شناسهٔ خبر: 39139195 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ورزش ایران در سالی که گذشت

پارالمپیک ایران در سال ۹۸/ بی‌ "رحمان"!

کمبود بودجه، بلاتکلیفی کمیته ملی پارالمپیک در اعزام ورزشکاران به پارالمپیک توکیو و درگذشت ناگهانی سیامند رحمان از اتفاقات مهمی بود که سبب شد کمیته پارالمپیک سال پیچیده‌ای داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کمیته ملی پارالمپیک در حالی سال ۹۸ را به پایان رساند که به دلیل کمبود بودجه و اختصاص پیدا نکردن هیچ مبلغ ویژه برای بازیهای پارالمپیک توکیو از سوی دولت،  تصمیم به اعزام کاروان کیفی به بازیهای پارالمپیک 2020 گرفت اما در نهایت مجبور شد در اجرای سیاستی که برای اعزام کاروان کیفی و مدال آور به توکیو پیش‌بینی کرده بود، عقب نشینی کند و این سیاست به خاطر انتقادات برخی از تیم‌هایی که سهمیه کسب کرده بودند اما در دایره مدال‌آوری نبودند، باطل شود.

همچنین درگذشت ناگهانی سیامند رحمان قوی ترین مرد معلول جهان شوک بزرگی بود که ورزش پارالمپیک ایران را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد.

در ادامه مهم‌ترین اتفاقات کمیته ملی پارالمپیک را در سالی که گذشت، مرور می‌کنیم.

* بودجه ویژه المپیک توکیو ۳۰ میلیارد، بودجه پارالمپیک صفر!

هادی رضایی دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک پس از این که بودجه‌ای برای بازیهای پارالمپیک توکیو در بودجه سال ۹۹ دیده نشده بود، با واکنش نسبت به این موضوع اظهار کرد: دولت در لایحه پیشنهادی بودجه ۹۹ به جز بودجه سالیانه، هیچ مبلغ ویژه‌ای را برای بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو پیش‌بینی نکرده و ما واقعا در شوک اعزام کاروان به بازیهای پارالمپیک توکیو هستیم. این در حالی است که برای کمیته ملی المپیک به جز بودجه سالیانه، چیزی حدود ۳۰ میلیارد برای بازیهای المپیک توکیو در نظر گرفته شده است. در حالی که هم تعداد سهمیه‌های کسب شده توسط ورزشکاران پارالمپیکی بیشتر از ورزشکاران المپیکی است و هم تعداد مدالها چند برابر المپیک است، حال نمی دانم با چه دیدگاهی چنین تصمیمی گرفته شده است.

وی معتقد بود: در سال جاری بودجه اختصاص یافته به کمیته ملی پارالمپیک ۲۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود که از این مبلغ تاکنون ۴۸ درصد بودجه واریز شده است. برای سال آینده نیز به جز بودجه سالیانه که ۳۴ میلیارد تومان است، بودجه ویژه‌ای برای بازیهای پارالمپیک توکیو در نظر گرفته نشده است. 

*سردرگمی کمیته ملی پارالمپیک!

با وجود این که سیاست کمیته ملی پارالمپیک در این دوره اعزام کاروان کیفی و مدال آور به بازیهای ۲۰۲۰ توکیو بود و مسئولانش مرتب به این مساله تاکید داشتند که برخلاف سیاست خود عمل نخواهند کرد، اما به یک باره با تغییر نگرش خود در خصوص اعزام برخی رشته‌ها نشان داد که این کمیته در سردرگمی به سر می برد.

کمیته ملی پارالمپیک از ۱۴ ماه پیش با حضور اعضای هیات اجرایی، هیات رییسه و برخی روسای فدراسیونها سیاستی را مبنی بر اعزام کاروان کیفی و مدال آور به این دوره از بازیهای پارالمپیک اتخاذ کرده بود و در این ماه ها اعلام کردند که رشته‌هایی که شانس کمی برای مدال دارند را اعزام نخواهند کرد. اما این سیاست به خاطر انتقادات برخی از تیم‌هایی که سهمیه کسب کرده بودند اما در دایره مدال آوری نبودند، باطل شد و کمیته ملی پارالمپیک مجبور شد از دستورالعملی که خود مصوب کرده بود، عقب‌نشینی کند.

این سیاست در حالی اجرا نشد که مسوولین کمیته ملی پارالمپیک بارها در نشست‌های مختلف رسانه‌ای اعلام کرده‌ بودند بر مصوبه‌ای که توسط هیات اجرایی تدوین شده پایبند هستند و تحت هیچ شرایطی تسلیم احساسات نخواهند شد.

سردرگمی کمیته ملی پارالمپیک در اجرای سیاستی که ضمانت اجرایی نداشت نه تنها وضعیت برخی رشته‌ها را در بلاتکلیفی قرار داد، که حتی مسوولین کمیته ملی پارالمپیک نیز در تصمیم‌گیری خود مردد بوده و به صراحت نمی‌توانند به ورزشکارانی که موفق به کسب سهمیه شده‌اند اعلام کنند که آیا به پارالمپیک توکیو اعزام می‌شوند یا خیر؟

*پارالمپیکی شدن بسکتبال باویلچر و جا ماندن پنج نفره

انتقادات شدید برخی از رشته‌ها همچون بسکتبال با ویلچر، فوتبال پنج نفره، شنا و .. که مجوز ورودی را کسب کرده اما از دایره مدال آوری خارج بودند سبب شد تا مسوولین کمیته ملی پارالمپیک که بارها تاکید بر اجرای سیاست خود داشتند و اعلام می‌کردند تحت هیچ شرایطی از موضوعی که مصوب شده کوتاه نخواهند آمد، بر روی تمام تصمیمات قبلی خود پا بگذارند و برخی رشته هایی که پیش از این اعزامشان را منتفی اعلام کرده بودند را حالا در کاروان اعزامی قرار دهند.

اگرچه دامنه این انتقادات بیشتر از سوی بازیکنان و مربی فوتبال پنج نفره بود و آنها تاکید داشتند که  نایب قهرمانی در آسیا دلیلی بر ناکامی این تیم در پارالمپیک نیست و در صورت اعزام می‌توانند بر روی سکو قرار بگیرند، اما تجدیدنظر در سیاست کمیته نیز سودی به حال فوتبال پنج نفره نداشت و به دلیل جایگزینی تیم تایلند پس از انصراف ایران، اعزام این تیم به اما و اگرها کشیده شد و در نهایت این تیم بسکتبال با ویلچر بود که مجوز حضور در  بازیهای پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ را کسب کرد.

* درگذشت سیامند رحمان شوک بزرگ برای ورزش ایران

سیامند رحمان، وزنه‌بردار سنگین وزن اهل ایران متولد ۱۳۶۷ در اشنویه بود که در سال‌های گذشته در تیم ملی پارا وزنه برداری حضور داشت و از افتخارات او می‌توان به قهرمانی پارالمپیک لندن ۲۰۱۲، پارالمپیک ریو ۲۰۱۶، پنج مدال طلا و یک نقره جهان اشاره کرد. او همچنین در بازی‌های پارا آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰، اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ موفق به کسب مدال طلا شد.

او تنها وزنه برداری بود که در پارالمپیک ریو توانست وزنه‌ی ۳۱۰ کیلوگرمی را بالای سر ببرد و رکورد جهان را که در اختیار خودش بود ارتقاء دهد.

سیامند رحمان یکی از امیدهای کمیته ملی پارالمپیک در توکیو ۲۰۲۰ بود و تمام برنامه‌ریزی کمیته بر این بود که این وزنه‌بردار فوق سنگین بتواند در توکیو در دسته‌۱۰۰+ کیلوگرم علاوه بر کسب مدال طلا، رکورد جدیدی را نسبت به پارالمپیک ریو به ثبت برساند.

درگذشت این اسطوره وزنه‌برداری معلولان و قوی ترین مرد معلول جهان شوک بزرگی به ورزش ایران بود.

انتهای پیام

نظر شما