شناسهٔ خبر: 39122788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

سیاست خارجی

تحرک کم سابقه نظامی آمریکا در عراق برای حمله گسترده به حشدالشعبی/ هشدار ایران به آمریکا

خبرها و تحلیل ها از تحرکات نیروهای نظامی آمریکا در عراق حاکی از آن است که آمریکایی ها به دنبال اقداماتی در عراق برای هدف قرار دادن مواضع نیروهای مقاومت عراق هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک، رسانه ها از ‏ورود ادوات سنگین توپخانه ای و زرهی ارتش ایالات متحده USAF و بریتانیا BAF از مرز کویت به داخل عراق خبر می دهد همچنین ۴۰ دستگاه کامیون حامل جنگ افزار و ادوات نظامی ارتش آمریکا نیز از طریق مرز الولید در استان حسکە ⁧ سوریە به عراق وارد شده اند . ذر عین حال پایگاه هوایی «عین الاسد» برای فرود بمب افکن استراتژیک Boeing B-52 تقریبا آماده شده و این در حالیست که شنیده ها از دستور آمریکا و انگلستان به شهروندان خود مبنی بر خروج از خاک عراق تا ۳۰ مارس (۷۲ ساعت آینده)حکایت دارد.

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت که پنتاگون در بخشنامه‌ای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا برنامه‌ای برای افزایش تحرکات در عراق و کارزاری جهت نابودی یکی از گروه‌های مقاومت در این کشور تدوین و طراحی کنند.بر این اساس، ژنرال «رابرت پی. وایت» فرمانده نظامیان تروریست آمریکایی در عراق ضمن ابراز نگرانی از این دستور، که هفته پیش صادر شده، هشدار داد چنین اقدامی می‌تواند تقابل خونین و مخرب در منطقه و همچنین جنگ احتمالی با ایران را در پی داشته باشد.

در آخرین سلسله از این تحرکات نظامی مشکوک که به نظر می‌رسد بی‌ارتباط به تنش‌های آمریکا با شبه‌نظامیان شیعه در عراق نباشد، خبرگزاری فرانسه از آغاز استقرار سامانه‌های دفاع موشکی "پاتریوت" در چند پایگاه نظامی آمریکایی از جمله پایگاه "عین الاسد" در استان "الانبار" و پایگاه نظامی "حریر" در حومه اربیل عراق خبر داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا از هفته گذشته و بدون اطلاع مقامات عراقی در حال استقرار سامانه پاتریوت در پایگاه "عین الاسد" است." عین الاسد" همان پایگاهی است که حدود ۳ ماه پیش هدف حمله موشکی تلافی‌جویانه ایران قرار گرفت. این پایگاه در زمان حمله موشکی ۱۸ دی ماه ایران ،فاقد سامانه دفاع موشکی بوده است.

همچنین گزارش‌ها از عراق حاکی است طی روزهای گذشته نیروهای آمریکایی تحرکات و جابجایی‌های نظامی گسترده‌ای در این کشور داشته‌اند.

پیام آمریکا به عبدالمهدی

کمال الحسناوی از رهبران الحشد الشعبی، روز گذشته در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم اعلام کرد، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی پیام‌های آمریکایی‌ها درباره عملیات‌هایی علیه گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی را دریافت کرده است.

الحسناوی گفت: "سیاسیون عراقی نسبت به این اقدام، در حالی‌که نیروهای آمریکایی در حال عقب‌نشینی از پایگاه‌های نظامی در عراق هستند، نگران هستند."

وی با بیان این‌که "نیروهای آمریکایی ضعیف هستند و آنها نمی‌تواند به( حملات) گروه‌های مقاومت پاسخ بدهند"، متذکر شد: "عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی برای کاهش فشار و جلوگیری از کشته شدن نیروهای آنها در صورت حمله( به مواضع مقاومت) انجام شده است."

این رهبر الحشد الشعبی همچنین تأکید کرد، تهدیدهای آمریکا در واقع تلاشی برای ایجاد خروج از عراق هستند.

عادل عبدالمهدی، صبح امروز طی سخنانی مطبوعاتی، از وجود پروازهایی بدون اجازه وی در نزدیکی مناطق نظامی عراق خبر و درباره احتمال اقدام به عملیات‌های خصمانه هشدار داد.

عبدالمهدی خاطرنشان کرد ما با نگرانی اطلاعات مربوط به وجود پروازهای غیر مجاز در نزدیکی مناطق نظامی را پیگیری کرده و درباره هرگونه اقدام متجاوزانه بدون اطلاع دولت عراق هشدار می‌دهیم؛ ضمن اینکه اقدام به هرگونه عملیات جنگی امنیت شهروندان و حاکمیت و منافع عالی کشور را تهدید می‌کند.

پرواز گسترده بالگزدهای آمریکایی در عراق

شبکه خبری الحدث شامگاه دوشنبه در گزارشی به نقل از منابع خبری در آمریکا و عراق از احتمال آغاز عملیات گسترده نیروهای آمریکایی با نام «طلوع نور» علیه شبه نظامیان شیعی در عراق خبر داد.

الحدث در این گزارش اعلام کرد که سخنگوی نیروهای آمریکا در عراق گفته است بهتر است مردم از پایگاه و مراکز شبه نظامیان دور باشند.

از سوی دیگر، «عبدالله غازی» سردبیر القبس در اکانت توئیترش نوشته است: «آمریکا تا ۷۲ ساعت آینده به عملیات گسترده‌ای علیه نیروهای مقاومت زیر نظر سپاه پاسداران ایران در عراق دست خواهد زد».

این شبکه خبری همچنین یادآور شد که از زمان جنگ آمریکا و عراق پس از حمله به کویت، این حجم از حضور بالگردهای آپاچی و پهپادهای آمریکا بر فراز بغداد و عراق تاکنون سابقه نداشته است.

عملیات طلوع نو 

طبق گزارش ها، نام عملیاتی که در عراق علیه حشد الشعبی و شاید سپاه پاسداران انجام خواهد شد “طلوع نو” است.کارشناسان نظامی احتمال داده اند که در نوع خود خونین‌ترین عملیات خواهد بود.کاطع ⁧ الرکابی⁩ یکی از اعضای کمسیون امنیت و‌ دفاع پارلمان ⁧ عراق⁩ هشدار داد که احتمالا ⁧ آمریکا⁩ در چند روز آینده گروههای شبه نظامی حشد الشعبی در عراق را *پمورد حمله قرار خواهد داد.

اعلام آمادگی مقاومت عراق

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، سخنگوی رسمی گردان‌های حزب الله عراق در گفتگو با این شبکه، گفت: تحرکات آمریکا در عراق تصادفی نیست و همچنین تلاشی برای بازآرایی نیرو‌ها به شمار نمی‌رود بلکه در چارچوب اهدافی صورت می‌گیرد که واشنگتن برای دستیابی به آن‌ها تلاش می‌کند. آمریکا با این اقدامات برای حفاظت از خود برابر حملات تلاش می‌کند چرا که نیرو‌های آن مصون نیستند.

وی اضافه کرد: ما تهدیدات آمریکا را جدی می‌گیریم. ما هر بار که نیرو‌های آمریکایی را هدف قرار دادیم آن را صریحا اعلام کردیم و مسئولیت حملات را بر عهده گرفتیم. این حق ملت عراق است که در برابر آمریکا و توطئه‌ها و اهداف پلید آن، مقاومت کنند.

محیی گفت: ما برای مقاومت در برابر نیرو‌های آمریکایی در صورتی که به باقی ماندن در عراق یا هدف قرار دادن نیرو‌های ما اصرار داشته باشند آمادگی داریم. آمریکایی‌ها می‌دانند که اولین مانعی که برابر آن‌ها قرار دارد گردان های حزب الله است و برای همین برای تضعیف آن تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک گروه مجاهد از سال ۲۰۰۳ پیش از تاسیس حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) با آمریکایی‌ها مقابله کرده ایم. آمریکا بار‌ها تلاش کرد گردان های حزب الله را هدف قرار دهد. گروه‌های مقاومت به ویژه گردان های حزب الله، توانمندی و امکانات مقابله با نیرو‌های آمریکایی را دارند. ملت عراق و گروه‌های مقاومت آن بسیار قویتر از گذشته شده اند و می‌توانند با اشغالگران آمریکایی مقابله کنند.

محمد محیی اضافه کرد: ما از توطئه‌های آمریکایی‌ها چه در داخل عراق و چه در خارج از آن برای هدف قرار دادن گروه‌های مقاومت آگاه هستیم. دولت آمریکا برای فرار از بحران بزرگ کرونا که درگیر آن شده است تلاش می‌کند و ترامپ فهمیده است که دور دوم ریاست جمهوری خود را از دست خواهد داد.

هشدار ایران

همچنین ایران از طریق سفارت سوئیس به آمریکا پیغام داده در صورت اقدام نظامی با واکنش مخرب مواجه خواهد شد. در این رابطه ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده باآمادگی کامل مسائل منطقه رو زیر نظر دارد شیطان بزرگ مرتکب غلطی دوباره بشود دیگر جواب ایران محدود به حمله موشکی به یک پایگاه نخواهد بود تمام پایگاههای آمریکا درمنطقه در زمین ودریا منتظر پاسخ وحشتناک و ویرانبار ایرانی باشند حتی تل آویو وحیفا هم درامان نخواهد بود.

نظر شما