شناسهٔ خبر: 39138846 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

رقابت میان طب‌سنتی و طب مدرن برای خنثی کردن بمب کرونا ویروس

در شرایط کنونی طب سنتی و طب مدرن درحال رقابت برای درمان کرونا هستند و همه منتظرند تا راه نجاتی برای مهار کرونا ویروس پیدا شود.

صاحب‌خبر -

 گروه اجتماعی خبرگزاری آنا_ امیرمحمدزندی؛ بیشتر از 40 روز است که ویروس کرونا در ایران  شیوع پیدا کرده است و به صورت چشمگیری در کشور گسترش یافته است، بنابراین بسیاری از اقشار جامعه برای ریشه‌کنی و مقابله با این بحران دست به کار شدند و اکثر مردم به دنبال راهکاری هستند تا از شر این بیماری خلاص شوند،یکی از روش‌هایی که درایران بسیار مرسوم بوده و رواج دارد استفاده از طب کهن یا سنتی ایرانی است.

طب سنتی چیست؟

به طور خلاصه طب سنتی علمی است با قدمت بیش از هزار سال و میراثی گرانقدر مبتنی بر شواهد و محصول کار علمی و تحقیق هزاران دانشمند و پزشک بزرگ از جمله ابوعلی سینا، رازی ، عقیله خراسانی، حکیم محمد اعظم خان و … که در طول قرون و اعصار در مجموعه‌هایی کوچک و بزرگ گردآوری شده است. کتاب های طب سنتی افرادی چون زکریای رازی و مخصوصا ابن سینا شهرت زیادی دارد تا جایی که قریب به ۵۰۰ سال در دانشکده های اروپایی و آسیایی توسط اساتید تدریس شده است.

علیرغم پیشرفت‌های روز افزون طب مدرن با توجه به عوارض جانبی داروهای شیمیایی و هزینه‌های بالای درمان های نوین و از سوی دیگر تاثیرات به اثبات رسیده روش ها و دستورالعمل های مورد استفاده در طب سنتی استفاده بسیاری از مردم برای درمان بیماری های خود تمایل به استفاده از طب سنتی دارند. با توجه به خواص درمانی به اثبات رسیده گیاهان و دستورالعمل‌های طب سنتی، در سال‌های اخیر دوره‌های آموزشی طب سنتی به صورت آکادمیک در مراکز دانشگاهی و آموزشی معتبر ارائه می‌شود.

                                              

چالش طب سنتی و وزارت بهداشت برسر کرونا

 

اما سوال اینجاست وزارت بهداشت عملکرد طب سنتی را در برابر ویروس کرونا چقدر تاثیرگذار می‌بیند؟

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنا درباره ادعای درمان کرونا با طب سنتی اظهار کرد: متاسفانه در چند روز گذشته داعیه‌هایی در این حوزه ادعاهایی را مطرح می‌کردند که در هیچ مطالعه آکادمیک سودمندی آنها گزارش نشده است؛ همچنین برخی در طب مدرن هم به این فضا پیوستند تا فضای مجازی را برای ترویج یا تبلیغ وادعای اثربخشی دارو آماده کنند  که اقدام ناپسندی بود و امیدواریم اصلاح شود.

جهانپور ادامه داد: طب سنتی،‌ طب ایرانی،‌ طب هندی و مدرن قبل از کارآزمایی و مطالعه و سودمندی در ارتقا کیفیت زندگی بیمار و افزایش طول عمر بیماران ثابت نشده باشد قابل استفاده و تجویز نیست، چرا که طب علم بر اساس کارآزمایی و شواهد است و طب ایرانی  اگر در کنار طب مدرن پیشنهادی دارند در کارآزمایی بالینی سودمندی آن را ثابت کنند و بعد از تایید این روش ها قابل تجویز خواهد بود؛ لذا طب سنتی در حوزه درمان کرونا هیچگونه تاثیری ندارد. 

