شناسهٔ خبر: 39133423 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگ روانی؛ جبهه جدید آمریکایی ها در منطقه

تهران- ایرنا- درحالی که ایرانیان همزمان با ملت های مختلف جهان با ویروس مرگبار کرونا دسته و پنجه نرم می کنند و این نبرد با تحریم های ظالمانه آمریکا همراه است، برخی رسانه های منطقه و جریان های تندرو در آمریکا یک جنگ روانی علیه ملت های ایران و عراق راه اندازی کرده اند.

صاحب‌خبر -

شروع جنگ روانی اخیر از گزارش جمعه گذشته نیویورک تایمز درباره وجود طرح عملیات نابودکننده علیه کتائب حزب الله از  گروه های مقاومت و الحشدالشعبی بود که پس از آن انبوهی اخبار و گزارش های متفاوت (راست و دروغ) در شبکه های اجتماعی به گردش در آمد.

موج این جریان سازی خبری در روز گذشته با ادعای ترور آیت الله سیستانی و نیز اعلام آماده باش از سوی نخست وزیر عراق به اوج رسید که هیچکدام صحت نداشت و کمی تا پایان روز کاری سه شنبه (دیروز) هم هیچ منبع رسمی خبر ورود معاون وزیر دفاع آمریکا، رئیس ستاد ارتش آمریکا ، دستیار ستاد هوایی آمریکا و یک افسر ارشد از پنتاگون به پایگاه عین الأسد را که همین جریان رسانه ای انتشار داده بود، تایید نکرد.

در خبر دیگری هم گفته شده بود که نخست وزیر پیشنهادی عراق از مردم عراق خواسته تا خانه های خود را که به مقر نیروهای حشدالشعبی نزدیک است تخلیه کنند، چراکه هر لحظه احتمال حمله نیروهای آمریکا به مقرهای حشدالشعبی وجود دارد.

این درحالی است که پیگیری های صورت گرفته در سایت های عربی و انگلیسی در منطقه، نشان می دهد که به غیر از رسانه های وابسته یا متمایل به سعودی ها، کمتر اثری از این گزارش ها و خبرهای ملتهب کننده در رسانه های دیگر دیده می شود ؛ بویژه الحدث و العربیه که طی روزهای گذشته بطور مستمر بر شیپورهای جنگ دمیده اند.

داستان از جمعه گذشته هنگامی آغاز شد که خبرگزاری های رسمی از قول نیویورک تایمز خبر مربوط به طرح کاخ سفید برای نابودی کتائب حزب الله را منتشر کردند که با تخلیه پایگاه های نظامی آمریکایی در استان های نینوا و صلاح الدین و انتقال این نیروها به دو پایگاه عین الاسد و اربیل طی روزهای گذشته تا حدودی اخبار مربوط به کرونا در آمریکا ، عراق و منطقه را هم به خود معطوف کرد.

این گزارش اما موج تازه خبرسازی ها در شبکه های اجتماعی را شکل داد، بطوری که مخاطبان عام، منطقه را در آستانه یک جنگ تمام عیار ببینند.

در این شبکه ها اعم از تلگرام، واتس آپ و ... بصورت انبوه از انتقال نیرو و تجهیزات جدید آمریکایی از کویت ، اردن ، سوریه و دیگر نقاط منطقه و جهان به عراق خبر منتشر می شود و تصاویر و ویدئوها نیز تماما آرشیوی است.

این جریان سازی خبری در حالی برای اثبات عزم آمریکا برای یک حمله نظامی گسترده در عراق علیه کتائب حزب الله و به دنبال آن ضربه به منافع ایران و حتی حمله به داخل ایران شکل گرفته که تخلیه پایگاه های نینوا و صلاح الدین و تجمع نیرو و تجهیزات در عین الاسد توجیه نظامی لازم را برای عملیات نظامی ندارد، بویژه آنکه این پایگاه قبلا هدف حمله موشکی ایران قرار گرفته و تلفات هم داشته است. یا به عنوان مثال تجمع همه فرماندهان آمریکایی در عین الاسد برای تشکیل یک نشست امنیتی، کمی احمقانه به نظر می رسد، اما خبر آن بیشترین بیننده ها را در کانال ها و گروه های تلگرامی و واتس آپی داشته است.

برخی تحلیلگران عراقی، دلیل تخلیه پایگاه های آمریکایی را دور کردن نیروهای آمریکایی از حملات احتمالی نیروهای الحشدالشعبی و یا مصون داشتن آنان از کرونا (قرنطینه صحرایی) و برقراری کنترل حداکثری بر این پایگاه و نیروهایش می دانند.

این کارشناسان اوضاع نظامیان آمریکایی را نه برای یک جنگ تمام عیار که برای درگیری های محدود هم مساعد نمی دانند، بخصوص اینکه کابوس نفوذ کرونا به ناوهای هواپیمابر ( ازجمله تئودور روزولت) این کشور چشم انداز خوفناکی از آینده این نیروها در خاورمیانه ترسیم می کند و به علاوه اوضاع داخلی آمریکا نیز با ورود کرونا به خیابان های نیویورک و نیوجرسی و رفته رفته واشنگتن، به سمت آشفتگی سیر می کند.

در این خصوص برخی منابع عراقی و رسانه های منطقه ای با خبرسازی های روزهای اخیر خود به این فضا دامن زده اند، اما موجی که در شبکه های اجتماعی ایران و عراق و منطقه براه افتاده بسیار فراتر از آن خبرسازی هاست و عمدتا خبرهایی منتشر می شود که در رسانه های رسمی و خبرگزاری های معتبر دیده نمی شود.

انتشار چنین اخباری در شبکه های اجتماعی درحالی است که بسیاری از تحلیلگران عراقی و منطقه اعتقادی به یک درگیری سخت در این کشور ندارند و محتمل ترین برخورد را در حد ضربات محدود همانند ماه های گذشته تلقی می کنند.

در این خصوص، وفیق السامرائی ژنرال بازنشسته عراقی ساکن لندن بعد از ماه ها سکوت روز 12 فروردین تحلیل جامعی ارائه کرده و احتمال ماجراجویی آمریکا را بسیار بعید دانسته و با اشاره به مشکلات منطقه ای و چالش کرونا در داخل آمریکا، گفته است که آمریکا در شرایطی نیست که دست به اقدام نظامی در عراق بزند.

همچنین سید حمید حسینی از مقام های الحشدالشعبی و رئیس اتحادیه رادیوتلویزیون های عراق نیز در این خصوص تحلیل جالبی ارائه و تاکید کرده که عقب نشینی های آمریکا از پایگاه هایش در عراق نتیجه شکست این کشور است.

وی درباره عین الاسد هم که دائم می گویند تقویت شده و نیروهای سایر پایگاه ها به آنجا منتقل شده است، می گوید: خبر داریم که آمریکایی ها حتی نیروهایشان را در این پایگاه نیز کاهش داده و تخلیه کرده اند.

این مقام رسانه ای الحشدالشعبی همچنین تاکید کرده که آمریکایی ها در نهایت همان بمباران های مقطعی و محدود را در دستور کار خود خواهند داشت.

از نکات جالب خبرسازی ها در روزهای اخیر مربوط به حمله کاتیوشایی به عین الاسد در روز گذشته بود که معدود رسانه های عراقی به نقل از منابع نامشخص آن را منتشر کرده و مدعی شدند که آمریکایی ها با سامانه پاتریوت خود آنها را دفع کرده اند، اما منابع نظامی رسمی عراق در بعد از ظهر این خبرها را رسما تکذیب کرده و گفتند که این حمله کار داعش بوده و کلیه موشک ها در مناطق بیابانی فرود آمده است و عدم فرود این موشک ها به داخل عین الاسد،‌ اساسا ربطی به سامانه پاتریوت نداشته است.

با همه اینها، یادآوری این نکته که از ترامپ و تیم تندرو و جنگ سالار او نمی توان انتظار حرکت های عاقلانه داشت و هر لحظه ممکن است تصمیم غیر عقلانی اتخاذ کنند، ضروری است و البته که در این خصوص هم جمهوری اسلامی و هم نیروهای مقاومت در عراق و منطقه آمادگی لازم را برای پاسخ گویی دارند و باید داشته باشند، با اینحال کارشناسان امور منطقه براساس مجموعه اطلاعات موجود درباره تحرکات آمریکا این بحث را که تخلیه پایگاه های نظامی از سوی آمریکا و متحدانش و تحویل آن به دولت عراق، آغاز خروج نهایی نظامیان آمریکایی از عراق است، بسیار محتمل تر می دانند؛ خروج ازمنطقه به شکلی آبرومندانه تر!

نظر شما