شناسهٔ خبر: 39128001 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به رویدادهای زمستان ۹۸ در استان سمنان

سمنان- ایرنا- زمستان ۹۸ پر فراز و نشیب‌ترین فصل سال پیش در استان سمنان بود، برگزاری آیین‌های بزرگداشت شهادت سردار سلیمانی، برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برنامه‌های دهه فجر انقلاب و شیوع ویروس کرونا باعث شد سرمای زمستان به حاشیه برود و مردم استان نیز در این زمستان وقایع تلخ و شیرین را پشت سر بگذارند.

صاحب‌خبر -

استان سمنان با وسعت ۹.۷ میلیون هکتار و جمعیتی بیش از ۷۰۲ هزار نفر با دارا بودن ۲۳ مرکز علمی و دانشگاهی و ۶۵ هزار و ۵۸۹ دانشجو و سه هزار و ۶۱۷ استاد و عضو هیات علمی بدون در نظر گرفتن اطلاعات دانشگاه‌های فنی و حرفه ای و بیش از پنج هزار و ۱۵۴ واحد اقتصادی در سه بخش گردشگری، کشاورزی و صنعت و معدن، از دیرباز نقش مهمی در حوزه اقتصادی، سیاسی، تحولات فرهنگی و اجتماعی و درآمد سرانه ناخالص ملی کشور دارد.

اکنون در حالی که سال ۹۹ فرارسیده است، نگاهی گذرا و کوتاه به تلخ و شیرین های استان سمنان در زمستان ۹۸ داریم. 


 شهادت سردار قاسم سلیمانی

آیت‌الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان سمنان در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی پیام تسلیتی صادر و تاکید کرد: امروز انتقام خون شهید حاج قاسم سلیمانی مطالبه‌ای اسلامی و نه ایرانی است. 

سردار سرتیپ دوم حمید دامغانی  فرمانده سپاه قائم(عج) استان سمنان گفت: اقدام جنایتکارانه دشمنان و شهادت سردار قاسم سلیمانی موجب سرعت بخشی به نهضت مقاومت و حرکت در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی شده است.

حبیب الله خجسته پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در زمان حیات حافظ ایران اسلامی بودند و شهادتشان موجب افزایش وحدت بین گرایش‌های سیاسی و آحاد مردم شد.

برگزاری مراسم گرامیداشت شهادت سردار قاسم سلیمانی توسط نماینده ولی فقیه و استاندار سمنان در امامزاده یحیی(ع) سمنان، تجمع و عزاداری مردم در سوگ شهادت سپهبد سلیمانی در میدان امام رضا(ع) سمنان با سخنرانی فرمانده سپاه قائم(عج) استان ، نام‌گذاری بسیاری از اماکن فرهنگی ورزشی، بلوارها و میدان‌ها در شهرهای استان به نام شهید سلیمانی و برگزاری مراسم های متعدد و خودجوش در عزاداری شهادت قاسم سلیمانی توسط فرمانداری ها، سپاه پاسداران، پایگاه های بسیج و مساجد در شهرهای مختلف استان سمنان، نمادی از قدردانی از مقام این شهید در استان بود. 

آیت‌الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: مردم خواستار انتقام بودند و سپاه پاسداران خواسته مردم را با یک سیلی عملی کرد و شهادت قاسم سلیمانی خاورمیانه ای جدید با محور مقاومت ایجاد کرد.

 استاندار سمنان در پی هدف قرار گرفتن پایگاه‌های آمریکایی در عراق توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیامی صادر کرد و گفت: حمله موشکی ایران به پایگاه‌ عین الاسد آمریکا در کشور عراق، سیلی محکم در جواب شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و جوابی برای مطالبه مردم بود.

سردار سرتیپ دوم حمید دامغانی  فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان گفت: حمله موشکی سپاه‌ پاسداران راهبردی‌ترین پایگاه آمریکا در منطقه را با خاک یکسان کرد که این اقدام اقتدار ایران را به جهانیان گوشزد کرد. 

 یادواره شهید حسن شوکت پور و شهدای درجزین با حضور سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور و سخنرانی درباره شهید قاسم سلیمانی و شهید شوکت پور برگزار شد.

 مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی در حسینیه سپاه استان سمنان برگزار شد.

گرامیداشت یاد قربانیان حادثه هواپیمای اوکراینی

مردم شهرهای مختلف استان سمنان، با برگزاری آیین عزاداری، یاد و نام شهدای سانحه هواپیمای مسافربری اوکراین را گرامی‌داشتند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پرواز که صبح چهارشنبه هجدهم دی‌ماه ۹۸ تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند، و صبح شنبه بیست و یکم دی‌ماه ۹۸، ‌ ستاد کل نیروهای مسلح ایران تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.


چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در استان سمنان

افتتاح و کلنگ زنی ۵۵ طرح اقتصادی استان با ظرفیت ایجاد یکهزار و ۶۰۵ فرصت شغلی در زمینه کشاورزی، گردشگری، انرژی، صنعت و معدن، افتتاح ۱۰ طرح صنعتی و معدنی استان سمنان با سرمایه‌گذاری  ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و ایجاد ۹۰۰ شغل مستقیم، افتتاح و کلنگ زنی ۹ طرح گازرسانی روستایی و واحدهای تولیدی و کشاورزی استان سمنان با هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال، بهره بردازی هفت طرح مخابراتی در استان سمنان با صرف اعتبار ۱۳۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال توسط مخابرات، بخشی از برنامه‌های دهه فجر در سمنان بود. 

 بهره برداری۸۰ طرح عمرانی با هزینه کرد  ۲۶۷ میلیارد و ۶۱۳ میلیون ریال توسط شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان، بهره برداری از ۱۳ طرح عمرانی در حوزه عشایری استان سمنان  با اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد ریال، برگزاری بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی هنری با مشارکت انجمن‌ها و موسسه‌های فرهنگی هنری، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و نیز ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های استان سمنان در ایام الله دهه فجر و بهره بردای یک هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال برای طرح‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان، دیگر دستاوردها به مناسبت دهه فجر بود. 

افتتاح و کلنگ زنی ۱۶ طرح حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی با صرف ۸۲۰ میلیارد ریال در استان سمنان، افتتاح ساختمان اداره کل گمرک استان سمنان  با حضور مهدی میراشرفی رییس گمرک ایران، آغاز اکران ۱۹ فیلم در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در ۳۳ نوبت در دو بخش کودک (پروانه ها) و مسابقه سینمای ایران در سمنان و افتتاح و کلنگ زنی چهار طرح ورزشی در استان سمنان با اعتبار بالغ بر ۲۸ میلیارد و ۵۴۶ میلیون ریال، همزمان با دهه فجر در سمنان به اجرا درآمد. 

 مردم شهرهای مختلف استان در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز حضوری گسترده داشتند و با آرمان‌های انقلاب پیمانی دوباره بستند. 

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

۲۲ هزار و ۸۰۷ رای‌اولی  در انتخابات دوم اسفند در چهار حوزه انتخابیه این استان بودند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۶۳۸ شعبه اخذ رای در چهار حوزه انتخابیه این استان برگزار شد. 

 تعداد ۱۵۸ نفر برای نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان سمنان ثبت نام کردند که صلاحیت ۸۰ نفر تایید شد، صلاحیت ۵۴ نفر تایید نشد و ۲۴ نفر انصراف دادند. 

 با انصراف ۲۵ نفر از نامزدهای مجلس یازدهم  ۶۰ نفر در این استان با یکدیگر رقابت کردند. 

 جمع آرای حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه در انتخابات دوم اسفند ۷۲ هزار و ۲۶ رای بود که عباس گلرو ۳۲ هزار و ۴۱۱ رای را کسب کرد و به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

در حوزه انتخابیه شاهرود و میامی، جمع آرای اخذ شده ۹۳ هزار و ۲۶۴ رای بود که علی‌اصغر خانی ۳۴ هزار و ۸۳ رای را کسب کرد و به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

در حوزه انتخابیه دامغان جمع آرای اخذ شده  ۳۹ هزار و ۷۶۹ رای بود که علی اکبر علیزاده برمی  ۱۱ هزار و ۲۱ رای را کسب کرده و به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

در حوزه انتخابیه دامغان گرمسار و آرادان جمع آرای اخذ شده  ۳۱ هزار و ۴۷۲ رای بود که اردشیر مطهری ۱۳ هزار و ۱۳۰ رای را کسب کرده و به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

بهداشت و درمان، از آنفلوانزا تا کرونا

اعلام بستری شدن ۳۴۰ نفر با علائم آنفلوانزا و شبه آنفلوانزا در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهرستان شاهرود در پاییز ۹۸

تایید خبر فوت سه شهروند با بیماری زمینه ای در اثر ابتلا به آنفولانزا در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی استان سمنان در پاییز ۹۸

افتتاح  بخش ویژه آموزشی، پژوهشی و درمانی کوثر سمنان با هزینه ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با حضور مدیر کل دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

معرفی افسانه نیک‌فر و رضا ریاضی بیدختی به عنوان پرستاران برگزیده و نمونه کشوری

برگزاری آیین سی امین سالگرد تاسیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با حضور روسای پیشین این دانشگاه و اعضای هیات علمی سابق و فعلی و دانشجویان این دانشگاه

ویروس کرونا

۱۶ بهمن؛ حبیب الله خجسته پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود در این استان به صورت روزانه اقدام به پایش و رصد مستمر روند بیماری کرونا و کنترل و نظارت بر اجرای طرح‌های پیشگیرانه در تمام نقاط استان کردند. 

۲ اسفند؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان اینکه مهم‌ترین راهکار جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت موارد بهداشتی و خودداری از حضور غیرضروری در اماکن عمومی است گفت: کمبود ماسک در استان وجود ندارد.

برداشته شدن الزام درج اثر انگشت روی برگه رای در شعب رای گیری به منظور حفظ بهداشت و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا 

۳ اسفند؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: چند مورد مشکوک به کرونا در استان وجود دارد که آمار قطعی آن بعد از تایید آزمایش به اطلاع مردم رسانده می‌شود.

تعطیلی اجتماعات فرهنگی هنری برای جلوگیری از احتمال واگیر و گسترش ویروس کرونا در استان سمنان

۴ اسفند؛ در خواست رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از  مسوولان این استان جهت لغو اجتماعات مختلف برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به ویروس کرونا

آغاز اعلام تعطیلی کلاس های درس در دانشگاه های مختلف جهت پیشگیری از گسترش ویروس کرونا

۵ اسفند؛ اعلام تعطیلی مدارس به مدت یک هفته 

۷ اسفند؛ طبق اعلام وزرات بهداشت، ابتلای یک نفر در استان سمنان به کرونا اثبات شد

۸ اسفند؛ اعلام لغو نماز جمعه شهر سمنان همزمان با ۲۲ مرکز استان دیگر پیرو درخواست وزیر بهداشت و درمان و رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا 

آیین اعتکاف در این استان با توجه به توصیه‌های بهداشتی مبنی بر امتناع از برگزاری آیین‌های تجمعی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا لغو شد

۹ اسفند؛ ساعات کاری دستگاه‌های اجرایی استان برای مراقبت در برابر ویروس کرونا کاهش یافت

۱۰ اسفند؛ رضا چمن رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود  گفت: یک بیمار ۷۳ ساله مبتلا به ویروس کرونا روز شنبه در این شهرستان درگذشت. 

۱۱ اسفند؛ نوید دانایی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: اولین بیمار مبتلا به کرونا در یکی از بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه درگذشت. 

۱۲ اسفند؛ آغاز تب سنجی مسافران در ایستگاه‌های ویژه در مبادی شهرهای این استان توسط تیم‌های جمعیت هلال احمر 

۱۵ اسفند؛ تعداد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به سه هزار و ۵۱۳ نفر  و در استان سمنان به ۶۰ نفر رسید.

۱۶ اسفند؛  تمام اقامتگاه‌های بوم‌گردی و رستوران‌های بین‌راهی استان به منظور شکست ویروس کرونا تعطیل شد.

تمام مسیرهای منتهی به استان‌های شمالی مازندران و گلستان به علت شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

۲۰ اسفند؛ پویش مشارکت مردمی برای مقابله با بیماری ویروسی کرونا در استان راه‌اندازی شد. 

۲۱ اسفند؛ نوید دانایی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان  گفت: ویروس کرونا در مرحله دوم گسترش خود قرار دارد و پیش‌بینی‌ها از شروع موج سوم در فروردین سال آینده حکایت می‌کند.

علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ این اداره کل علاوه بر خدمات مشاوره‌ای گذشته خود، به صورت ویژه خدمات مشاوره رایگان کاهش استرس‌های مرتبط با شیوع ویروس کرونا را به شهروندان این استان ارائه می‌دهد.

۲۲ اسفند؛  اعلام ممنوعیت ورود به آرامستان شهر سمنان در روز پنجشنبه آخر سال و روز اول عید، به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا.

۲۳ اسفند؛ تمام آرایشگاه‌های زنانه و مردانه این استان به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع بعدی تعطیل شد.

۲۴ اسفند؛   تعداد مبتلایان کرونا در استان از مرز ۴۰۰ نفر فراتر رفت.

۲۷ اسفند؛ یک خانم ۱۰۳ ساله مبتلا به ویروس کرونا در سمنان بهبود یافت.

برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا فعالیت تمام باشگاه‌های ورزشی  شهرستان سمنان تا روز ۱۵ فروردین ۹۹ تعطیل و ممنوع شد.

۲۸ اسفند؛  استان سمنان دارای آزمایشگاه تشخیص کرونا شد. 

۲ نقاهتگاه با ظرفیت ۱۰۰ تخت به منظور گذراندن دوران نقاهت بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان تجهیز  و آغاز به کار کرد.

۲۹ اسفند :علیرضا رییسی معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: از ظهر دیروز یکهزار و ۴۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۸ هزار و ۴۰۷ نفر نفر رسید، این تعداد در استان سمنان با ۱۶ نفر مبتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته به ۵۹۳ نفر افزایش یافت.

فرهنگ و هنر

افتتاح نمایشگاه «عکس و اسناد ۷۳ سال همکاری‌های ایران و سازمان ملل متحد» با حضور ماریا دوتسنکو رییس مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد در ایران  در شهر سمنان 

انتشار فراخوان جشنواره استقبال از بهار ۹۹ ویژه هنرمندان توسط سازمان سیما، منظر و  فضای سبز شهرداری سمنان

اجرای نمایش «وازرس» به کارگردانی رحیم موسوی با برداشتی  از نمایشنامه «بازرس» نوشته نیکلای گوگول به گویش باستانی سمنان در تئاتر شهر فرهنگسرای کومش

اجرای نمایش والس مرده شوران به نویسندگی کوروش نریمانی و کارگردانی سید حسین بی طرف در تالار بهمن شاهرود

اجرای کنسرت موسیقی سنتی بسته نگار در تالار مجتمع فرهنگی هنری تابان گرمسار

پایان هفدمین نمایشگاه کتاب و استقبال مردم سمنان با حضور ۲۵ هزار نفر و ثبت فروش ۶ میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریالی نمایشگاه در ۶ روز

افتتاح نمایشگاه نقاشی «دلنوازان» در گالری سیب فرهنگسرای مهر شاهرود

برگزاری اردوی عکاسی انجمن سینمای جوانان استان سمنان با موضوع رونق تولید با عکاسی از معادن و کارخانه های استان

افتتاح نمایشگاه «شخصیت‌ها و تاریخ ۱۰۰ ساله سمنان» از آرشیو عکس های محمدرضا دولتیان همزمان با سی ام دی سالروز ثبت ملی زبان سمنانی 

برگزاری هجدهمین جشنواره تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در رده سنی نوجوان با هشت اثر در تالار بهمن فرهنگسرای مهر شاهرود و برگزیده شدن نمایش‌ های «من می‌توانم»، «یکی کم است» و  «لوطیان مرد رند»  

افتتاح نمایشگاه دوازدهمین سوگواره ملی عکس و پنجمین مسابقه رسانه های بین المللی دیجیتال مهر محرم در نگارخانه های فرهنگسرای کومش سمنان با ۱۲۰ اثر از عکاسان استان، ایران و جهان

برگزاری اختتامیه چهارمین دو سالانه کتاب برتر استان سمنان با تقدیر از نویسندگان کتاب‌های برتر و تجلیل از مروجان کتاب و کتابخوانی در تالار حکیم الهی سمنان

برگزاری اختتامیه دوازدهمین سوگواره ملی عکس و پنجمین مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال مهر و معرفی برگزیدگان این مسابقه

برپایی نمایشگاه نقاشی سیاه قلم از تصاویر شهدا در گالری سیب فرهنگسرای مهر شاهرود

اجرای نمایش «جان گابریل بورکمن» نوشته «هنریک ایبسن» با ترجمه ای از ناصر ایرانی و  کارگردانی سید رحیم موسوی در تئاتر شهر سمنان

افتتاح نمایشگاه عکس رونق تولید در نگارخانه انجمن سینمای جوانان استان سمنان

انتشار آلبوم موسیقی «کهن دیار» از تولیدات دفتر موسیقی حوزه هنری و موسسه نوبانگ چکامه در سمنان

رویدادهای ورزشی

اعزام غزل سلطانی تکواندوکار این استان به رقابت های بین المللی ترکیه و عضویت در تیم ملی رده سنی بزرگسالان 

انتخاب مرتضی شحنه به عنوان رییس هیات بدمینتون استان سمنان

انتخاب مهدی داوودی به عنوان رییس هیات تیراندازی استان سمنان

ابقای علی رضاعلی رییس هیات فوتبال استان سمنان در جلسه فوق العاده این هیات ورزشی که با حاشیه های بسیاری همراه بود.

انتخاب علی‌اصغر کاظمی به عنوان هیات قایقرانی و اسکی روی آب استان سمنان

دعوت امیرحسین اسماعیلی و علیرضا انگارنویس، رکابزنان نوجوان استان به اردوی تیم ملی استقامت نوجوانان کشور

برپایی ششمین اردوی تیم ملی هندبال جوانان پسر برای آمادگی و اعزام به مسابقات آسیایی در شاهرود

کسب عنوان سومی توسط کوثر آزادی و سیده هستی حسینی از سانداکاران ووشو استان سمنان در رقابت‌های قهرمانی جوانان کشور و جواز حضور در اردوی تیم جوانان ایران

دیدار جنجالی لیگ برتر فوتسال کشور که به میزبانی شهر سمنان برگزار شد با حضور تیم های شهروند ساری و ستارگان ورامین و پیروزی نماینده ورامین پایان یافت. 

انتخاب محمود علیزاده  به عنوان رییس هیات های ورزش های روستایی و بازی های محلی استان سمنان

حوزه اقتصادی 

میانگین قیمت نان‌های یارانه‌ای در استان سمنان ۴۰ درصد و نان‌های نیمه یارانه‌ای حدود ۲۰ درصد از روز دوشنبه دهم دی ماه افزایش یافت.

صدور ۶۱ پروانه معدنی در بخش‌های اکتشاف و بهره‌برداری از ابتدای فروردین تا پایان آذر ۹۸ در استان سمنان

ایجاد پنج هزار و ۹۶۵ شغل به همت دستگاه‌های اجرایی استان از ابتدای فروردین تا پایان آذر ۹۸ و تحقق ۵۶ درصدی تعهد سال ۹۸

سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۱۷۰ میلیارد ریالی در بخش صنعت این استان و ایجاد زمینه اشتغال یک هزار و ۷۲۰ نفر از ابتدای فروردین تا پایان آذر ۹۸ 

معرفی علی تشنه دل به عنوان سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان با حضور پژمان قربانی مدیر کل هماهنگی امور استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت  

نظر شما