شناسهٔ خبر: 39125720 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روایت جهش هزاران میلیارد تومانی دانش‌بنیان‌های ایرانی با دست خالی

شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان که حتی کارشان را از زیرزمین‌ها آغاز کرده بودند، پرواز بلندی به سمت درآمدزایی و تحول اقتصادی داشته‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ تا همین چند سال پیش حتی اگر با جامعه دانشگاهی کشور درباره شرکت های دانش بنیان صحبت می کردیم کسی اطلاعات چندانی از این شرکت ها نداشت، مردم عادی هم که کمتر نام دانش بنیان را شنیده بودند، با تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی، مسوولان قوانین حمایتی از محققان ایرانی را تصویب کرده و در دانشگاه ها نیز پارک های علم و فناوری و مراکز رشد برای حمایت از محققان راه اندازی شد، محققان کشورمان نیز با راه اندازی شرکت هایی به نام شرکت های دانش بنیان و استقرار در پارک های علم و فناوری فرمان مقام معظم رهبری را لبیک گفته و با همت والایشان گام بلندی برای انجام کاری کارستان آغاز کردند.

گفتند می خواهند تحول اقتصادی در کشور ایجاد کرده و تولید ایرانی را به برند دلخواه مردم تبدیل کنند، حالا پس از گذشت چند سال نه تنها مردم با شرکت های دانش بنیان آشنا هستند بلکه از محصولات این محققان نیز استفاده می کنند و حتی این محصولات به کشورهای دیگر نیز صادر می شود.

محققان ایرانی طبق خواسته مقام معظم رهبری عمل کردند و به قول هایشان جامه عمل پوشاندند، اما آیا وجود این شرکت ها در اقتصاد کشور نیز موثر بوده است؟ آیا این شرکت ها تحول اقتصادی نیز ایجاد کردند؟

پاسخ این سوالات را باید در آمار جستجو کنیم و بدانیم که گردش مالی و درآمدزایی این شرکت ها به چه نحوی بوده است.

* درآمدزایی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دانش‌بنیان‌ها در سال ۹۸

آمارها حاکی از جهش و به نوعی پرواز شرکت های دانش بنیان ایرانی در بحث درآمدزایی دارد، شرکت هایی که برخی از آن ها کارشان را از یک زیرزمین کوچک آغاز کردند و حالا به شرکتی بزرگ نه در ایران بلکه در سطح منطقه تبدیل شده اند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سخنرانی های اخیرش از روند افزایشی درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داده و گفته است: آمار درآمدزایی این شرکت ها بسیار مسرت‌بخش است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حتی به دنبال فراهم آوردن محیط های کسب و کار بیشتری برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

پرویز کرمی مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از درآمدزایی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دانش‌بنیان‌ها در سال ۹۸ خبر داده و گفته است: خوشبختانه امسال هم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شعار سال که هدایت‌گر و تشویق سازمان‌ها و نهادها را بر توجه و تمرکز بر موضوع تولید خواهد بود «جهش تولید» نام نهادند. این روندی است که  از سال گذشته با تمرکز بر رونق تولید در کشور آغاز شده بود و نیاز بود که استمرار و ادامه آن را داشته باشیم. خوشبختانه در سال گذشته اقدامات، حرکت‌ها و فعالیت‌های خوبی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا به جامعه ارائه شد. 

وی با ارائه آماری از عملکرد شرکت های دانش بنیان در سال 98 اعلام کرده است: شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌گذشته  توانسته‌اند بیش از ۳۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم به ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رده‌های کارشناسی ارشد و دکتری  داشته و در سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی و گردش مالی کسب کنند که این مساله می‌تواند در ارزش افزوده‌ای که کشور از فناوری و تولید، علم ایجاد می‌کند کمک‌ کند.

در حال حاضر ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در موضوعات مختلف در کشور فعال هستند

کرمی ابراز امیدواری کرده است: می‌توانیم با همدلی حاکمیت، دولت و مردم تعداد شرکت‌های دانش بنیان را از ۵ هزار به تعداد بالاتری ارتقاء دهیم و باتوجه به ظرفیت، کیفیت و پتانسیل نیروی متخصص و جوان در کشور وجود دارد می‌تواند این اتفاق در کشور در کوتاه مدت رخ دهد.

 

* پیشرفت نانوفناوری و تاثیر آن بر تحول اقتصادی کشور

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو نیز درباره حجم اقتصاد محصولات مبتنی بر فناوری نانو گفته است: اقتصاد نانو در سال ۹۲، حدود ۱۸ میلیارد تومان بوده است، این آمار  در سال ۹۷ به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیده و در سال ۹۸ بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سرکار ابراز امیدواری کرده است: در نظر داریم با برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ حجم اقتصادی فناوری نانو از ۷ هزار میلیارد تومان فراتر رود و تا پایان ۱۴۰۰ حجم صادرات ایران در این حوزه به حدود یک میلیارد دلار برسد.

به گزارش فارس، به عقیده کارشناسان برای رشد و  توسعه جهشی تولید در کشورمان باید هر چه بیشتر به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان بها دهیم و این شرکت‌ها باید تلاش خود را در زمینه رفع نیازهای کشور بیشتر کنند که البته شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته گام های موثر و حرکت خوبی در زمینه ساخت و تولید محصولات و کالاهای مورد نیاز، تولید محصولات و کالاهای تحریمی داشته اند که امسال نیز استمرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما