شناسهٔ خبر: 39122138 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

مهدی طرفی؛

پایتختِ یک سال مانده به هزار و چهارصد

حدود ده سالی هست که واژه پایتخت برای ما معنی جدید پیدا کرده است، معنی یک خانواده معمولی معمولی ایرانی، که در حین نمایش و داستان روحیات زندگی بروز را به تصویر می کشند، دعوا می کنند، به سر و کله هم می زنند، دور هم شادند و از زندگی با هم با وجود تمام مشکلات لذت می برند، به پایتختِ امسال یعنی یک سال مانده به هزار و چهارصد نقد های بسیاری وارد کرده اند، از بی ادبی کوچکتر ها با بزرگتر ها تا موادمخدر و... .

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: مهدی طرفی*// حدود ده سالی هست که واژه پایتخت برای ما معنی جدید پیدا کرده است، معنی یک خانواده معمولی معمولی ایرانی، که در حین نمایش و داستان روحیات زندگی بروز را به تصویر می کشند، دعوا می کنند، به سر و کله هم می زنند، دور هم شادند و از زندگی با هم با وجود تمام مشکلات لذت می برند، به پایتختِ امسال یعنی یک سال مانده به هزار و چهارصد نقد های بسیاری وارد کرده اند، از بی ادبی کوچکتر ها با بزرگتر ها تا موادمخدر و...

از نگاه حقیر گاهی نقد ها درست و بجا هم هست، اما پایتخت تغییر نکرده، بلکه عوض شده، بقول جواد خیابانی اگر عوض نمی شد، مجبور بود که عوضی بشه، پایتخت روزمرگی خانواده معمولی ایرانیه، شما نمی توانید زندگی سال نود و سه را بجای نودونه به مردم عرضه کنید، با گذر سال ها فرهنگ خانواده های ما عوض شده، آسیب های اجتماعی نمود بیشتر پیدا کرده، از ماهواره و اینستاگرام گرفته تا اعتیاد و حرمت شکنی بزرگتر ها و...

پایتخت شش علیرغم انتقاداتی که به آن وارده سعی کرده با مخاطب امروز ارتباط گیری کنه و نخواسته نوستالژی ایرانی با تم فیلم فارسی ارائه بده، عوامل پایتخت فیلم را به قصد مردم فارسی زبان ایرانی برای امسال یعنی یک سال مانده به هزار و چهارصد طراحی و ساخته اند وهر آنچه در جامعه است اعم از فرهنگ و ضد فرهنگ امروز را به وضوح به تصویر کشیده اند.

پایتخت چون زبان روز رسانه را خوب می شناسد می تواند بخوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند، امروز وابستگی و تعلق خاطر مردم به خانواده معمولی بیشتر شده است، که اثر گذاری فقط یک جمله نقی معمولی در سریال از نود دقیقه گزارش دربی توسط عادل فردوسی پور بین مردم اثرگذار تر است، که اگر می خواهید چیزی را کل مردم متوجه بشوند در پایتخت تَکرار کنید.

پایتخت امروز یک ظرفیت بسیار بزرگ برای صدا و سیما شده، که نباید به راحتی نابود و تضعیف بشود، البته باید نقد هم انجام شود تا پایتخت بودن خود را از دست ندهد اما امروز به واسطه هم زبانی و هم فکری خانواده ها پایتخت پرمخاطب ترین برنامه صدا و سیما شده است، چه چپی ها و راستی ها بخواهند چه نخواهند، پایتخت یک ظرفیت ملی شده و باید حفظ بشود.

بهتر است، مطالبه فرهنگ سازی را در کنار مجموعه های تلویزیونی از مسئولین امر و اثرگذاران جامعه هم مطالبه کنیم و همچنین رفتار تک تک ما فرهنگ جامعه ما را می سازد و اولین گام در جهت اصلاح فرهنگ جامعه اصلاح خود است.

*فعال سابق دانشجویی

نظر شما