شناسهٔ خبر: 39139241 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه:

ارتباط با خدا از طریق قرآن و ادعیه، روحیه و آرامش انسان را ارتقا می بخشد

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: ارتباط با خدا از طریق قرآن کریم و ادعیه وارده از ناحیه حضرات معصومین(ع)، باعث افزایش روحیه و آرامش انسان در گرفتاری ها و بیماری ها می شود.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ماه شعبان اظهار داشت: این ماه عزیز بر اساس روایات و احادیث متعدد، ماه توبه و استغفار است که خود شعبان به معنای شعبه شعبه شدن یعنی تکثیر و تکثر خیرات و برکات است.

وی افزود: بر این اساس هر چقدر که می توانیم باید خیرات و برکات فراوانی برای خود در این ماه مهیا کنیم تا ان‌شاءالله با آمادگی بهتر و مطلوب تر وارد ضیافت عظیم ماه مبارک رمضان شویم.

وی گفت: در این ماه، مناجات شعبانیه و اعمال متعددی از جمله صدقه دادن و روزه داری وارد شده که اگر به مضامین ادعیه این ماه به خوبی توجه شود، همین ها مایه تقویت روحیه افراد به خصوص در شرایط مقابله با ویروس کرونا می گردد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: البته در بحث مقابله با کرونا، قبل از هر چیز باید بدانیم که هشدار و خطر جدی است و هم خودمان و هم اطرافیانمان باید نسبت به رعایت نکات و مسایل بهداشتی بسیار کوشا و مقید باشیم.

وی افزود: با توجه به توصیه پزشکان و مسئولان در این شرایط واقعاً اگر کار ضروری ای نداریم، از منزل خارج نشویم و حتی الامکان وقتی هم خارج از خانه می رویم از دستکش و ماسک استفاده کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بیان داشت: همان طور که وقتی ما می خواهیم وارد اتوبان شده و رانندگی کنیم، رعایت مسایل راهنمایی و رانندگی باعث نجات جان ما و دیگر سرنشینان خودرو می شود، در این جا هم لازمه حفظ سلامتی، رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه است، البته نباید استرس و نگرانی بیش از حد به خود راه داد، کما این که در بحث رانندگی نیز ترس و استرس بیش از حد هم خودش حادثه ساز است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم بهره مندی از دعا و توکل به خدا و توسل به اهل بیت(ع) برای غلبه بر کرونا گفت: این که خدای متعال فرموده از صبر و نماز برای غلبه بر مشکلات بهره بگیرید و یا در جای دیگر می فرماید خدا شما را کفایت می کند، یعنی این که ضمن انجام وظایف خویش به شکل صحیح امید و توکلمان همواره باید به پروردگار متعال باشد و خدا نیز قطعاً ما را در مقابل سختی ها و مشکلات تنها نخواهد گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی همچنین اضافه کرد: بی شک در مقابل بیماری ها و گرفتاری ها، خدا ما را کمک می کند، به شرط آن که صبور و مقاوم باشیم و امیدمان را به خالق متعال به هیچ وجه از دست ندهیم.

وی یادآور شد: خوف معمولاً نسبت به آینده است به این معنا که نمی دانیم برای ما چه پیش خواهد آمد، اما وقتی توکل به خدا کرده و با خدا دوست باشیم و به او اعتماد نماییم، خوف از آینده که خودش منشأ اضطراب و نگرانی است از انسان دور شده و به جای آن، آرامش و سکینه قرار می گیرد.

وی گفت: حزن و اندوه و غم نیز معمولاً مربوط به گذشته است، به عنوان مثال وقتی فردی یکی از عزیزانش را از دست می دهد، محزون و غمگین می شود، اما در این حال نیز کسانی که دوستی شان را با خدا تقویت می کنند، این حُزن را هم ندارند چرا که می دانند بر اساس آن آیه مشهور، همه ما از خدا هستیم و به سوی خدا بازمی گردیم و لذا این عالم و همه نظام آفرینش در چارچوبی است که در دست خدای متعال می باشد و هیچ چیز از سیطره و قدرت خدا خارج نیست.

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه همچنین تأکید کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که در این اوضاع و احوال، ما هر چقدر تمرکز بر اخبار مربوط به کرونا داشته باشیم، خود این ها باعث تشدید اضطراب می شود و لذا باید هر چقدر که می توانیم انصراف توجه پیدا کرده و به کارهایی مثل ورزش و مطالعه و فعالیت های روزانه مشغول شویم.

۳۱۳/۸

نظر شما