شناسهٔ خبر: 39137976 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ناتو در محاصره ارتش کرونا

در حالی که ائتلاف نظامی ناتو تلاش می‌کند در جریان شیوع کرونا خود را پا برجا و بی تاثیر از عواقب این بحران نشان دهد، اما خبرها از مختل شدن بسیاری از عملیات‌های نظامی ناتو در سایه شیوع این بیماری همه گیر حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در گزارشی به تاثیرات نفوذ روزافزون ویروس کرونا در ائتلاف نظامی ناتو و تاثیر آن بر عملیات های این ائتلاف پرداخته و نوشت: از دنیای خارج این طور به نظر می رسد که ناتو مانند سابق آماده برای دفاع و شایسته عمل است.

در خلاصه‌ای از تصویری که ارتش آلمان در دوران بحران کرونا برای ائتلاف نظامی ناتو ترسیم کرده است آمده است که تا کنون هیچ محدودیت عملیاتی وجود نداشته است. جملاتی مشابه این در حال حاضر از "ینز استولنبرگ"، دبیر کل ناتو و دیپلمات های این اتحادیه هم شنیده می شود.

اظهاراتی ایراد شده مبنی بر اینکه تنها عملیات در مقر اصلی ناتو در بروکسل کمی محدود شده است. در راستای نشان دادن این اوضاع نظامیان بلند پایه ناتو تصاویری را از نحوه کنترل ایستگاه های فرماندهی خود از اتاق های نشیمن را منتشر می کنند.

اشپیگل در ادامه این گزارش نوشت: باید این سیگنال از طرف ناتو ارسال شود که مطئنا غرب با ویروس کرونا در برابر چالش ناشناخته‌ای قرار گرفته است، اما این ائتلاف همچنان پا بر جا است.

همچنین هشدارهایی نیز خطاب به روسیه از طرف ناتو در این اوضاع داده می شود که اکنون زمان مبارزات تبلیغاتی و بازی های دیگر نیست.

اشپبگل در ادامه این گزارش نوشت: اما در واقع ائتلاف ناتو به شدت تحت تاثیر عواقب شیوع ویروس کرونا قرار دارد؛ به گونه ای که برای همه ماموریت های خارجی این ائتلاف نظامی محدودیت های سفر سختگیرانه ای برای مقابله با شیوع کرونا اعمال شده است.

این وضعیت مربوط به عملیات موسوم به "پشتیبانی قاطع" در افغانستان که ناتو درگیر آموزش ارتش محلی در این کشور است هم می شود. همچنین در ماموریت بازدارندگی در کشورهای بالتیک هم نیروهای آلمانی باید قبل از اعزام به این عملیات مدت دو هفته در قرنطینه بمانند و تنها با داشتن گواهی سلامت و تست کرونای منفی می توانند به منطقه عملیاتی بروند.

از عملیات بالتیک ناتو هم اولین موارد ابتلا به کرونا در میان نیروهای آلمانی گزارش شده است و حداقل 5 نیرو از آلمان تست کرونایشان مثبت شده و آخر هفته به وطن خود باز می گردند. ناتو می گوید که در مجموع 20 نیروی مستقر در لیتوانی به این بیماری مبتلا شده اند؛ اما بر اساس یک سند داخلی از آنجایی که دیگر نیروها هم باید قرنطینه می شدند این ماموریت تنها به صورت محدود قابل اجرا است.

بحران کرونا در افغانستان البته تاثیرات دراماتیک تری داشته است. فرمانده آمریکایی ناتو در عملیات افغانستان از آنجایی که می خواهد از پر شدن ظرفیت کلینیک های ناتو در اثر شیوع کرونا جلوگیری کند عقب نشینی نیروها از افغانستان که برای تابستان برنامه ریزی شده بود را تسریع می کند. وی دستور روشنی در این باره داده و اعلام کرده است که همه نیروهایی که لزوما نیازی به آن ها نیست باید سریعا منطقه را ترک کنند.

اشپیگل در ادامه نوشت: بنابراین هیچ جای تعجب ندارد اگر وزرای امور خارجه ائتلاف نظامی ناتو در کنفرانس ویدئویی روز پنج شنبه خود پیامدهای شیوع ویروس کرونا را در اولویت کار خود قرار ندهند. این اولین بار در تاریخ ائتلاف نظامی ناتو است که نشستی در این ائتلاف نظامی از راه دور برگزار می شود.

اشپیگل در ادامه نوشت: با وجود اینکه ستاد مرکزی ناتو اعلام می کند که بحران کرونا شایستگی عمل این ائتلاف را تحت تاثیر قرار نداده اما بسیاری ماموریت ها در اثر این بحران دچار اختلال شده اند.

در افغانستان مربیان ناتو تنها به صورت ویدئو کنفرانس می توانند با فرماندهان افغان صحبت کنند.

در دریای اژه که چندین کشتی ناتو در عملیات توقف باندهای قاچاق شرکت می کنند کاپیتان ها دیگر اجازه حرکت به مقصد ترکیه را ندارند.

بر اساس گزارش های منتشر شده در کوزوو هم نیروهای ناتو به ندرت می توانند تحرک و جابجایی داشته باشند و در نتیجه نیروها در این ماموریت تنها تکالیف بسیار اساسی را محقق می کنند.

از طرفی این مسئله که آیا ماموریت آموزشی نیروهای ناتو در عراق که به دلیل بحران کرونا متوقف شده بود می تواند دوباره از سر گرفته شود مسئله‌ای است که تازه اواسط ماه می دوباره تصمیم گیری می شود.

در بین نظامیان ناتو جدای از شعارهای دهان پرکنی که درباره استقامت شنیده می شود، اما به ندرت در این باره تردید وجود دارد که این بحران در میان مدت آمادگی عملیاتی ناتو را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

احتمالا آلمان در نشست روز پنج شنبه درخواست های کمکی از طرف ائتلاف نظامی ناتو دریافت خواهد کرد. دبیر کل ناتو فعلا به صورت غیر رسمی از برلین این درخواست را کرده که آیا ارتش آلمان می تواند علاوه بر لباس های محافظتی در شرایط اضطراری هواپیما و یا هلی کوپتر هم در اختیار شرکای خود در ائتلاف ناتو قرار دهد.

چندی پیش هم بزرگترین عملیات انتقال نیروهای آمریکا به اروپا در جریان شیوع ویروس کرونا لغو شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما