شناسهٔ خبر: 39121364 - سرویس فیلم
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فیلم - گردشگری مجازی/ گذری بر موزه‌های تبریز/ یادگاران تاریخ

فیلم - گردشگری مجازی/ گذری بر موزه‌های تبریز/ یادگاران تاریخ

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در تعطیلات نوروزی می‌توان به تماشای جاذبه‌هایی رفت که در ساختمان‌ها و عمارت‌های تاریخی پشت ویترین شیشه‌ای جا خوش کرده‌اند و منتظرند تا شهروندان و گردشگران این مکان‌ها را با حضور خویش عطرآگین کنند.

در این میان موزه‌ها یکی از همان جاذبه‌های تاریخی و گردشگری هستند که با تماشای موزه‌ها می‌توان در تاریخ قدم زد و آثار باقی مانده از پیشینیان را مشاهده کرد و با تماشای موزه‌ها با نوع سبک زندگی آنها نیز آشنا شد.

در این میان موزه‌های تبریز نیز امانت‌دار یادها و خاطرات دور و نزدیک مردمان این شهر است و چشم به راه همه خوبانی است که علاقمند به تاریخ، تمدن و میراث این سرزمین هستند.

یکی از ویژگی‌های کهن شهر تبریز که آن را از سایر شهرها متمایز می‌کند تنوع موزه‌ها و خانه موزه‌های این شهر است به طوریکه تبریز را به عنوان شهر موزه‌ها می‌شناسند.

اکثر موزه‌های تبریز در بافت فرهنگی و هسته مرکزی شهر قرار دارند و نیاز نیست با خودروهای شخصی به تماشای موزه‌ها بروید، فاصله موزه‌ها در هسته‌ مرکزی به هم نزدیک هستند.

سایت موزه عصر آهن

پیشنهاد موزه‌گردی ما به شما در شهر اولین‌ها این است که سفر موزه‌ای خود را از سایت موزه عصر آهن در چهارراه بهشتی در خیابان امام خمینی(ره) آغاز کنید.

برای رفتن به سایت موزه عصر آهن بهترین و سهل‌ترین روش استفاده از اتوبوس‌های بی.آر.تی است که در مقابل این سایت موزه ایستگاه اتوبوس وجود دارد و به راحتی می‌توان از نقاط مختلف شهر خود را به اینجا رساند.

حالا که مقابل سایت موزه عصرآهن قرار گرفته‌اید بعد از طی یک مسیر خاکی کوتاه به ورودی می‌رسید و چند پله به پائین رفته  و سپس به داخل موزه هدایت می‌شوید، موزه‌ای که در دل خروارها خاک سرد پنهان شده بود.

وقتی وارد سایت موزه عصرآهن می‌شوید ابتدا خود را آماده کنید که وارد یک فضای نیمه تاریک در دل زمین می‌شوید، فضایی که با چراغ‌های کم‌سو تعبیه شده است تا واقعاً یک سایت موزه‌ای که از عصرآهن  در دل خروارها خاک سرد پنهان شده بود را برای بینندگان تداعی کند.

وقتی وارد شدید از دیدن اسکلت‌ها  به هیچ وجه خوف نکنید چرا که مردمان زیادی مانند شما در داخل موزه هستند که برای تماشا و گشت و گذار آمده‌اند و علاوه بر آنها کارشناسانی وجود دارند که پاسخگوی سوالات احتمالی شما هستند.

سایت موزه عصر آهن جزو موزه‌های جدیدی است که طی سال‌های اخیر و در سال۸۶ به جمع موزه‌های تبریز اضافه شده است.

چگونگی کشف این مجموعه به احداث پاساژهای جدید بر می‌گردد که در این محوطه احداث شده است.

در سال ۷۶ وقتی تصمیم‌نهایی برای احداث مجتمع تجاری کبود تصویب شد و کلنگ آن بر زمین زده شد، حفاری‌ها آغاز شد و در این حفاری‌ها بود که بخش دیگری از تاریخ تبریز عیان شد چرا که حفاری‌ها و خاکبرداری محوطه این مجتمع تجاری که در واقع ضلع شمالی مسجد کبود بود باعث کشف گور دسته جمعی و آثار سفالی مربوط به عصری که به عصرآهن تخمین زده می‌شد از دل خاک بیرون آمد.

۳۸گور دسته جمعی حاصل حفاری‌های این منطقه بود که باستان‌شناسان قدمت آنها را 4 هزار سال قبل تخمین زده‌اند.

