شناسهٔ خبر: 39133202 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

هیچ ترمینالی بسته نمی‌شود

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: قرار نیست هیچ یک از پایانه‌های مسافری تعطیل شود بلکه صرفا سفر‌ها محدود می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، به نقل از مهر، مهران قربانی در پاسخ به این پرسش که پایانه‌های مرزی تا چه زمانی مسدود هستند و آیا با کشورهای همسایه برای بازگشایی مرزها رایزنی شده؟، اظهار داشت: هیچیک از پایانه‌های مرزی از سوی کشورمان مسدود نشده؛ بلکه برخی به طور یک طرفه از سوی کشورهای مقابل مسدود شده است البته این موضوع بین سایر کشورهای دیگر جهان هم در این ایام و شرایط خاص هم اتفاق افتاده است.

به گفته قربانی، مرزهای مسدود با کشورهای همسایه عبارتند از:

مرزهای چزابه، شلمچه، مهران و خسروی با عراق تا ۲۷ فروردین

پایانه‌های مرزی رازی، سرو و بازرگان با ترکیه

پایانه‌های مرزی سرخس، اینچه برون، لطف آباد و باجگیران با ترکمنستان تا ۱۱ اردیبهشت

مرز میرجاوه با پاکستان به مدت ۲ هفته از ۲۵ اسفند که البته فعلاً بازگشایی نشده

وی ادامه داد: سایر مرزها با ظرفیت کامل به فعالیت ادامه می‌دهند؛ ضمن اینکه ارتباط ریلی با کشورهای ترکمنستان و ترکیه برقرار است. رایزنی‌ها با وزارت بهداشت کشورمان و کشورهای همسایه به منظور تهیه پروتکل بهداشتی مشترک در حال انجام است تا نگرانی در حوزه حمل و نقل بین الملل و ترانزیت جاده‌ای کالا برای همه کشورها مرتفع شود.

کاهش ۷۶ درصدی تعداد مسافران نوروزی در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص تغییراتی که در سفرهای نوروزی امسال با وسایل حمل و نقل عمومی نسبت به نوروز سال‌های گذشته داشته ایم، گفت: در خصوص کاهش سفرهای حمل و نقل عمومی بر اساس آخرین آمار تا ۱۱ فروردین تعداد سفرهای ناوگان عمومی مسافری ۷۰ درصد کاهش و جابجایی تعداد مسافران ۷۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

هیچ ترمینال اتوبوسرانی تعطیل نمی‌شود

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در رد کردن این موضوع که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برنامه‌ای برای تعطیلی پایانه‌های مسافربری اتوبوسرانی دارد، تصریح کرد: با توجه به ساز و کارهای اتخاذ شده و تعطیلی کلیه اماکن اقامتی و تفریحی و سیاحتی، عملاً استفاده از حمل و نقل عمومی با قصد سفرهای ضروری و غیر قابل اجتناب در حال انجام است که گریز ناپذیر است. تعطیلی در شرایط فعلی مطرح نیست.

وی افزود: رویکرد صحیح در حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری، ارجحیت انجام سفرهای ضروری و اجتناب ناپذیر مردم با ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر است زیرا قابل بررسی و مدیریت است و لذا سیاست صحیح فعلی، ایجاد محدودیت‌ها به صورت مدیریت شده و انجام سفرها به صورت کنترل شده است نه ممنوعیت سفرها؛ لذا ممنوعیتی وجود ندارد بلکه محدویت هایی اعمال شده که با توجه به کاهش شدید مسافران، موضوعی طبیعی است. البته در موارد جزئی، در چند شهر تصمیمات ناهماهنگ با این سیاست اتخاذ شده بود که متعاقباً منطبق با واقعیات موجود خودشان اصلاح کردند.

پروتکل‌های بهداشتی در ترمینال‌های مسافری

قربانی درباره نحوه کنترل سفرهای غیر ضروری مردم از طریق سیستم حمل و نقل عمومی یادآور شد: تدابیر لازم برای تأمین سلامت و بهداشت سفرهای ناوگان عمومی در مراحل تهیه بلیت و حین سفرها اتخاذ و ابلاغیه‌های مربوطه صادر شده است که با اجرای آنها از سوی شرکت‌های حمل و نقل مسافری، رانندگان و رعایت خود مسافران شرایط مطلوب برای انجام سفرهای ضروری تأمین می‌شود.

وی همچنین به استقرار تیم‌های بهداشتی ذی ربط همچون هلال احمر و اورژانس در هر یک از استان‌ها برای کنترل وضعیت سلامت راننده و مسافران در محل پایانه‌های مسافری جاده‌ای در مبدا و مقصد سفرها، متعاقب صدور صورت وضعیت برای ناوگان اعزامی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: این اقدامات، بهترین روشی بوده که در همه پایانه‌های مسافربری پیاده سازی شده است؛ چنانچه این اقدامات با قوت و مستمر و با اهتمام استانداران و مدیران و عوامل استانی پیگیری شده و تداوم یابد، قطعاً ضریب اطمینان بالاتری در خصوص سلامت و بهداشت مسافران تأمین خواهد شد.

معاون سازمان راهداری افزود: اینکه علاوه بر کنترل‌های ارشادی و عملیاتی مذکور، مسئولیت کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرها به عهده نیروهای انتظامی است که شواهد و قرائن حکایت از کنترل جدی در این زمینه می‌باشد.

اعطای وام کم بهره خرید مایحتاج عمومی به رانندگان اتوبوس و سواری کرایه

قربانی درباره سازوکار و نحوه حمایت از رانندگان اتوبوس و سواری‌های کرایه که به خاطر کرونا متضرر شده اند، بیان داشت: بسته‌های حمایتی در دو گروه حمایت‌های عمومی شامل کمک‌های یارانه‌ای دولت و وام خرید کم بهره برای کلیه آحاد آسیب پذیر خانواده حمل و نقل که بیشترین ضررها را متحمل شده اند در دست پیگیری و کارسازی است.

وی افزود: همچنین قرار است حمایتهای تخصصی از بخش حمل و نقل عمومی همچون تخصیص سوخت یارانه‌ای، حذف هزینه‌های جاری در فرآیند فعالیت‌ها مثل تمدید غیرحضوری کارت هوشمند، پیگیری تعویق در پرداخت حق بیمه و موارد مشابه مد نظر انجام شود که به محض نهایی شدن و قطعیت آنها موارد جدید اطلاع رسانی خواهند شد.

انتهای پیام

نظر شما