شناسهٔ خبر: 39139329 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نوروزنامه ۹۹/ فوق تخصصی بیماری‌های ریوی:

بیماران آسمی باید مرتبا داروهای آسمی را استفاده کنند/ خطر بیشتری بیماران ریوی و دیابتی را تهدید می‌کند

سارا رحیمی

یک فوق تخصص بیماری‌های ریوی گفت: اغلب افرادی که ایمنی بدن‌شان قوی است به بهبودی کامل می‌رسند منتهی در مقابل افرادی که دارای پیش زمینه بیماری مزمن هستند مثل بیمارانی که دچار بیماری دیابت و فشار خون بوده و ریسک مرگ و میرشان بسیار زیاد است، کارشان به بیمارستان می‌کشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر محمدرضا زاهدپور انارکی، فوق تخصص بیماری‌های ریوی، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا در رابطه با تهدید ویروس کرونا بر بیماران ریوی مطرح کرد: بیماری‌های مزمن ریوی بیشتر از سایرین در معرض خطر قرار دارند انواع بیماری‌های ریوی شامل بیماری‌های مانند آسم، برونشیت مزمن هستند. ویروس کرونا، به‌خصوص بیمارانی که بیماری مزمن ریوی دارند را به دلیل اینکه ذخیره عملکرده ریوی‌شان شدیدا کاهش پیدا کرده، میزان مرگ و میرشان نسبت به سایرین بیشتر است.

او تصریح کرد: در رابطه با بیمارانی که بیماری آسم دارند این ویروس باعث تشدید آسم می‌شود و بیماران آسمی باید مرتبا داروهای آسمی را استفاده کنند و نباید  آن را قطع کنند و احتمال دارد میزان استفاده آن‌ها از داروها افزایش پیدا کند. در نهایت  با  رعایت نکردن و خودمراقبتی، این بیماران نیازمند به تهویه مکانیکی می‌شوند و باید در ICU پذیرش شوند.

 زاهدپور انارکی در رابطه با تعداد مراجعه کنندگان ریوی که مبتلا به کرونا شدند بیان کرد: با توجه به این که مراجعه کنندگانی، اسفندماه به مطب می‌آمدند موارد مشکوکی در آن‌ها مشاهده شد و تعداد زیادی از این مریض‌ها در کنار هم در مطب باعث یک ازدحام غیر کنترل می‌شد در نتیجه برای جلوگیری بر رشد افزایشی این بیماری مطب را در هفته دوم تعطیل کردیم.

این فوق تخصصی بیماری‌های ریوی در ادامه اذعان داشت: هیچ اقدامی مفیدتر از قرنطینه و فاصله گرفتن نیست. موارد مشکوک را با انجام تست مشخص می‌کنند و بیماریابی انجام می‌شود. مسئله مهم انجام تست و بیماریابی است و بعد از شناسایی فرد مبتلا این موارد توصیه به قرنطینه کنند. در واقع این سیکل با انجام قرنطینه ادامه پیدا نکند.

او خطاب به بیماران خاص و ریوی تاکید کرد: از منزل خارج نشوند. با افراد مریض تماس نداشته باشند اغلب افرادی که ایمنی بدن‌شان قوی است به بهبودی کامل می‌رسند منتهی در مقابل افرادی که دارای پیش زمینه بیماری مزمن هستند، مثل بیمارانی که دچار بیماری دیابت و فشار خون هستند و ریسک مرگ و میرشان بسیار زیاد است، کارشان به بیمارستان می‌کشد با این حال بنده معتقدم اغلب بیماران می‌توانند با درمان‌های حمایتی در همان قرنطینه خانگی بهبود یابند. بیماران ریوی و دیابتی خطر بیشتری تهدیدشان می‌کند چراکه بیماران ریوی در آن‌ها دفاع موضعی پائین‌تر است و بیماران دیابتی مستعدتر به عفونت‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما