شناسهٔ خبر: 39137212 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سبزه‌هایی که با کرونا گره نخورد

سنندج - ایرنا - رسم بر این بود تا آخرین روز تعطیلات سال نو را به دامان طبیعت بروند و در کنار هم باشند، امسال شیوع یک بیماری باعث شد تا کل تعطیلات را در خانه بمانند و حتی نیم نگاهی هم به طبیعت نداشته باشند.

صاحب‌خبر -

روزهای اول فکر می کردند که این هم یک بیماری مانند همه بیماری‌های دیگر است و به زودی بساطش را جمع می‌کند و می‌رود اما گذشت زمان نشان داد که این ویروس به این زودی‌ها قصد رفتن ندارد.

همین باعث شد تا کم‌کم رفتار مسوولانه در بین مردم شکل بگیرد و رفته رفته برایشان مشخص شد که پیشگیری دست خودشان است، برای همین آنهایی که می توانستند در خانه ماندند تا به شیوع بیماری کمک نکنند.

البته برخی هم رفتارهایی داشتند که باعث شد تا ویروس دست به دست آنان از اینجا به آنجا برود و بار کادر درمان را سنگین و سنگین تر کند تا جایی که کرونا گریبانگیرچندین نفر از پرستاران و پزشکان هم شد.

دید و بازدید عید امسال در بیشتر خانه ها مجازی شد، حتی آنهایی که در همسایگی هم بودند ترجیح دادند تا با تلفن و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی برای هم آروزی سال خوبی را داشته باشند ولی بازهم بعضی‌ها ویروس را به دیگران عیدی دادند چون خطر بیخ گوششان را حس نمی کردند.

روزهای عید یکی پس از دیگری سپری شد و روز به روز به آمار بیماران مبتلا و فوت شدگان در اثر کرونا اضافه شد تا جایی که کردستان در سیزدهمین روز از تعطیلات مرز ۵۰۰ نفر را رد کرد.

کردستانیها سیزدهمین روز طبیعت را با باران شروع کردند، بارانی که باعث شد تا خانه ماندن یک بهانه دیگر داشته باشد، هرچند سالهای قبل همین باران و حتی برف هم نمی توانست طبیعت گردی را از این مردم بگیرد، امسال اما انگار آسمان هم نمی خواست تا مردم پا به دامان طبیعت بگذارند.

صفحات اجتماعی پر بود از عکس خانوادهها در بالکن و یا پشت بام خانه‌ها که در تدارک ناهار برای خانواده‌هایی بودند که می خواستند تا روز طبیعت متفاوتی داشته باشند.

یکی از کاربران نوشت: بزرگترها می گویند قدیم ترها که وسیله نقلیه کم بود، خیلی از مردم به دامان طبیعت نمی‌رفتند و در پشت بام سیزده بدر می‌گرفتند.

شوخی‌ها هم گل کرد؛ یکی گفت: امروز آنقدر دود از پشت‌بام خانه ها بلند شد که یاد سریالی تاریخی افتادم؛ دیگری گفت: ۱۳ سال بعد باید از پنج صبح دنبال جای خالی باشیم.

طبیعت دوستان هم از اینکه تن طبیعت امسال زخمی برنداشت خوشحال بودند و قول دادند بعد از کرونا حواسشان بیشتر به زمین باشد.

یکی دیگر که از تمام مراحل سیزده بدرشان عکس به اشتراک گذاشته بود در آخرین عکس نوشت: این هم از سیزده امسالمان که خیلی بیشتر از سال‌های قبل خوش گذشت.

خیلی‌ها به تمنا افتادند که در خانه بمانید و سبزه‌هایتان را با کرونا گره نزنید و برای همین خیلی‌ها در خانه ماندند.

۹۰ درصد کردستانی‌ها روز طبیعت در خانه ماندند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شامگاه چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بنا بر گزارش هایی که از مناطق مختلف استان دریافت کرده‌ایم، حدود ۹۰ درصد کردستانی‌ها امروز در خانه مانده‌اند و امیدواریم این در خانه ماندن به دور از دورهمی‌های فامیلی بوده باشد.

ابراهیم قادری با اشاره به افزایش رعایت بهداشت فردی از سوی شهروندان تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۲ هزار نفر در شهرهای مختلف در قرنطینه خانگی هستند که همین مساله کمک شایانی در جلوگیری از افزایش بیماری داشت.

وی خواستار تداوم این رفتار مسوولانه شهروندان شد و افزود: نگرانی اصلی ما مربوط به پیک بیماری است که خوشبختانه تاکنون اتفاق نیفتاده است و غربالگری در سطح وسیع و نیز رفتار مردم در برخورد بیماری در آن موثر است.

قادری با اشاره به افزایش سطح آزمایش از افراد مشکوک به بیماری گفت: در بیشتر بیمارستان‌های استان، حدود ۵۰ درصد تختها خالی ولی در سنندج این ظرفیت در حال پر شدن است این در حالی است که در سقز با وجود بیماران بیشتر تنها یک سوم تختها پر شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد مبتلایان بدون علامت و حدود ۵۰ درصد هم دارای علائم خفیف هستند، یادآور شد: تنها ۲۰ درصد مبتلایان دارای علائم حاد و شدید هستند که به بستری شدن آنان در بیمارستان منجر می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از همه مردم خواست تا همچنان به فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند باشند تا به زودی شاهد مهار بیماری در استان باشیم.

جریمه‌ای بازدارنده

امروز پلیس هم پای کار بود تا علیه متخلفانی که جان خود و دیگران برایشان مهم نبود، اعمال قانون کند.

جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی کردستان گفت:‌ توقف در جاده‌های برون شهری بر اساس اعمال قانون تردد غیرضروری ویژه طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا پنج میلیون ریال جریمه در بر دارد.

سرهنگ حمید عبدالملکی اظهار داشت: تردد در روز ۱۳ فروردین و در جاده‌های برون شهری حتی نسبت به روزهای گذشته‌ هم کاهش چشمگیری داشته است.

وی اظهار داشت: در مجموع تردد در جاده‌های برون شهری استان کردستان از زمان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی کاهش زیادی داشته است و مردم به طور جدی این طرح را رعایت می‌کنند.

همه پای کار

شهرداری‌های استان هم مبادی ورودی تفرجگاه‌ها را بستند و روستاهای هدف گردشگری که همه ساله میزبان خوبی برای طبیعت گردان بودند، امسال پذیرای مهمانان روز سیزده بدر نبودند.

علاوه بر دستگاههای دولتی، مردم هم به صورت خودجوش در خیلی از روستاها اعلام کردند که سیزده بدر را هم باید در خانه ماند .

راههای روستایی چند روزی است که به روی مسافران بسته شده و طرح غربالگری مسافران هم که از ۲۲ اسفند در کردستان آغاز شده بود از عصر دیروز به کار خود پایان داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان گفت: با توجه به کاهش قابل ملاحظه ترددها میان شهرها و حتی داخل شهری، این طرح پایان یافته و پایگاه‌های ایجاد شده جمع‌آوری شد.

محمدباقر محمدی افزود: از ۲۲ اسفند پارسال تاکنون ۵۱ هزار و ۷۲۰ خودرو در ورودی و خروجی‌های استان کنترل و ۱۳۰ هزار و ۶۷۰ نفر مورد غربالگری و تست تب‌سنجی قرار گرفتند.

راست و دروغ سیزده

اگرچه خیلی‌ها در روز سیزده سر به سر یکدیگر می گذارند و دروغ‌های شاخدار سیزده را مطرح می کنند اما در کنار همه دروغ‌های سیزده امروز سیزده یک درس راست بزرگ داشت و آن هم اینکه حتی اگر هوا بارانی نبود در خانه بمانیم تا کرونا زودتر شرش را بکند و برود.

کاش روزهای دیگر را هم مثل سیزده در خانه بمانیم و به هر بهانه‌ای بیرون نرویم تا سهمی بزرگ در قطع زنجیره انتقال داشته ابشیم، خیلی از ما با اینکه مبتلا هستیم اما از بیماری خود هم خبر نداریم، نقالان خاموش خطرناکتر از بیماران هستند چون فکر می کنند سالم هستند اما دیگران را به خطر می اندازند.

امروز سبزه هایمان با کرونا گره نخورد، کمک کنیم تا بهارمان با کرونا به تابستان گره نخورد.

نظر شما