                                                

طب سنتی برای کرونا درمان دارد 

از سوی دیگر متخصصان طب سنتی معتقد هستند که می‌توانند در حوزه درمان بیماری کرونا تاثیر خوبی داشته باشند،  قدیر محمدی  متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنا در این مورد گفت: بسیار متاسفم که سخنگوی وزارت بهداشت چنین برداشتی از طب سنتی دارند؛ زیرا کاملا مشخص است که کشور چین توانسته است  توسط طب سنتی این ویروس را مهار کند.

وی افزود: چینی‌ها بازها در مقالات علمی اعلام کردند که 80 تا 90 درصد از راه‌های درمانی این کشور در مهار ویروس کرونا بر اساس طب سنتی صورت گرفته است و این موضوع برپایه یافته‌های علمی است.

متخصص طب سنتی بیان کرد : کسی که در مورد طب سنتی صحبت می کند باید الفبا این طب را بداند، طب سنتی بر اساس یک پایه اصولی نوشته شده است و قواعد مشخصی دارد و این قواعد در طب غرب و مدرن بسیار متفاوت است.

وی بیان کرد: بیماری کویید_19 یک پروتکل درمانی و پیشگیری مشخصی دارد که در طب سنتی نیز متخصصان این حوزه مقالات زیادی در مورد بیماری کویید_19 نوشتند که در سطح بین‌المللی ثبت شده است؛ همچنین در حال حاضر نزدیک به  50 نفر از بیماران مبتلا به کرونا را در شهر تبریز درمان کردیم و نزدیک 2 هزار نفر دیگر نیز تحت درمان قرار دارند.

                                              

دیدگاه سازمان بهداشت جهانی در این زمینه

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی« WHO» طب سنتی «مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه قابل شرح باشد یا نباشد، که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گرفتند». در مقابل طب سنتی نیز «طب علمی» قرار دارد.همچنین در برخی از کشورهای آسیایی و آفریقایی، تا 80 درصد از مردم نیازهای اولیه بهداشتی خود را از طریق طب سنتی برطرف می‌کنند.  برخی از انواع طب سنتی مورد استفاده در سراسر دنیا عبارتند از: طب سنتی چینی، طب سنتی کره ای، طب سنتی آفریقایی، طب ایران باستان، طب سنتی ایرانی، طب اسلامی، آیورودا و طب سنتی اروپایی که هنوز در بسیاری از کشور‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاثیرات داروها باید اثبات شود

سازمان جهانی بهداشت در مورد طب سنتی خاطر نشان می‌کند که «استفاده نادرست از داروها و روش‌های سنتی می‌تواند اثرات منفی یا خطرناکی داشته باشد» و «تحقیقات بعدی لازم است تا اثربخشی و ایمنی » داروها و روش‌های مورد استفاده در برخی از طب‌های سنتی تأیید شود در مورد درمان ویروس کرونا نیز این موضوع صدق می‌کند.

                                          

اصول 6گانه راه حل پیشگیری از کرونا

 توصیه متخصصان طب سنتی برای مقابله با ویروس کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ آنها بر این باورند که با رعایت اصول 6 گانه طب سنتی، بدن در بهترین حالت خود قرار می گیرد و در مقابل امراض مقاوم تر می شود. اصول 6 گانه سلامت در طب سنتی شامل هوا، نوشیدنی و خوراکی ها، خواب و بیداری، حالت‌های روحی افراد، حرکت و سکون، دفع مواد غیرضروری و نگه داشتن مواد ضروری؛ برای طب سنتی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و به عبارت دیگر اصول 6 گانه سلامت پایه های طب سنتی هستند.

رقابت برای نجات دنیا

امروز طب سنتی و طب مدرن درحال رقابت برای درمان کرونا هستند و همه منتظرند تا راه نجاتی برای مهار کرونا ویروس پیدا شود باید منتظر ماند و دید در آینده در زمینه علم پزشکی چه اتفاقی رخ می‌دهد.

انتهای پیام/4076/

نظر شما