شناسهٔ خبر: 39137262 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش اختصاصی مشرق /

عملیات سرنوشت‌ساز در دو استان راهبردی یمن/ آخرین میخ چگونه بر تابوت ائتلاف سعودی در الجوف و مأرب کوبیده می‌شود؟ + نقشه میدانی و عکس

نیروهای ارتش و رزمندگان کمیته‌های دفاع مردمی عملیات بزرگی را علیه مزدوران ائتلاف سعودی آغاز کرده‌اند و در تلاش هستند تیر خلاص را به آنان در استان‌های الجوف و مارب شلیک کنند.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق؛ از مناطق جنوب غرب استان الجوف خبر می رسد، عملیات نیروهای ارتش و رزمندگان کمیته های دفاع مردمی علیه عناصر مزدور ائتلاف سعودی برای آزادی مناطق اشغالی در جریان است.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، رزمندگان یمنی عملیات پاکسازی مناطق جنوب غرب استان الجوف (شرق بخش الحزم) را از اوایل این هفته آغاز و با عقب راندن نیروهای مزدور سعودی موفق به پیشروی شدند.

نیروهای یمنی حملات را از محور «المرازیق» علیه مزدوران سعودی ترتیب دادند و پس از درگیری های سنگین توانستند رشته کوه های «هضبه جدعان» را از اشغال خارج کنند و به کنترل دربیاورند.

دهها تن از نیروهای مزدور سعودی در جریان درگیری ها در این محور کشته و زخمی شدند؛ رزمندگان یمنی در تلاش هستند مناطق مهم دیگری از جمله «دحیضه، العاقر و الدحلات» را در این محور پاکسازی کنند.

به گزارش مشرق، درگیری های سنگین در حومه پایگاه مهم و راهبردی «اللبنات» ادامه دارد؛ عملیات نیروهای یمنی برای تسلط بر این پایگاه از محور «المزاریق و لبنه علیا» علیه مزدوران سعودی آغاز شده است.
 


به گفته منابع میدانی، ائتلاف سعودی با اعزام نیروهای تازه نفس و حملات شدید هوایی به شدت تلاش می کند مانع سقوط کامل این پایگاه استراتژیک در جنوب غرب استان الجوف شود.

«اللبنات»، مهم ترین و اصلی ترین پایگاه نیروهای مزدور ائتلاف سعودی در استان الجوف به شمار می آید؛ این پایگاه پس از آزادی و پاکسازی شهر الحزم به اتاق عملیات مزدوران تبدیل شد و همچنین خط اول دفاع از شهر مارب از محور شمالی محسوب می شود و این موارد اهمیتش را چند برابر کرده است.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در حال حاضر، درگیری های سنگین در حومه شرقی بخش الحزم در جنوب غرب استان الجوف ادامه دارد و رزمندگان یمنی با پیشروی و آزادسازی بخش وسیعی از  کوه های «لبنه و البرش»، پایگاه «اللبنات» و مناطق «السیل، اندر و عرفج»  در تلاش هستند مزدوران سعودی را به هر ترتیب ممکن عقب برانند.

اگر رزمندگان یمنی در جریان این عملیات موفق شوند مناطق و کوه های «دحیضه، العاقر، لبنه، البرش، السیل، اندر» و پایگاه «اللبنات» را پاکسازی کنند، تمامی نقاط مهم در استان الجوف آزاد شده به شمار می آیند و سایر مناطق این استان بیابانی هستند.

اعلام الحربی

آزادی این مناطق مهم در جنوب غرب استان الجوف همچنین به معنای محاصره شدن شهر مارب و مناطق حومه آن از محور شمالی است و راه برای پیشروی نیروهای یمنی به سمت مرکز و شرق استان مارب هم باز می شود و این یک پیروزی مهم و تیر خلاص به ائتلاف سعودی است.

رزمندگان یمنی با ادامه پیشروی ها در این محور به سمت جنوب و عبور از مرز استان مارب می توانند خود را به پالایشگاه و میادین نفتی «الصافر» برسانند و شهر مارب را دور بزنند و مزدوران ائتلاف سعودی را از محور شرقی قیچی کنند.

به گزارش مشرق، در صورتی که عملیات نیروهای یمنی با این روند و ترتیب به نتیجه برسد علاوه بر آزادی شهر مارب (مرکز استان مارب)، پایگاه های نظامی «الریوک و تداوین» و مناطق مهمی دیگری از جمله «الجفینه، ارغوان و... » و کوه های «الخشب، بحره و...» نیز پاکسازی خواهند شد.
 

همزمان با عملیات رزمندگان یمنی در جنوب غرب استان الجوف و ادامه درگیری ها در این محور، از غرب استان مارب خبر می رسد، رزمندگان یمنی عملیاتی را در شرق بخش «صرواح» از دو محور علیه مزدوران ائتلاف سعودی آغاز کرده اند.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای یمنی در محور نخست (شمال شهر صرواح)، حملاتی را از کوه «هیلان و مخدره» علیه عناصر مزدور سعودی در منطقه «الکسارات» و کوه «الخشب» ترتیب دادند.

به نظر می رسد، هدف اصلی رزمندگان یمنی در این عملیات قطع ارتباط مزدوران سعودی از پایگاه «ماس» و مناطق حومه به سمت شهر مارب باشد؛ در حال حاضر درگیری در محور نخست ادامه دارد و مناطق میان طرفین دست به دست می شود.

الاعلام الحربی

در محور دوم (شرق شهر صرواح) خبرها حاکیست، عملیاتی برای پاکسازی کامل کوه و پایگاه نظامی «کوفل» و کوه «غبیرا» آغاز شده است و نیروهای یمنی توانسته اند در منطقه پیشروی کنند و درگیری ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق، اگر این مناطق مهم و راهبردی از اشغال مزدوران سعودی خارج شوند، رزمندگان یمنی بار دیگر به ۱۳ کیلومتری شهر مارب (مهم ترین پایگاه ائتلاف سعودی در مرکز یمن) خواهند رسید و این یک خطر جدی برای ائتلاف است.

نظر شما