شناسهٔ خبر: 39127405 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

متکی در گفت‌وگو با‌ باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

برجام بیش از امتیاز، برای ما تعهد داشت

وزیر اسبق امور خارجه گفت: برجام‌ بیش از آنکه تحریم را کاهش دهد، برای ما تعهد داشت.

صاحب‌خبر -

منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اتفاقات برجامی در یکسال گذشته و عملکرد اروپا در قبال این توافق اظهار کرد:  در رفتار و عملکرد مقامات اروپایی و اعضای ۱+۵ مجموعه‌ای از پیامد‌ها و دغدغه‌هایی نسبت به اقدام آمریکا و شخص ترامپ در خروج از برجام به چشم می خورد که  باید نسبت به اراده  اروپایی ها در تعهد به  برجام تردید داشت.

 

متکی ادامه داد: اظهارات اخیر اروپایی ها مبنی بر اذعان به اشتباه آمریکا برای خروج از برجام قابل توجه است اما آنرا صرفا می توان به عنوان یک اعتراف دوباره نسبت به این توافق دانست.

 

او ادامه داد: آنها فقط در کلام می گویند ما به لحاظ مصالح امنیتی  از برجام حمایت می‌کنند، از سوی دیگر گام هایی که ایران تا به حال در کاهش تعهدات نسبت به برجام برداشته، تاثیر اساسی در اصلاح رفتار اتحادیه اروپا نداشته و زمان آن رسیده که ما نگاه مفهومی ،عمیق و استراتژیک  نسبت به حل این مسئله داشته باشیم.

 

دیپلمات اسبق کشورمان اضافه کرد: مسئله راهبردی این است که پیوستن به عهدنامه ها و معاهدات بین المللی دارای دو وجه مکمل است، وجه اول تعهداتی که یک کشور در پیوستن به یک معاهده یا قرار داد بین المللی می پذیرد و وجه دیگر آن امتیازات و بهره مندی هایی است که یک کشور در ازای عضویت خود از آن بهره  می گیرد.

 

او تصریح کرد: نیم قرن از امضای ان پی تی و عضویت ما در این معاهده می گذرد و در طول یک قرن کشورهایی به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کردند. جالب است که این کشورها یا رژیم ها مانند رژیم صهیونیستی به کمک کشورهای عضو دائم شورای امنیت به سلاح هسته ای رسیده اند. رژیم صهیونیستی، پاکستان، هندوستان همچنین کشورهای دیگر به واسطه  فرانسه یا سایر اعضای شورای امنیت توانستند به چنین سلاح هایی دست یابند.

 

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان ادامه داد: بعد از انقلاب خواستیم به طور جدی از حقوق خود در اجرای تعهداتی که نسبت به ان‌پی‌تی داشتیم استفاده کنیم و این شروع چالش با کشور‌های غربی بود. حقیقت این بود که تعهدات آری و امتیازات خیر و این درحالی است که برخی کشور‌های عضو این معاهده می توانند از امتیازات خود استفاده کنند.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما