شناسهٔ خبر: 39137342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

تحریمهای امریکا در زمینه ایمنی هوایی مسافران به نرم افزارهای کاربردی هم رسیده است

بازی با جان انسانها تا کی توسط ترامپ و دولت نئو محافظه کارش

شرم تحریمهای ضد بشری امریکا پا را فراتر از هر قاعده بین المللی گذاشته است و حتی کاربرد نرم افزار در سیستمهای ایمنی پرواز را هم هدف قرار داده است

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل: در تاریخ 26 فوریه سال 2020 , دفتر کل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا از مصالحه نامه 7829640 دلاری با انجمن بین المللی ارتباطات هوایی مقر ژنو خبر داد تا مسئولیت مدنی بالقوه خود را در برابر 9256 تخلف آشکار مقررات تحریم جهانی تروریسم انجام داده باشد.

به گزارش بولتن نیوز، این پرونده شامل ارائه خدمات بازرگانی و برنامه های تحت حیطه قدرت ایالات متحده برای منافع مشتریان هواپیمایی خاص بوده است که توسط دفتر کل دارایی های خارجی بین آپریل 2013 تا فوریه 2018 به عنوان تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده , تعیین گرید.

این اقدام , اقدامی مهم است زیرا به نظر می رسد که این اقدام اولین اقدام اجرایی عمومی دفتر کل دارایی های خارجی در حمایت از حیطه قدرت این سازمان در برابر سناریویی است که طی آن یک فرد غیر آمریکایی , با دانش بر اینکه آن اشخاص مشخص شده تنها می توانند از استفاده از نرم افزار آمریکایی که توسط انجمن بین المللی ارتباطات هوایی ایجاد شده است , سود ببرد. این اقدام همچنین به نظر می رسد که اولین اقدام اجرایی عمومی دفتر کل دارایی های خارجی در پیدا کردن حیطه قدرت آمریکا بوده است جایی که تنها روش تعامل ایالات متحده در برابر تخلف های آشکار , زیرساخت شبکه مستقر شده ایالات متحده ( به ویژه , یک سرور ) بوده است , حتی اگر خدمات درگیر در خارج از ایالات متحده ارائه می شدند.

تخلف های آشکار

دفتر کل دارایی های خارجی مشخص کرد که به نظر می رسد انجمن بین المللی ارتباطات هوایی به نقض 594.201 دلار و 594.204 دلار از مقررات تحریم جهانی تروریسم توسط ارائه خدمات تجاری و نرم افزاری تحت حوزه ایالات متحده به تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده پرداخته است. انجمن بین المللی ارتباطات هوایی به ارائه خدمات اطلاعات فناوری و ارتباطات از راه دور به صنعت حمل و نقل هوایی غیر نظامی می پردازد. انجمن بین المللی ارتباطات هوایی از سراسر دنیا عضو دارد و چه به اعضا و چه غیر اعضا خدمات ارائه می دهد. این شرکت همچنین چند شرکت آمریکایی تابع دارد که به پشتیبانی و توسعه خدمات گروهی ویژه انجمن بین المللی ارتباطات هوایی می پردازند. این خدمات شامل رزرو – خدمات مربوط , خدمات شبکه , خدمات برنامه ریزی,  خدمات پیام رسانی و خدمات جانبی برای سفر مانند نرم افزار ردیابی می شود . ارائه برخی از این خدمات از ایالات متحده است.

دفتر کل دارایی های خارجی تحقیقات خود را برای کشف این موضوع شروع کرد که سه عضو انجمن بین المللی ارتباطات هوایی که جزو تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده بودند , ماهان ایر , هواپیمایی عرب سوریه و کاسپین ایر , ممکن است خدمات و فناوری های تحت حوزه ایالات متحده را دریافت کرده و از آن سود برده باشند. در طول این تحقیقات , انجمن بین المللی ارتباطات هوایی دو عضو دیگر تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده – معراج ایر و هوایمایی ال نصر – را نیز شناسایی کرد که از خدمات انجمن بین المللی ارتباطات هوایی بهره می بردند.

  دفتر کل دارایی های خارجی به شرح تخلف های آشکار ناشی از سه سرویس ارائه شده توسط انجمن بین المللی ارتباطات هوایی به سود خطوط هوایی تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده می پردازد:

  • پیام رسانی نوع ب – خدمات پیام رسانی که باعث ایجاد ارتباط با طرف های دیگر در صنعت هواپیمایی می شود. تمام پیام های مورد بحث در مصالحه نامه , از طریق یک " مگا – سوییچ " در آتالانتا , ایالت جورجیا مسیریابی می شدند و از خطوط هوایی تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده یا دیگر طرف هایی که خود به ارائه خدمات به این خطوط هوایی می پرداختند ناشی می شدند و یا به سمت آنان می رفتند. مگا سوییچ یک سوییچ شبکه است که طور ویژه به عنوان یک سرور کار می کند که پیام ها از یا به اعضای انجمن بین المللی ارتباطات هوایی دریافت , پردازش و ارسال می کند.
  • - Maestro DCS Local نرم افزار مدیریت رویه های مختص ایالات متحده که به کاربران این امکان را می دهد تا رویه هایی مانند ثبت حضور یک فرد در فرودگاه و تحویل چمدان را مدیریت کنند.
  • - WorldTracer یک سیستم ردیابی چمدان که در سرورهای ایالات متحده مستقر است و توسط شرکت های تابع انجمن بین المللی ارتباطات هوایی ایالات متحده نگهداری می شود.

دفتر کل دارایی های خارجی دریافت که " این خدمات و نرم افزار ها تحت حیطه قدرت ایالات متحده است زیرا این خدمات و نرم افزارها از ایالات متحده تامین می شدند یا از طریق ایالات متحده انتقال می یافتند یا شامل تدارکات نرم افزار آمریکایی می شدند , با علم بر اینکه مشتریانی که به عنوان تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده تعیین شده بودند , از استفاده از این نرم افزار ها سود می بردند." در مورد پیام رسانی نوع ب و  WorldTracer , این نقض های آشکار می تواند آغاز و یا علت ممنوعیت صادرات خدمات انجمن بین المللی ارتباطات هوایی از ایالات متحده باشد. با این حال با توجه به Maestro DCS Local , تنها ایالات متحده به نظر می رسد که منشا این نرم افزار باشد که توسط دفتر کل دارایی های خارجی مشخص شد که این نرم افزار توسط انجمن بین المللی ارتباطات هوایی با علم بر این که تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده می توانند از استفاده از چنین نرم افزار هایی سود ببرند, ارائه می شده است.

طبق اعلام دفتر کل دارایی های خارجی , انجمن بین المللی ارتباطات هوایی از گذشته اقداماتی جهت رعایت کردن قوانین و مقررات تحریم اقتصادی ایالات متحده انجام داده است و بر ارائه خدمات ویژه به خطوط هوایمایی تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده پایان داده است. این شرکت همچنین اقداماتی در راستای قبول خطرات کاهش تحریم ها به دنبال ارزیابی خطرات جهانی که توسط مدیریت در سال 2016 انجام شده است , صورت داده است . دفتر کل دارایی های خارجی گزارش داده است که انجمن بین المللی ارتباطات هوایی قبول کرده است که قبل از این ارزیابی , برنامه پذیرش آنها “جامع و مفصل نبوده است و در وهله اول انفعالی بوده است “. در نتیجه , زمانی که خطوط هوایی به عنوان  تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده تعیین شدند , انجمن بین المللی ارتباطات هوایی علی الظاهر در توافقات خود با این خطوط هوایی تجدید نظر ایجاد کرده و ارائه خدمات ویژه را متوقف ساخته است. با این حال به علت نقص در این برنامه پذیرش , انجمن بین المللی ارتباطات هوایی به ارائه خدماتی که در بالا ذکر شد  به تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده ادامه داد , زیرا به نظر می رسید که این شرکت این خدمات را جزو حیطه قدرت ایالات متحده نمی داند.

عوامل موثر بر تعیین جریمه دفتر کل دارایی های خارجی

دفتر کل دارایی های خارجی مشخص کرد که انجمن بین المللی ارتباطات هوایی خود به طور داوطلبانه به افشای تخلف های آشکار خود نپرداخته است و آن تخلف های آشکار جزو پرونده های تخلفات فاحش و بزرگ نیست.حداکثر مقدار جریمه مالی طبق قانون برای تخلف های آشکار 2453077327 دلار بود و پایه مقدار جریمه 13384000 دلار بوده است. برای رسیدن به مقدار مورد توافق ,  دفتر کل دارایی های خارجی , تعدادی از عوامل تشدید کننده که شامل "  انجمن بین المللی ارتباطات هوایی بر این امر واقف بوده است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به ارائه خدمات و نرم افزار به تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده می پردازد “ و اینکه این شرکت “ یک نهاد بازرگانی خبره است که به طور مجازی در همه کشور ها فعالیت دارد “ می شود را در نظر گرفت .

دفتر کل دارایی های خارجی به ذکر عوامل متفاوت تخفیف جرایم نیز پرداخت که شامل معاملات مورد بحث ” درصد کمی از تمام تجارت انجمن بین المللی ارتباطات هوایی را نشان می دهد “ و اینکه این شرکت تلاش های گسترده برای ترمیم و بهبودی برنامه پذیرش , مشتری و غربال گری تامین کنندگان و محرومیت  ماهان ایر , هواپیمایی عرب سوریه و کاسپین ایر از سازمان انجام داده است” می شود. دفتر کل دارایی های خارجی اقدامات ترمیمی و بهبودی  که توسط انجمن بین المللی ارتباطات هوایی انجام شده است را ذکر کرد:

  • این شرکت یک هیئت تجارت جهانی تاسیس کرد تا فورا به بررسی و ترمیم خطرات پذیرش از جمله مشتری , تامین کننده و دیگر طرف ها بپردازد.
  • این شرکت یک کمیته پذیرش تجارت تاسیس کرد تا به عنوان یک نهاد مبادله اطلاعات و مشاوره در ارتباط با تجارت و موضوعات قوانین تحریم که بر روی انجمن بین المللی ارتباطات هوایی یا اعضای آن اثر می گذارد , فعالیت کند.
  • این شرکت یک رئیس جهانی اخلاقیات و پذیرش منصوب کرد تا باعث پیشرفت و بهبودی اقدام پذیرش در مجموع شود.
  • این شرکت به اقدام برای بررسی پذیرش های قانونی تحریم های جدید هنگام معارفه مشتریان و تامین کنندگان جدید یا گسترش یا اضافه کردن محصولات جدید یا خدمات به مشتریان کنونی در کشور های تحریم شده پرداخت.
  • این شرکت سیاست ها و رهنمودهای جدیدی ایجاد و به روز کرد تا آگاهی موضوع پذیرش تحریم ها را به تجارت برساند.
  • این شرکت متعهد شد تا به بررسی و رسیدگی سیستم های پیام ها , Maestro و WorldTracer به صورت دوره ای بپردازد تا تایید کند که این ابزارها برای حمایت از خطوط هوایی تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده استفاده نشده است.
  • این شرکت ملزم شد تا همه کارمندان جدید خود را به دوره های پذیرش تحریم بفرستد و هر سال این دوره را برای همه کارمندان این شرکت برگزار کند.

پیامدها

پرونده انجمن بین المللی ارتباطات هوایی , موضع آشکار دفتر کل دارایی های خارجی در برابر شرکت های غیر آمریکایی را نشان می دهد که به نقض تحریم های آمریکا به وسیله استفاده از نرم افزار آمریکایی برای منفعت اشخاصی که تحت تحریم ایالات متحده هستند می پردازند. دفتر کل دارایی های خارجی در ابتدا در ارتباط با این موضع تنها به بیان اینکه این نرم افزار تحت حیطه ایالات متحده است پرداخت زیرا این برنامه " در ارتباط با تدارکات منبع آمریکایی است و انجمن بین المللی ارتباطات هوایی بر این امر واقف بوده است که مشتریانی که به عنوان تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده تعیین گردیده بودند , می توانستند از استفاده از این برنامه سود ببرند." در حالی که بسیاری از برنامه های تحریم تحت حیطه دفتر کل دارایی های خارجی شامل منع صادرات دوباره محصولات آمریکایی می شود , اما مقررات تحریم جهانی تروریسم شامل چنین منع های مستقیمی نمی شود. مقررات تحریم جهانی تروریسم به ممنوعیت اشخاص آمریکایی از هرگونه مشارکت یا تامین وجوه , کالا  یا خدمات به وسیله , به یا برای منفعت تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده می پردازد. به نظر می رسد که دفتر کل دارایی های خارجی , معاملات انجمن بین المللی ارتباطات هوایی در ارتباط با نرم افزار آمریکایی , در خارج از آمریکا را به عنوان اشخاص آمریکایی برای اهداف مقررات تحریم جهانی تروریسم قلمداد می کند. ممکن است که دفتر کل دارایی های خارجی این عقیده را داشته باشد که استفاده انجمن بین المللی ارتباطات هوایی از نرم افزار آمریکایی برای منفعت تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده باعث شده است تا یک صادرکننده نرم افزار بی نام آمریکایی به نقض مقررات تحریم جهانی تروریسم بپردازد , به ویژه اگر زمانی که انجمن بین المللی ارتباطات هوایی این نرم افزار را به دست آورد بر این موضوع واقف بوده است که این نرم افزار می تواند برای منفعت تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده استفاده شود و یا اگر بروز رسانی های مرتب یا پچ های دانلود شده از ایالات متحده برای پشتیبانی این نرم افزار وجود داشته باشد.

به نظر می رسد که مصالحه نامه انجمن بین المللی ارتباطات هوایی اولین اقدام اجرایی عمومی دفتر کل دارایی های خارجی باشد که بخشی از تخلفات آشکار تنها بر مبنای این حقیقت بود که پشتیبانی زیرساخت شبکه ای فعالیت های اشخاص غیر آمریکایی در ارتباط با اشخاص تحریم شده به طور فیزیکی در آمریکا بنا شده بود. اگرچه که دفتر کل دارایی های خارجی از قبل چنین موضعی را اتخاذ کرده است که این پشتیبانی پشت صحنه سازمانی آمریکایی موجب نقض برنامه های تحریم خود شود ( به عنوان مثال نگاهی به مجوز دفتر کل دارایی های خارجی برای تهیه برخی از خدمات پشت صحنه سازمانی در حمایت از معاملات با ایران در راستای توافق هسته ایران بی اندازید ) , توافق نامه انجمن بین المللی ارتباطات هوایی ممکن است باعث ایجاد اقدامات اجرایی شدیدتری در برابر اشخاص غیر آمریکایی که از منابع آمریکایی در معاملات با اشخاص یا کشور های تحریم شده سود می برند شود. اقدامات اجرایی عمومی قبلی دفتر کل دارایی های خارجی متمرکز بر فعالیت های کشور های غیر آمریکایی در آمریکا بود که پرسنل آمریکایی اقدامات حمایتی – مانند فراهم کردن پشتیبانی فنی – در ارتباط با معاملات تحریم شده انجام می دادند. به عنوان مثال در پرونده شرکت شلوم برگر , دفتر کل دارایی های خارجی اقدامی اجرایی در ارتباط با پشتیبانی شرکت های تابع آمریکایی از تجارت های غیر آمریکایی با کشورهای تحریم شده دنبال کرد که شامل ارائه مهارت های فنی برای تعمیر تجهیزات در کشورهای تحریم شده می شد.همانطور که رهنمودهای در ارتباط با پذیرش دفتر کل دارایی های خارجی در سال 2019 ادامه پیدا کرد , شرکت های غیر آمریکایی با عملیات یکارچه جهانی که شامل ایالات متحده نیز می شود باید اقدامات لازم جهت اطمینان حاصل شدن از اینکه هرگونه فعالیت آنان مطابق برنامه تحریم دفتر کل دارایی های خارجی است را انجام دهند .