در سایت موزه عصرآهن در گورهای سر درآورده از دل خاک زنان با جواهرات خود و مردان با ابزار آلات جنگی مدفون شده‌اند و نوجوانان در داخل سازه‌های چهار ضلعی و کودکان با اسباب‌بازی‌هایشان در دل خاک آرمیده بودند و گور نوزادان کشف شده نیز ساده و بدون هیچ پیرایه‌ای است.

شگفتی و حیرت شما زمانی بیشتر می‌شود که می‌بینید در کنار گورهای به دست آمده انواع ظروف سفالی نیز به همراه باقی مانده غذاها در کنار افراد دفن شده‌اند و این نشان می‌دهد که آن زمان افراد با دارایی‌هایشان دفن می‌شدند.

وقتی از دالان‌های تاریک سایت موزه عصرآهن بیرون می‌آیید انگار وارد دنیای دیگر می‌شوید در ابتدا چشم‌های شما گرد می‌شود تا بعد از تاریکی این موزه به روشنایی خیابان عادت کنید.

موزه آذربایجان

بعد از سایت موزه عصرآهن نیازی نیست سوار هیچ خودرویی شوید اگر ۵۰۰متر به صورت مستقیم و در همان زمینه حرکت کنید در حد فاصل میدان ساعت خود را مقابل موزه آذربایجان می‌بینید.

موزه‌ای که «آندره گدار» باستان شناس و طراح فرانسوی طراح آن بوده است و بیش از ۱۲ هزار اشیای نفیس فرهنگی و هنری و تاریخی و بیش از 2 هزار و ۳۰۰ قطعه ثبت شده با ارزش تاریخی پشت ویترین‌های شیشه‌ای جاخوش کرده‌اند تا ورود گردشگران را خیرمقدم بگویند.

شما گردشگرانی که به تماشای موزه آذربایجان می‌آیید وقتی ۱۰، ۱۵ پله در ورودی موزه را بالا می‌روید در همان ابتدای ورودی با مجسمه دو شیر قوی هیکل مواجه می‌شوید که این شیرهای سنگی امانت‌دار اشیای فرهنگی و ذی قیمت این موزه‌اند و اجازه نمی‌دهند کسی چشم طمع به آثار و گنجینه‌های هویتی مردمان این سرزمین داشته باشد.

البته می‌توانید در کنار این شیرهای سنگی عکسی به یادگار گرفته و سپس داخل شوید.

این نکته را به یاد داشته باشید که موزه آذربایجان بعد از موزه تهران اولین موزه غنی و قدیمی کشور است که دارای مجموعه عظیمی از گرانبهاترین اشیای به یادگار مانده از هزاره سوم قبل از میلاد است.

وقتی داخل می‌شوید در سمت راست موزه محل تهیه بلیط ورودی است.

در ابتدای ورود به موزه آذربایجان که شامل سالن‌های بزرگ و سه طبقه است که سنگ بسم الله از همان نقطه ورود خودنمایی می‌کند.

این سنگ یادگار دوران ایلخانی است که در اکتشافات به دست آمده و در همان ابتدا گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند.

در موزه آذربایجان می‌توانید اشیای باقی مانده از همه ادوار تاریخی را یکجا ببینید، آثاری که از کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمده‌اند، آثاری از هزاره سوم قبل از میلاد مسیح تا دوران پادشاهان قاجار را می‌توانید از نزدیک ببینید.

این اشیای گرانقیمت تاریخی در طبقه دوم این موزه به طور ظریفی در کنار هم چیده شده‌اند.

موبند طلایی متعلق به دوره نخست قبل از میلاد، ظروف، چینی و بلور دوران پادشاهان صفوی،جام طلای دوران هخامنشی، بشقاب‌های زرین و سیمین دوره ساسانی بخشی از زیبایی‌های موزه آذربایجان هستند.

در انتهای سالن طبقه دوم  تالار سکه موزه قرار دارد که طرفداران و مشتاقان زیادی را به سوی خود می‌کشاند. سکه‌ها و اسکناس‌های ادوار مختلف تاریخی توسط پادشاهان مختلف ضرب شده‌اند و در روی برخی سکه‌ها چهره پادشاهان مختلف بر روی آنها نقش بسته است.

طبق اطلاعاتی که بر روی تابلو و برای افزایش اطلاعات گردشگران تهیه شده است بیش از  ۶۰ سال از قدمت موزه آذربایجان می‌گذرد اما اشیای داخل آن قدمت موزه را به هزاره‌های قبل می‌برد.

