شناسهٔ خبر: 39124386 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

رهاسازی عضلانی یکی از راه‌های مقابله با استرس کرونا

باشگاه خبرنگاران

یک روانشناسی درباره راهکارهای مقابله با استرس کرونا توضیح داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شفاف، سمیرا شیرمحمدی دکترای تخصصی روانشناسی و مدرس دانشگاه درباره اضطراب کرونا، گفت: در این شرایط بحرانی که با اپیدمی جهانی بیماری کوید_۱۹ روبرو هستیم، لازم است علاوه بر مراقبت از سلامت جسمی‌مان از سلامت روان‌مان هم محافظت کنیم.

این دکترای تخصصی روانشناسی گفت: همانطور که می‌دانید کرونا ویروس از چین شروع شد و باتوجه به اینکه اکثر کشور‌های جهان را تحت تأثیر خود قرار داده سازمان بهداشت جهانی این شیوع را به عنوان یک اپیدمی جهانی اعلام کرد، لذا ترس از همه‌گیری این بیماری اجتناب‌ناپذیر است.

شیرمحمدی افزود: برای مقابله با کرونا ویروس سازمان بهداشت جهانی رعایت دقیق توصیه‌های بهداشتی و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن را توصیه می‌کند.

او ادامه داد: از طرفی در شرایطی فعلی که با یک چالش بزرگ و تهدید برای سلامت‌مان روبرو هستیم، استرس به عنوان یک عامل تنش‌زا می‌تواند سطح فشار عصبی را در درمان بالا ببرد.

این دکترای تخصصی روانشناسی با بیان اینکه وجود فشار عصبی در همه افراد طبیعی است، گفت: داشتن حدی از اضطراب و دغدغه‌مندی شرایط لازم و ضروری است و اگر هیچ نگرانی نداشته باشیم، قطعا رفتار‌های مسئولانه‌ای نخواهیم داشت و آن وقت سلامتی خود و دیگران را به خطر می‌اندازیم.

شیرمحمدی افزود: اگر سطح اضطراب و فشار عصبی در حدی باشد که قابل کنترل نباشد، آن وقت می‌تواند از طریق تضعیف سیستم ایمنی بدن نه تنها در برابر کرونا ویروس بلکه در برابر بسیاری از مشکلات و عوامل بیماریزای دیگر ما را آسیب پذیر کند.

او درباره فرایند استرس توضیح داد: فرایند استرس به این صورت است که مغز ما وقتی خطری را به صورت تهدید تشخیص می‌دهد، واکنش اخطار شروع می‌شود و مغز به برخی از غدد دستور می‌دهد که هورمون‌های مشخصی را ترشح کنند.

این دکترای تخصصی روانشناسی ادامه داد: عمده‌ترین این هورمون‌ها کورتیکوئید‌ها هستند که باعث تغییرات فیزیولوژیکی می‌شوند که بدن را به حالت آماده باش در می‌آورد، اگر این حالت بسیج و آماده باش ادامه پیدا کند بدن حالت فرسایش به خود می‌گیرد.

شیرمحمدی افزود: این شرایط شبیه به کشوری است که مدت‌ها درگیر جنگ بوده و قوای خود را از دست داده است، در این شرایط سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود و مشکلاتی برای سلامت روان به وجود می‌آید.

او افزود: ممکن است این استرس به عنوان موتور محرکه اضطراب عمل کند و شرایط فیزیولوژیکی و حتی تصمیم‌گیری‌های ما را تغییر دهد.

برای مقابله با استرس اخبار لحظه‌ای کرونا را گوش ندهید

این دکترای تخصصی روانشناسی تصریح کرد: بنابراین نیاز است که ما مهارت‌های مدیریت استرس را به کار بگیریم، علاوه بر مهارت‌ها چند نکته روانشناختی می‌توانند برای ما کمک کننده باشند، در این شرایط نیازی به شنیدن اخبار لحظه‌ای بیماری کرونا نیست.

شیرمحمدی با بیان راهکار‌هایی برای کاهش اضطراب، اظهار کرد: بهتر است از یک کانال موثق و قابل اعتماد مانند اخبار دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر‌هایی که در آن‌ها زندگی می‌کنید، وزارت بهداشت و یا سازمان بهداشت جهانی اطلاعات صحیح و درست را به دست بیاورید و هر لحظه منتظر اخبار لحظه‌ای از ویروس کرونا نباشید.

او ادامه داد: خود مراقبتی گام اصلی بعدی است که می‌توانیم انجام دهیم، بنابراین پس از کسب اطلاعات ضرورت و جدیت مسئله را باور کنیم و خودمان را ملزم به رعایت تمام دستورالعمل‌ها کنیم.

شیرمحمدی با اشاره به مهارت دیگری برای کاهش اضطراب، گفت: یکی از مهارت‌های مفید بازسازی شناختی است یعنی افکار ناسالم‌مان را بشناسیم، تشخیص دهیم و آن‌ها را تبدیل به فکر سالم کنیم تا فشار عصبی ما کم شود.

این دکترای تخصصی روانشناسی افزود: فکر سالم درباره کوید_۱۹ این است که خطر را جدی بدانیم و بدانیم با انجام دستورالعمل‌های و توصیه‌های بهداشتی می‌توانیم از خطر ابتلا به ویروس کرونا کم کنیم.

او ادامه داد:، اما فکر ناسالم این است که باور یک فرد این باشد که من اصلا به کرونا مبتلا نمی‌شوم، یک یک نفر به این فکر کند که با وجود انجام همه اقدامات پیشگیرانه باز هم کرونا خواهیم گرفت، این افکار ناسالم نیاز به تغییر دارند.

این دکترای تخصصی روانشناسی تصریح کرد: یکی دیگر از راهکار‌های کاهش استرس می‌تواند رها سازی عضلانی باشد یعنی اینکه در منزل می‌توانید یک زمانی به انجام این کار اختصاص دهید، تمام عضلات‌تان را منقبض و رها کنید، روی تنفس خود متمرکز شوید و از این طریق فشار عصبی را در خودتان کاهش دهید.

او افزود: مدیریت زمان یکی دیگر از راهکار‌های کاهش استرس ناشی از بیماری کروناست، برای کار‌های خود برنامه‌ریزی کنید و از زمان خود برای انجام کار‌های مفید استفاده کنید؛ نکته بعدی در لحظه زندگی کردن و از لحظات لذت بردن است.

شیرمحمدی افزود: از جمله موارد موثر دیگر سرمایه روانشناختی است، نگاه امیدوارانه داشته باشید، زیرا امید یک نیرو‌های هیجانی است که تخیل را به سمت موارد مثبت هدایت می‌کند.

او با اشاره به مهارت دیگری برای کنترل استرس ناشی از ویروس کرونا، گفت: نگاه امیدبخش می‌تواند انعطاف‌پذیری و توان مقابله ما با ویروس کرونا را افزایش دهد.

شیرمحمدی افزود: خوش بین باشید؛ افرادی که خوش‌بین هستند جهت‌گزینی‌های مثبت را در نظر می‌گیرند.

درباره کرونا خوش بین باشید

این دکترای تخصصی روانشناسی اظهار کرد: مثلا یک فرد خوش بین ممکن است همین موقعیت بیماری و چالش را به عنوان یک فرصت برای رسیدن به کار‌هایی که تا به حال وقت‌شان را نداشته یا بودن بیشتر در کنار اعضای خانواده، فرصتی برای مطالعه کتاب‌های خوانده نشده، فرصتی برای بازی و وقت گذراندن و خوش گذراندن با کودکان، ورزش خانوادگی کار‌های دیگری که فرد به صورت خلاقانه می‌تواند به آن‌ها فکر کند، بداند و انجام دهد.

شیرمحمدی در پایان افزود: در کنار این توصیه‌ها خواب کافی، استراحت کافی، ورزش، تغذیه سالم، همگی می‌توانند به عنوان عواملی باشند که به کاهش استرس ما کمک می‌کنند و نهایتا لبخند را در این شرایط به هیچ وجه فراموش نکنید.

انتهای پیام/

نظر شما