شناسهٔ خبر: 39128220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل هواشناسی استان زنجان عنوان کرد

رگبار، رعد و برق و باد؛ مهمان زنجانی‌ها در روز طیبعت

پریسا یوسفی

مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: رگبار باران، رعد و برق و وزش باد نسبتا شدید در غالب مناطق استان پیش‌بینی می‌شود.

صاحب‌خبر -

رسول همتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از روز چهارشنبه ۱۳ فروردین (روز طبیعت) سامانه ناپایداری وارد منطقه شده و از حوالی ظهر رگبار باران، رعد و برق و وزش باد نسبتاً شدید (۴۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت) در غالب مناطق استان پیش‌بینی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه احتمال رخداد تگرگ از دیگر اثرات این سامانه در مناطقی از استان خواهد بود، ادامه داد: بر اثر بارش رگباری، احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن برخی مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، دور از انتظار نیست.

وی افزود: از این‌رو توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری، تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و نیز از حضور در مناطق کوهستانی و فضاهای باز (به سبب رعد و برق) پرهیز شود.

همتی تصریح کرد: ضروری است کشاورزان تهمیدات لازم را با توجه به شرایط آب‌ و هوایی داشته باشند. انتظار می‌رود برای پیش‌گیری از خسارات احتمالی، کشاورزان محافظت از تاسیسات کشاورزی به‌ویژه گلخانه‌ها را با توجه به بارش‌های رگباری و وزش باد، محافظت از نهال‌های تازه غرس‌ شده، پاکسازی کانال‌ها و مسیرهای آبی مزارع و باغات را انجام دهند.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان، یادآور شد: جلوگیری از چرای دام در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، جلوگیری از ورود دام به مناطق مرتفع با توجه به بارندگی و احتمال وقوع صاعقه، مستقر نکردن کندوها در مسیرهای سیلابی، ماندابی و در مجاورت رودخانه‌های فصلی، از دیگر توصیه‌هایی است که انتظار می‌رود مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری و کاهش خسارات احتمالی، کشاورزان می‌توانند از ورود سیلاب و بارندگی به استخرهای پرورش ماهی جلوگیری کرده و پاکسازی و تنظیم آب ورودی استخرهای پرورش ماهی با توجه به بارندگی، قطع غذادهی در زمان بارندگی، کنترل دستگاه‌های هواده با توجه به وزش باد شدید و پخش کود سرک ازته در مزارع گندم، جو و کلزا را در دستور کار قرار دهند.

انتهای یپام

نظر شما