باید به شما کمک و از طرحتان حمایت کنند؟

شایسته: وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و وزارت صنایع و معادن بیشترین درگیری را با این موضوع دارند، البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد زیست فناوری بخصوص شخص سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری عنایت ویژه ای به ما داشته و دارند.

فارس: در حال حاضر طرح در چه مرحله ای است و چه زمانی می توانیم به فواید آن دست یابیم.

شایسته: ما سیستم سلامت محور داریم که بخش زیادی از تولیدکنندگان کشاورزی و مردم با آن درگیر هستند، این طرح در حال حاضر نیاز به زیرساخت های بخش فناوری اطلاعات و آموزشی دارد تا در بحث های بازاریابی، فرهنگ سازی و آموزشی و تبلیغات بتوانیم موفق شویم.

امید داریم نهادهای دولتی، نیمه‌دولتی و عمومی ما را در شناساندن به کشاورزان و محصولات به مردم از طریق ابزارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای کمک کنند چرا که این کار برای این نهادها هزینه‌ آنچنانی ندارد، اما برای ما دارای هزینه بسیار زیادی است.
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما