شناسهٔ خبر: 39127569 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جذب بی رویه و خارج از عرف دانشجو در برخی دانشگاه‌ها

استاد مدیریت آموزش و فناوری‌های نوین دانشگاه تربیت مدرس گفت: در بعضی از دانشگاه ها و بعضی مجموعه‌های آموزش عالی خارج از عرف دانشجو گرفته ایم.

صاحب‌خبر -

حسین نادری منش استاد مدیریت آموزش و فناوری‌های نوین دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رشد مراکز آموزش در کشور بیان کرد: قبل از انقلاب ۱۷۵ هزار دانشجو داشتیم و کمتر از ۳۰۰ موسسه آموزش عالی که اکثرا تربیت دبیر بودند و در بسیاری از استان‌های ما کالج دو ساله یا چهار ساله بود که دبیر تربیت می‌کرد و بعد از دوره لیسانس به جز چند رشته خاص افراد برای درس خواندن باید به خارج از کشور مراجعه می‌کردند.

نادری منش گفت: الان بیش از ۴ میلیون دانشجو داریم و جز ۱۰ کشور اول دنیا بر اساس سرانه تعداد دانشجو هستیم ولی در بعضی از دانشگاه‌ها و بعضی مجموعه‌ها بی رویه و خارج از عرف هم دانشجو جذب کرده‌ایم.

در اجرای سند آمایش آموزش عالی اهمال کاری کردیم

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: در مورد آمایش آموزش عالی در ابتدا تصمیم گرفته شد که کشور می‌تواند به ۱۰ منطقه علمی و جغرافیایی تقسیم شود ولی در اجرای آن اهمال کاری شد چون کشور و مجموعه‌های مختلف در رشته‌های مهارتی نیاز به آزمایشگاه و امکانات دیگری داشت اما همه دانشگاه‌ها  به سمت رشته‌هایی آمدند که به این مسائل احتیاج نداشت در نتیجه در بعضی از رشته‌های دانشجو، بی رویه تربیت کردیم.

نادری منش با اشاره به اینکه نمی‌توان یک نقشه آمایش آموزش عالی نوشت و دائم به همان اتکا کرد؛ این نقشه دائما باید به روز شود، گفت: مهمترین صادرات ما می‌تواند توانمندی علمی ما باشد؛ می‌توانیم بیش از نیاز داخل نیرو توانمند کنیم و به آن بازار جهانی بدهیم به جای اینکه کارگر صرف به خارج بفرستیم.

بیشتر بخوانید:  نتایج آزمون استخدامی دانشگاه‌های علوم پزشکی منتشر شد+ لینک مشاهده نتایج

او در ادامه بیان کرد: باید از آموزش به عنوان یک توانمند ساز استفاده کنیم؛ اول برای تامین نیاز داخلی و بعد از آن بسیاری از فارغ التحصیلان آموزش دیده می‌توانند به خارج بروند و سپس سرمایه و تکنولوژی به کشور برگردانند.

نادری منش در ادامه گفت: در سند آمایش آموزش عالی جنبه نیاز محوری و نگاه فناورانه و نگاه نیاز محور را ندیده ایم و این مشکل متاسفانه وجود دارد.  

این استاد دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سوال که ضعف در خود سند است یا اجرای آن گفت: در گزارشی انجام شده توسط دانشگاه هاوارد  بیان شده در هر سند یا برنامه استراتژیک به دلیل عدم توجه به پیاده سازی ۹ تا از این سند‌ها، کار به شکست می‌انجامد در چین می‌گویند که ۷۰ درصد این سند‌ها با شکست مواجه می‌شود.


انتهای پیام/

نظر شما