در حالی که شرکت های غیر آمریکایی عموما از معامله با اشخاص یا کشورهای تحریم شده توسط تحریم آمریکا منع نشده اند , پرونده انجمن بین المللی ارتباطات هوایی یادآور مهمی است که مجازا هرگونه ارتباط ایالات متحده با این معاملات می تواند موجب اجرای تحریم شود.شرکت ها باید این درس های گرفته شده از اقدام انجمن بین المللی ارتباطات هوایی را مدنظر داشته باشند :

  1. شرکت های غیر آمریکایی که برنامه های آمریکایی یا خدماتی که از ایالات متحده می گذرد از جمله سرور های مستقر در ایالات متحده یا دیگر زیرساخت های شبکه را فراهم می آورند , باید به شدت سیاست ها , رویه ها و سیستم هایی را در نظر بگیرند تا از ارائه این نرم افزار یا خدمات به کشور ها یا اشخاص تحریم شده جلوگیری کنند. این امر در ارتباط با تعهد پس از توافق انجمن بین المللی ارتباطات هوایی برای بررسی و رسیدگی سیستم های پیام ها , Maestro و WorldTracer به صورت دوره ای است تا تایید کند که این ابزار ها برای حمایت از خطوط هوایی تروریست های جهانی به طور ویژه مشخص شده استفاده نشده است. این اقدامات عموما شامل غربالگری طرف تحریم شده و همچین جلوگیری از تجارت با کشور های تحریم شده می باشد.

 

  1. کشور های غیر آمریکایی که آگاهانه به تجارت با اشخاص و یا کشور های تحریم شده می پردازند – که این مورد در پرونده انجمن بین المللی ارتباطات هوایی وجود داشت – باید به دقت به ارزیابی این تجارت برای هرگونه ارتباط با ایالات متحده , از جمله هر کالا یا برنامه, خدمات مبتنی بر پشت صحنه سازمانی آمریکایی یا شرکت های تابع آمریکایی یا پرسنل آمریکایی بپردازند. زمانی که یک شخص آگاهانه با کشورها یا افراد تحریم شده تجارت داشته باشد , دفتر کل دارایی های خارجی احتمالا انتظارات خود را افزایش می دهد که این شرکت در تحلیل و رویه های خطرات کوشا باشند تا از هرگونه تعامل با ایالات متحده منع شود.

 

  1. به طور مشابه ، با در نظر گرفتن سیاست ها ، رویه ها و سیستم های که در بالا بحث شد ، شرکت های آمریکایی و غیر آمریکایی هر دو باید اقداماتی را در نظر بگیرند که باعث جلوگیری از انحراف مشتریان کالاها یا خدمات آمریکایی به سمت اشخاص یا کشور های تحریم شده یا دیگر راه هایی که ممکن است که آنان به صورت غیرمستقیم با افراد یا کشورهای تحریم شده وارد معامله شوند شود. همانطور که دفتر کل دارایی های خارجی در مورد توافق اخیر هواپیمایی آپولو نشان داد که تحریم های تدارکات پیمانی به خودی خود یک شرکت را در برابر تعهدات مصون نمی دارد و شرکت ها باید اجرا کردن رویه های پذیرش و بررسی که ورای نقطه فروش گسترده شده اند را در نظر بگیرند و روابط پیمانی را ادامه دهند.

 

  1. در نهایت , دفتر کل دارایی های خارجی در وب سایت خود بیان کرد که صنعت هواپیمایی در معرض خطر تحریم است و اینکه دفتر کل دارایی های خارجی از پیش هشداری مبنی بر اقدامات فریبنده در صنعت هواپیمایی داده است. اگرچه مشاوره ارجاع شده در زمینه برنامه های تحریم ایران و سوریه از سوی دفتر کل دارایی های خارجی صادر شد ، دفتر کل دارایی های خارجی خاطرنشان كرد: "شركت كنندگان در صنعت هواپیمایی غیرنظامی باید آگاه باشند كه دیگر کشورها و اشخاص تحت تحریم دفتر کل دارایی های خارجی ممكن است درگیر اقدامات فریب دهنده مشابه باشند." شرکت ها می توانند به خوبی مشاوره ها و دیگر رهنمود های دفتر کل دارایی های خارجی را برای آموخته های فراگرفته شده و کاربرد های اقدامات خود را اتخاذ کنند , حتی در مواردی که ظاهرا این رهنمودها بر روی یک صنعت مشخص یا برنامه تحریم متمرکز شده باشد.

نظر شما