شناسهٔ خبر: 39126698 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وضعیت آغاز کسب و کار در ایران مطلوب نیست

رهبری گفت: به طور کلی رتبه کشور ما در شروع کسب و کار طی چند سال گذشته همواره با افزایش رتبه و بدتر شدن شرایط همراه بوده است.

صاحب‌خبر -

علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: به طور کلی رتبه کشور ما در شروع کسب و کار طی چند سال گذشته همواره با افزایش رتبه و بدتر شدن شرایط همراه بوده است که دلایل مختلفی دارد و برای برطرف شدن نیاز به همراهی سازمان‌های مختلف دارد.

او با اشاره به آمارهای ارائه شده توسط بانک جهانی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که برای بهبود رتبه کشور انجام شده است ایجاد سامانه پیش خوان مجوزهای کشور است که آن را تحت عنوان G4B از آن یاد می‌شود که متولی آن وزارت اقتصاد و مرکز پایش و بهبود فضای کسب و کار است.

رهبری ادامه داد: آنچنان که از مصوبات این سامانه برداشت می‌شود در شرایط فعلی باید این سامانه در مرحله پایشگر بر روی این سیستم فعالیت کند باید مجوزهای مختلف در کشور شناسایی شده تا مجوزی خارج از مجوزهای مجاز به فعالان اقتصادی تحمیل و الزام نشود. همچنین مدت زمان و شرایط صدور مجوز باید در این سامانه مورد پایش قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: زیرساخت های خرید اینترنتی فراهم شود

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت تصریح کرد: یکی از نکات حائز اهمیتی که در این سامانه وجود دارد حفظ وجاهت قانونی خود سامانه است که برای صدور مجوز نباید وارد فرآیندهای داخلی دستگاه‌ها شود. انجام این کار باعث ایجاد دوگانگی در مسئولان اعطای مجوز شده و نمی‌توانیم اصل مسئولیت پذیری را دنبال کنیم.

او افزود: همچنین متقاضیان با دو درگاه مواجه شده که فعالیت‌ آن‌ها را سخت‌تر می‌کند به عبارتی دیگر متقاضیان اخذ مجوز باید یک بار سه سامانه G4B مراجعه کرده و بخشی از مدارک را ارائه کنند و سپس به سامانه دستگاه تخصصی مراجعه کرده و بعد از ثبت نام مابقی مدارک را ارائه کنند در حالی که این کار علاوه بر افزایش تعداد گامهای اخذ مجوز سامانه واحد را دچار خدشه می‌کند.

رهبری با تأکید بر تأثیر این اختلالات بر بدتر شدن رتبه ایران در معیار شروع کسب و کار اظهار کرد: امیدوار هستیم که با کمک مرکز ملی پایش و بهبود فضای کسب و کار سامانه‌های تخصصی صدور مجوز شکل گرفته و مدت زمان و گامهای ارائه مجوز پایش شود تا در حد استاندارد بوده و باعث بهبود رتبه ایران در آمارهای بانک جهانی شود.

انتهای پیام/

نظر شما