شناسهٔ خبر: 39133554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۱۳ فروردین

فردا؛ برگزاری جلسه ستاد اقتصادی دولت به ریاست رییس جمهور/جهانگیری: تمرکز دولت تامین منابع ارزی و ریالی است

اساسنامه شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران اصلاح شد، فردا؛ برگزاری جلسه ستاد اقتصادی دولت به ریاست رییس جمهور، جهانگیری: تمرکز دولت تامین منابع ارزی و ریالی است، توصیه‌های تلفنی رییس جمهور به وزیر اقتصاد برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، اساسنامه شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران اصلاح شد، فردا؛ برگزاری جلسه ستاد اقتصادی دولت به ریاست رییس جمهور، جهانگیری: تمرکز دولت تامین منابع ارزی و ریالی است،  توصیه‌های تلفنی رییس جمهور به وزیر اقتصاد از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۱۳ فروردین ماه است.

نوروز کرونایی رییس مجلس

رئیس مجلس  که در  روزهای اوج شیوع این بیماری در قم،  در شورای تامین این استان حضور یافته بود،  در نخستین روز عید و در  دیدار  وزیر بهداشت بررسی تصمیمات ستاد مقابله با کرونا را در دستور کار قرار داد.

دکتر لاریجانی در آغازین روزهای نوروز  با حضور  در مجتمع بیمارستانی امام خمینی از این مجتمع و بیمارستان در حال تجهیز" کلینیک مهدی"  بازدید و در رزمایش دفاع بیولوژیک شرکت کرد. او  در همین روزها  بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی سپاه را افتتاح نمود و با فرماندهان  قرارگاه های نیروی زمینی سپاه در ۱۰ منطقه کشور گفت و گوهایی جداگانه داشت تا آخرین راهکارهای مقابله با کرونا را بررسی کند.

 لاریجانی علاوه بر این جلسه‌ای با رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و برخی دیگر از مدیران ارشد نظام بانکی داشت تا وضعیت عملکرد بانک ها را در بحران کرونا ارزیابی و با خانواده‌های جانباختگان بانک ها اظهار همدردی کند. 

رییس مجلس همچنین  در دفتر کار خود در بهارستان میزبان  معاون وزیر بهداشت و پژوهشگران حوزه سلامت شد تا حمایت مجلس و مرکز پژوهش های آن را از آخرین تحقیقات پزشکی  برای مهار کرونا سازمان دهد.

لاریجانی  افزون بر این جلسات، برای پیگیری تامین تجهیزات  پزشکی ، کالاهای اساسی و اقدامات و تدابیر مورد نیاز  تماس‌هایی روزانه با وزرا، فرماندهان نظامی و انتظامی،  استانداران و مسئولان و مدیران بیمارستان های استان‌های درگیر داشت.  در جریان این پیگیری ها گفت و گوی او  با رییس کل بانک مرکزی اما نویدی برای صاحبان کسب و کار به همراه  داشت و آن تعهد بانک  مرکزی به اجرای قانون تسهیل بازپرداخت بدهی صاحبان مشاغل و تمدید فرصت این عده تا خردادماه برای مراجعه به شعب بانک ها بود.

 

جلسه ستاد اقتصادی دولت فردا به ریاست رییس جمهور برگزار می شود

«علی ربیعی» با تشریح جلسه  هیات وزیران، اظهار داشت: در جلسه امروز «سورنا ستاری» معاون علمی فناوری رییس جمهوری و «رضا رحمانی» وزیر صنعت معدن و تجارت، گزارشی درباره تجهیزات مورد نیاز و مواد ضدعفونی کننده و ماسک را ارائه کردند که گزارش های بسیار خوب و امیدوارکننده بود.

سخنگوی دولت گفت: در ونتیلاتور که حتی در کشورهای پیشرفته هم دچار مشکل هستند، روزی ۳۸ دستگاه تولید می شد الان ۲ هزار قرارداد بسته شده است و تا ۱۵ فروردین دو هزار قرارداد دیگر هم تمدید شد که عدد بسیار خوبی است.

وی گفت: قیمت تمام شده این دستگاه ۵۰ میلیون تومان است و امیدوار هستیم با قراردادهایی که با شرکتهای دانش بنیان منعقد شده، کل نیازهای کل کشور پوشش داده شود، که اکنون از این جهت وضعیت مناسبی داریم.

ربیعی افزود: وزیران صنعت معدن تجارت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در جلسه امروز گزارش‌هایی در خصوص تولید الکل و مواد ضدعفونی کننده ارائه کردند و رییس جمهوری هم تاکید کرد که این اقلام بیشتر توزیع شود.

 

برای مقابله با ویروس کرونا ظرفیت‌های جنگ نوین وارد عرصه شده است

سردار سرتیپ پاسدار «علی اکبر پورجمشیدیان» با اشاره به اینکه سپاه در کنار سایر عزیزانی که برای مقابله با ویروس کرونا، فعالیت می‌کنند، حضور دارد، اظهار داشت: برای این موضوع، ظرفیت‌های جنگ نوین ما وارد عرضه شده است؛ زیرا ما تنها کشوری هستیم که بزرگترین تجربه را در مبارزه با عوامل شیمیایی و میکروبی داریم. در دوران دفاع مقدس حملات شیمیایی و میکروبی که به کشور ما شد به هیچ جای دنیا نشده بود، هیچ کشوری  تجربه‌ای را که در مقابله با سلاح‌های شیمیایی در دوران دفاع مقدس داریم، ندارد.

وی افزود: با توجه به وجود تهدیدات ناشی از استفاده از سلاح‌های شیمیایی، نیروی زمینی سپاه یگانی به نام «۲۴ بعثت» دارد که یگان راهبردی مبارزه با عوامل شیمیایی و میکروبی است و می‌تواند در مقابله با جنگ‌های شیمیایی و میکروبی در خدمت قرار گیرد.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه  با اشاره به اینکه ترس از ویروس کرونا حتماً باید باشد تا مردم از خویش مراقبت کنند، تصریح کرد: ظرفیت‌های بسیار بالایی در نظام مقدس جمهوری اسلامی وجود دارد؛ به عنوان‌ مثال هم‌اکنون هزاران تخت برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا چه در بخش بهداشت و درمان کشور و چه در حوزه نیروهای مسلح و خصوصاً مجموعه سپاه وجود دارد که هنوز استفاده نشده است؛ لذا ملت ما از این جهت اصلاً نگران نباشند.

جانشین قرارگاه زیستی نیروی زمینی سپاه در خصوص احتمال وجود جنگ میکروبی در انتشار ویروس کرونا هم گفت: اگر ما یک درصد هم احتمال بدهیم که این یک «حمله بیولوژیک» باشد، باید خودمان را برای مقابله با آن آماده کنیم؛ بر این اساس نیروی زمینی سپاه رزمایشی را به همین منظور برگزار کرد.

 

جهانگیری: تمرکز دولت تامین منابع ارزی و ریالی است

«اسحاق جهانگیری» در حاشیه جلسه هیات دولت ضمن قدردانی از افرادی که به سفر نرفتند و در خانه ماندند، گفت: وزیر راه و شهرسازی امروز در گزارشی از کاهش سفرهای ریلی تا ۹۴ درصد، جاده ای تا ۷۵ درصد و هوایی تا ۷۰ درصد ارائه کرد که این اتفاق مهمی است که در این ایام شاهد آن بودیم.

 

معاون اول رئیس جمهوری گفت: امروز هم سیزده بدر است و با توجه به اینکه رفتن به طبیعت جزو آیین ایرانیان است، اما امروز در خانه ماندند؛ گزارش‌هایی از ماندگاری مردم در خانه در جلسه هیات دولت ارائه شد که مهم و قابل توجه بود و از این همکاری مردم تشکر می‌کنم.

 

وی با تاکید بر اینکه اقدامات مهمی در این ایام با کمک مردم انجام شد، گفت: ابتدای هفته از یکی از بیمارستان‌های تهران بازدید کردیم و شاهد بودیم حتی تخت‌هایی که در برخی روزها ۲۳۷ بیمار در آنها بستری بود به حدود ۱۳۰ تخت کاهش یافته است و اینها علاوه بر تخت‌های جدیدی بوده که پیش بینی شده بود و اینها نشان از بهبود شرایط است.

 

توصیه‌های تلفنی رییس جمهور به وزیر اقتصاد

حجت الاسلام «حسن روحانی»، رییس جمهوری در دوازدهمین روز از سال جدید در تماس تلفنی با وزیر امور اقتصادی و دارایی «استفاده از فرصت بازار سرمایه، در واگذاری شرکت ها و دارایی های دولت و همچنین فروش اموال مازاد بانک ها، با توجه به استقبال مردم از این بازار» و هم‌چنین «تدوین برنامه عملیاتی برای تسهیل و تسریع امور گمرکی بویژه در بنادر کشور با توجه به ضرورت همکاری جدی دستگاه های ذی مدخل در انجام امور گمرکی» را مورد تاکید قرار داد.

 

اساسنامه شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران اصلاح شد

هیأت وزیران در جلسه روز چهارشنبه (۱۳ فروردین) خود به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران را با استناد به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اصلاح کرد. به موجب این اصلاحیه که در اساسنامه مذکور صورت پذیرفت، خواهر و برادر شهدا در اولویت بعدی برای استفاده از خدمات موضوع این اساسنامه قرار می گیرند.

تصویب لایحه موافقت‌نامه ارتباط بین‌المللی راه آهن بین ایران و افغانستان

هیأت وزیران هم‌چنین، به منظور ایجاد ارتباط مستقیم راه آهنی و با هدف انجام حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا بین ایران و افغانستان، لایحه «موافقت‌نامه بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان درخصوص ارتباط بین المللی راه آهن» را به تصویب رساند.

مطابق این لایحه، طرفین نسبت به پذیرش و ارائه خدمات مربوط به مسافر و کالا، از جمله گذر (عبور) هنگام انجام عملیات حمل و نقل راه آهنی بین دو کشور اقدام می نمایند. پرداخت های مربوط به خدمات نیز طبق تعرفه هایی که در قلمرو طرف ها معتبر است، صورت خواهد گرفت.

ثبت رسمی اسناد، انجام حمل و نقل بار با راه آهن و واگن و نحوه استفاده از راه آهن و واگن و ترتیب حمل و نقل مسافر طبق توافق های دوجانبه بین دستگاه های ذی ربط طرف ها تنظیم خواهد شد.

هم‌چنین، طرفین در جهت تأمین وسایط نقلیه راه آهنی و خدمات مسافری به لحاظ مبادلات تجاری خارجی و بارگذری که به پایانه های راه آهنی می رسند، اقدام نموده و آن ها را برای مقاصد بعدی، طبق قواعد بین المللی حمل و نقل معتبر در قلمرو طرف ذیربط اعزام می نمایند.

گفتنی است، پیش از این به موجب تصویب نامه مورخ ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ وزارت راه و شهرسازی مجاز به انجام مذاکره، پیش امضا (پاراف) و امضای موقت موافقت نامه بین دو کشور در خصوص ارتباط بین المللی راه آهن و پیگیری مراحل قانونی آن تا تصویب نهایی شد.

 

خوشبختانه روند شیوع ویروس کرونا در تمام استانها نزولی است/طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مفید بوده است

حجت الاسلام «حسن روحانی» امروز (چهارشنبه ۱۳ فروردین) در جلسه هیات دولت افزود: هرساله مردم سیزده‌بدر از خانه خارج می شدند و با لذت بردن از طبیعت و هوای بهاری پایان تعطیلات نوروز را جشن می‌گرفتند اما امسال به خاطر سلامت و صحت خود و همچنین هموطنان عزیزشان خانه را برگزیدند و رفتن به طبیعت را برای یک فرصت مناسب و آینده گذاشتند.

 

وی ادامه داد: باید از مردم خوب سپاسگزاری و تشکر کنیم که هم در مراسم آغاز سال و تعطیلات نوروزی و هم در مراسم پایان تعطیلات نوروزی همه دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کردند و اگر امروز سیر نزولی روند این بیماری و ویروس خطرناک در اکثر قاطع استان‌ها را مشاهده می کنیم به خاطر حمایت مردم است.  

 

رییس جمهوری گفت: آمارها را که مشاهده می کردم خوشبختانه روند شیوع ویروس کرونا در همه استانها بدون استثنا از دیروز سیرنزولی داشته است و این برای من خوشحال کننده بود که مسیری که پزشکان و متخصصان و مردم انتخاب کردند یک مسیر درستی بوده است.

 

وی بابیان اینکه از آغاز امر تصمیمات خوبی دولت و ستاد ملی کرونا اتخاذ کرد ادامه داد: اولین جلسه‌ای که به ریاست خود من در این روزها تشکیل شد مربوط به ۶ اسفند ۹۸ می‌شود و درهمان جلسه تصمیم گرفتیم برای فاصله اجتماعی، دعوت مردم به این که سفرهای نوروزی را نروند و استانداران اعلام کنند که امکاناتی که سال‌ها پیش در اختیار مسافران قرار می دادند امسال قادر نیستند آن امکانات را در اختیار آنها قرار دهند.  


روحانی گفت: مراکز دیدنی و تفریحی و مدارس و دانشگاه ها تعطیل اعلام شد و این دعوت مسئولین از مردم به خوبی اجابت شد. امروز هم وزیر راه اعلام کرد که مسافرت مردم توسط قطار ۹۴ درصد، اتوبوس ۷۵ درصد، هواپیما ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است و اساسا به طور کلی در همان روزهای اول فروردین هم مسافرت کاهش پیدا کرد و به طور متوسط ۸۰ درصد کاهش سفر نوروزی در همان روزهای اول فروردین داشتیم./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 50

برچسب‌ها:

نظر شما