شناسهٔ خبر: 39128975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان بیان کرد

تمام حوادث عالم از ابتدای بعثت، با ظهور در ارتباط بوده است/اینکه کرونا را علامت ظهور بدانیم، غلط است

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان‌اینکه در شرایط کنونی برخی اصرار دارند پدیده کرونا را از علائم ظهور اعلام کنند در حالی که چنین چیزی صحیح نیست، گفت: تمام حوادث عالم از روز اول بعثت پیامبراکرم(ص) بخصوص اتفاقات عصر حاضر با ظهور مرتبط بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» در پیام صوتی مبنی بر پاسخ به این پرسش که آیا کرونا با ظهور امام زمان(عج) ارتباط دارد یا خیر؟، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که اخیرا بسیار مورد بحث قرار گرفته ارتباط پدیده کرونا به عنوان یک بیماری فراگیر و عمومی قبل از ظهور است.

 

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه شیعیان از منتظران ظهور امام زمان(عج) هستند، ابراز کرد: برای همین شیعیان علائم ظهور را پیگیری می کنند تا مژده فرج را دریافت کنند زیرا می دانند که با حوادث سخت و تلخی که قبل از ظهور رخ می دهد باید مقابله و مقاومت کنند؛ حال آیا پدیده ای مانند کرونا که یک بیماری و بلای فراگیر است و موجب تغییر سبک زندگی و رفتار مردم شده می تواند با ظهور حضرت حجت(عج) ارتباط داشته باشد؟

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: در شرایط کنونی برخی اصرار دارند پدیده کرونا را یک علامتی از علائم ظهور اعلام کنند در حالی که چنین چیزی صحیح نیست، البته در مقدمات ظهور بیماری های فراگیر که موجب فوت بسیاری از افراد می شود بیان شده ولی هیچ نشانه واضح و روشنی برای تطبیق این امر وجود ندارد؛ بنابراین نباید اصرار داشته باشیم که علامات ذکر شده در احادیث را دقیقا با وضع کنونی تطبیق دهیم.

 

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه در ادامه بیان کرد: بعضی افراد نیز اصرار دارند که بگویند هیچ ربطی بین کرونا و ظهور وجود ندارد؛ بنده هم می خواهیم بیشتر راجع همین موضوع صحبت کنم، چرا ما باید اصرار داشته باشیم که هیچ ربطی بین کرونا و ظهور وجود ندارد؟ در مقام تحلیل تمام حوادث عالم از روز اول بعثت پیامبراکرم(ص) بخصوص اتفاقات عصر حاضر با ظهور مرتبط بوده است چطور می توان حوادث عصر کنونی که احتمال دارد آخرالزمان باشد با ظهور ارتباط نداشته باشد.

 

وی با بیان اینکه روایات فراوانی از اهل بیت(ع) درباره پدیده ها و آزمایش های سخت قبل از ظهور وجود دارد، گفت: حتی روند رسالت اولیای الهی نیز همه به نوعی با غیبت و ظهور مرتبط بوده از همان زمانی که امام صادق(ع) شاگرد تربیت می کردند پیش بینی دوران غیبت را داشتند تا زمانی که امامان بعد از ایشان نیز نوابی را در سرزمین های مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم معرفی می کردند تا به نوعی برای امر غیبت و فرج مقدمه سازی شده باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه انقلاب اسلامی مقدمه ظهور است و ارتباط تنگاتنگی با امر فرج دارد، تاکید کرد: فلسفه دفاع مقدس چیزی نیست جز اینکه مردم مقدمه ساز امر ظهور باشند. آثار دفاع مقدس را در طول این سال‌ها و در دفاعی که در برابر تروریست های منطقه ای صورت گرفت می توان مشاهده کرده همه این امور می تواند آماده شدن برای ظهور به حساب بیاید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ما نباید هیچگاه حوادث و اتفاقات فراگیر را بخصوص آن دسته که جنبه ابتلاء دارند و می توانند تاثیرگذاری عمیق داشته باشند را بدون ارتباط با ظهور بدانیم البته نباید به عنوان علامت خاص بلکه به عنوان اموری که می تواند مقدمه ساز باشند به آن نگاه شود و کرونا یکی از این امور است.

 

وی افزود: کرونا اولا نشان داد که بشر این قدرت را ندارد که به سادگی بتواند با یک ویروس کوچک مقابله کند و زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داد، همچنین نشان داد تحول ایجاد کردن در عالم هستی برای پروردگار کاری ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: ویروس کرونا اگر دست ساز بشر باشد آیا ظلمی از این بالاتر برای فضای عمومی جهان و بشریت وجود دارد؟ یا کرونای دست ساز بشر اگر از دست آن خارج شده باشد باز این نشانه ضعف بشر در اداره خویش نیست؟ یا اگر دست ساز بشر بوده و عمدی آن را شیوع داده باشد تا سالمندان به نفع بیمه های بزرگ و نظام سرمایه داری از بین بروند باز هم این یک ظلم فراگیر نیست؟ به هر حال از هر زاویه ای به این ویروس دست ساز بشر نگاه کنیم می تواند از مصادیق ظلم فراگیر باشد که قبل از ظهور ممکن است، رخ دهد.

 

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه ادامه داد: حتی اگر این ویروس دست ساز بشر نباشد و به طور طبیعی شیوع پیدا کرده باشد که این احتمال بسیار بعید است باز نشان می دهد بشر علم لازم را ندارد و گرفتار جهل است.

 

وی با بیان اینکه امام زمان(عج) تنها برای گسترش عدالت ظهور نمی کنند بلکه با امر فرج علم نیز در عالم گسترده می شود، گفت: بعد از ظهور علم تغییر شگرفی خواهد داشت و دامنه آن وسیع خواهد شد، بعید نیست قبل از ظهور بشر با برخی ابتلائات به جهل خود پی ببرد تا این آمادگی در وجود او ایجاد شود تا عالم آل محمد(ع) ظهور کنند و جهان پر از روشنایی و علم شود.

 

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: کرونا ضعف بشر را در اداره زندگی خویش نشان داد حتی کشورهای به اصطلاح پیشرفته با ویروسی کوچکی مثل کرونا به شدت دچار چالش شدند؛ بنابراین به هر نحوی این ویروس تولید و توزیع شده باشد بیانگر ضعف آدمی است.

 

پایان پیام/ 487

نظر شما