شناسهٔ خبر: 39127574 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیزده‌به‌در خانگی

مشهد- ایرنا- عید نوروز امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا متفاوت‌تر از هر سال دیگری برای ایرانیان رقم خورد و این تفاوت در روز سیزدهم فروردین هم خود را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

شیوع ویروس کرونا در کشور و دیگر نقاط جهان باعث رقم خوردن فعالیت‌هایی شد که پیش از این قابل چشم پوشی نبود که از جمله آنها حضور در اماکن مقدس در لحظه تحویل سال بود. 

کرونا باعث شد بسیاری از مردم به خاطر حفظ سلامت خود و دیگران در لحظه تحویل سال از حضور در اجتماعات یا اماکن مقدس چشم پوشی کنند هر چند که درهای اماکن یاد شده پیش از سال نو بسته شده بود ولی کمتر افرادی در لحظه تحویل سال بیرون این اماکن اجتماع کردند.

سیزدهم فروردین نیز در ادامه همین روند و براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید در خانه سپری شده و از حضور در دامن طبیعت چشم پوشی شود تا با شکست زنجیره انتقال این ویروس هر چه سریعتر کارها به روند عادی خود بازگردد و این امر نیازمند همکاری همه شهروندان است.

یک شهروند ۶۳ ساله مشهدی در خصوص خانه نشینی در ۱۳ فروردین به خبرنگار ایرنا گفت: در طول عمر خود چنین اتفاقی را به یاد ندارم. همیشه نوروز حال و هوای دیگری داشت اما امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بود.

رضا محمدی افزود: برای ما بازنشستگان فصل بهار و نوروز فرصتی برای دید و بازدید و حضور در بوستان‌ها و همنشینی با هم سن و سال‌های خود است که نزدیک چهل روز است دیگر از این برنامه ها خبری نیست و به صورت صوتی و تصویری با دوستان و اقوام خود صحبت می کنیم.

وی با اشاره به شیوع کرونا ادامه داد: ما افراد مسن، توصیه‌های پزشکی را جدی‌تر می‌گیریم بخصوص اینکه کرونا، به گفته متخصصان بیشتر برای افراد مسن و اشخاصی که بیماری زمینه‌ای دارند خطرناک است. هر چند که این ویروس زندگی عادی را مختل کرده است اما برای مبارزه با آن خانه نشینی بهترین روش است لذا همانگونه که چهل روز اخیر در خانه بودیم سیزدهم فروردین هم در خانه هستیم.

یک معلم بازنشسته تاریخ هم گفت: بسیاری از کارها در قدیم انجام می شده که امروز کمتر دیده می‌شود یا از آنها خبری نیست از جمله اینها در کتاب "یک سال در میان ایرانیان" نوشته گرانویل آمده است که "در یک اطاق به مناسبت عید نوروز مقدار بسیاری شیرینی گذاشته بودند و سماور دائما در حال جوشیدن بود".

خانم حسینی افزود: در حال حاضر بسیاری از مردم به خاطر عید، شیرینی زیاد نمی خرند بلکه به اندازه خرید می‌کنند و سماور هم دائم در حال جوشیدن نیست بلکه بخاطر اینکه پول برق و گاز زیاد نشود همزمان با حضور مهمان یا اندکی زودتر این کار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: ابوریحان بیرونی هم در کتاب "آثارالباقیه" خود نوشته است، از آداب نوروز این بوده که مردم در شب نوروز آتش روشن می‌کردند ودر صبح نوروز خود را شسته و به همدیگر آب می‌پاشیدند. هانطور که بسیاری از این کارها اکنون انجام نمی‌شود شاید این ویروس کرونا هم سبک جدیدی در روابط اجتماعی ایجاد کند.

وی گفت: نوروز امسال بسیاری از مردم نتوانستند جایی بروند و هر چند سخت بود اما با همه سختی ها گذشت. سیزده به در، هم نمی‌توانیم جایی برویم و این هم می‌گذرد. اما آنچه باقی می ماند خاطرات است و باید با همکاری خود با مسوولانی که در زمینه مقابله با کرونا زحمت می‌کشند و عمل به دستورات آنها کاری کنیم که از این دوران خاطره خوبی برای ما باقی بماند.

یک دانشجوی رشته ادبیات فارسی هم گفت: نوروز در اشعار شعرای مختلف ایران جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد. فرخی سیستانی شاعر اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری گفته است، بدین شایستگی جشنی، بدین بایستگی روزی/ ملک را در جهان هر روز جشنی باد نوروزی.

علی جعفرزاده افزود: خیام شاعر قرن پنجم  هم در مورد نوروز گفته است، بر چهره گل، نسیم نوروز خوش است/ در صحن چمن روی دل افروز خوش است. همه این اشعار جایگاه نوروز را در نزد ایرانیان نشان می‌دهد. اما هر چند که جایگاه نوروز، آداب آن و همچنین مراسم سیزده بدر بر کسی پوشیده نیست ولی هر کدام از ما در شرایط کنونی که با ویروس کرونا مواجه هستیم سهمی در سلامت جامعه داریم تا از این شرایط عبور کنیم.

وی ادامه داد: برخی افراد معتقد به نحسی سیزده هستند اما اگر امسال در روز سیزدهم فروردین اقدام به خروج از خانه کنیم نحسی را نه تنها برای خود بلکه به دیگران هم منتقل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در شرایطی که بیشتر استان‌ها شرایط عادی ندارند ضرورت خانه نشینی در روز طبیعت به منظور کنترل ویروس کرونا بیش از پیش بر عهده تک تک ما شهروندان است. در این شرایط سخت بسیاری از پزشکان و پرستاران مدت‌هاست که به خانه خود نرفته‌اند و در بیمارستان‌ها حضور دارند لذا خانه نشینی ما بهترین عیدی به مدافعان سلامت خواهد بود.

نظر شما