دقت کنید که گشت و گذار در این موزه شما را از تماشای مجسمه زیبای «الهه زن » متعلق به هزاره اول قبل از میلاد غافل نکند. مجسمه الهه زن از کاوش‌های باستانی رستم‌آباد در شمال ایران به دست آمده است.

وقتی طبقه همکف موزه آذربایجان را تا انتها بروید در سمت راست خود با یک ویترین شیشه‌ای مواجه می‌شوید. در این ویترین شیشه‌ای اجساد یک زن و مرد که به صورت جنینی خوابیده و به همراه اشیای خود از جمله  کاسه‌های سفالی، لیوان‌های آب خوری دفن شده بودند توجه بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب می‌کند.

اجساد این زن و مرد طی کاوش‌های باستان‌شناسی و علمی سال ۷۸ در محوطه مسجد کبود تبریز به دست آمده است.

در این موزه با خیال راحت می‌توانید از اشیای داخل موزه  عکاسی کنید و سلفی بگیرید و خاطرات خود را در قاب دوربین‌های دیجیتال ماندگار کنید.

در این موزه انگار طبیعت نیز جان گرفته است، سنگ‌های منقش به تصاویر حیوانات و گل و گیاه نیز مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد در بین آثار تاریخی موزه آذربایجان به زیبایی می‌درخشد.

طی سال‌های اخیر بخش جدیدی به موزه آذربایجان اضافه شده است به نام سنگ نگاره‌های قدیمی. سنگ نگاره‌های به دست آمده از کاوش‌های جدید باستان شناسان قدمت آنها را به دوران مختلف اسلامی می‌برد.

سنگ‌های کتیبه‌دار، مجسمه‌های سنگی و قوچ‌های سنگی و پیکره‌های انسانی بخشی از کاوش‌های جدید هستند که به موزه آذربایجان اضافه شده‌اند که با تماشای آنها می‌توانید در تاریخ قدم بزنید، سلسله‌های مختلف تاریخی را از روی سکه‌های به یادگار مانده، زره و شمشیر، کلاهخودهای آهنین، ابزار و ادوات و سبک زندگی مردمانی که آن زمان می‌زیسته‌اند آشنا شوید.

اولین موزه شهر و شهرداری کشور در تبریز

یکی دیگر از مجموعه‌های غنی تبریز داشتن اولین موزه شهر و شهرداری در کشور است.

وقتی به اندازه کافی با تماشای موزه آذربایجان به ورق زدن تاریخ پرداختید حالا بهتر است به موزه شهر سری بزنید.

از موزه آذربایجان که بیرون بیایید ۵۰۰ متر جلوتر مستقیم بروید تا به عمارت زیبای ساعت برسید.

همان عمارتی که به نماد تبریز تبدیل شده است. عبارتی که همچون عقابی پرهای خود را بر سر شهر گشوده و در حال پرواز است.

عمارت ساعت تبریز پیش از این به عنوان ساختمان اداری شهرداری تبریز مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی با احداث ساختمان جدید شهرداری تبریز، این عمارت به موزه شهر تغییر کاربری داده و در بخش دیگری اعضای شورای شهر در آن ساکن هستند.

نکته جالب در مورد این ساعت این است که ساعت عمارت تبریز هر یک  ساعت به تعداد عددهای  آن ساعت نواخته می‌شود هر صبح شهروندان تبریزی که از میدان اصلی شهر عبور می‌کنند ساعت‌های خود را با ضرباهنگ ساعتی که بر فراز عمارت ساعت شهرداری تبریز تعبیه شده است کوک می‌کنند.

این ساعت از زمان طراحی و ساخت توسط مهندسان آلمانی از سال ۱۳۱۴ آغاز شده و به مدت چهار سال طول کشیده است چهار ناقوس دارد، سه ناقوس عمارت شهرداری به طور منظم کار می‌کند ولی یکی از ناقوس‌ها بنا به خاطر حمله روس‌ها از کار افتاده است.

این پیش زمینه ذهنی را به خاطر داشته باشید تا بگوییم سال 86 یکصدمین سالگرد تاسیس نخستین بلدیه (شهرداری)  ایران در تبریز بود به همین مناسبت با اسباب‌کشی شهرداری تبریز به ساختمان جدید موزه شهر در عمارت شهرداری تبریز افتتاح و راه‌اندازی شد.

عمارت شهرداری دارای ۱۰ تالار و ۸۰ اتاق است که هر کدام به تنهایی موزه‌های مجزایی هستند.

چشم نوازی عمارت ساعت با آن طراحی‌های جالب که طراحان آلمانی با سرسراها و پلکان‌هایی که از دو طرف به طبقات بالا راه می‌یابند بر جذابیت‌های تالار این عمارت افزوده است.

یکی از تالارهای عمارت ساعت موزه شهر است. وقتی وارد موزه می‌شوید هر آن چیزی که مربوط به ایجاد شهر و گسترش آن باشد می‌توانید پیدا کنید.

اولین چراغ‌های گازی که مردم در رفت و آمدهای خود استفاده می‌کردند، پمپ آتش خاموش کن، پمپ  آتش‌نشانی، وسایل مورد استفاده شهرداران و نامه‌ها و اسناد و مکاتبات شهرداران را می‌توانید، ببینید.

در گشت و گذار در موزه شهر می‌توانید کلید طلایی تبریز را هم ببینید، عکس‌های تبریز قدیم را نیز به خاطر بسپارید. بناهای قدیمی نیز ابهت و شکوه خاصی به عکس‌های قاب گرفته شده داده‌اند، اولین مکاتبات شهرداران نیز برای خود عالمی دارند.

وقتی چشمان شما از تماشای زیبایی‌های موزه شهر برای خود تصویربرداری کرد در طبقه بالای عمارت ساعت می‌توانید به موزه فرش سر بزنید.

قالی‌ها و فرش‌های به نمایش گذاشته شده قدمتی بیش از ۱۰۰  و ۱۵۰ ساله دارند که با سرانگشتان ظریف و زیبای هنرمندانی در هم گره خورده‌اند که رج به رج آن را با تارو پود عشق در هم آمیخته‌اند.

شما که خواهان طرح، رنگ و نقش و نگار هستید خوب جایی آمده‌اید چرا که از تنوع فرش‌های موجود در این موزه به صحت گفته‌هایمان پی می‌برید.

 موزه سنجش یکی از موزه‌های مهم تبریز است که در آن انواع ابزار سنجش و سیر تاریخی این آلات در طول زمان به نمایش گذاشته شده است.

سیر تحول ابزار سنجش در موزه سنجش تبریز

موزه سنجش که در محل خانه سلماسی از خانه‌های زیبا و قدیمی شهر تبریز برپا شده است، با هدف آشنایی مردم با انواع وسایل متنوع و زیبای سنجیدن در ادوار مختلف تجهیز گشته است.

در موزه سنجش تبریز که به خانه سلماسی مشهور است نخستین ابزارهای سنجش زمان، وزن، برق، آب، بنزین در ایران نگهداری می‌شود.

خانه سلماسی که در خیابان امام خمینی، کوچه مقصودیه و در بن بستی به همین نام واقع شده از بناهای ساخته شده در اوایل دوره قاجار است و در سال 1376 برای حفاظت و کاربری تخصصی، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی تملک و به عنوان موزه سنجش بازگشایی شده است.

نیاز انسان به داشتن مقیاس‌ها همچنین استفاده از ابزار و ادوات سنجش از بدو تشکیل جوامع انسانی مطرح بوده چرا که باعث نظم بخشیدن به زندگی اجتماعی می شده است.

در موزه سنجش انواع ادوات مقیاس توزین از قبیل ترازوهای ظریف زرگری تا قپان‌های بزرگ میادین بار مربوط به قرون گذشته، سنگ وزنه‌ها و پیمانه‌های نفتی، وسایل مربوط به علم نجوم و اخترشناسی مانند اسطرلاب و کره سماوی، ابزارهای سنجش مربوط به علم هواشناسی و قطب‌نماها و سایر مقیاس‌های دیگر به نمایش گذاشته شده است.

بازدیدکنندگان از این موزه، علاوه بر تماشای ابزارآلات موجود در موزه، با نحوه ساختمان‌سازی و زندگی مردم این دیار کهن نیز آشنا می‌شوند.

تنه درخت 5 میلیون ساله در موزه سنجش تبریز

تنه یک درخت با قدمت پنج میلیون سال در موزه سنجش شهر تبریز نگهداری می‌شود.

موزه سنجش تبریز به عنوان یکی از موزه‌های غنی کلان‌شهر تبریز، گنجینه‌های ناشناخته ارزشمندی را در خود جای داده که تنه درخت پنج میلیون ساله یکی از آنها است.

این تنه درخت متعلق به دوره پلیوسن از دوران سنوزوئیک آخرین دوره زمین‌شناسی بوده، یک سال پیش از سوی یک زمین‌شناس محلی در پارس‌آباد مغان، خریداری و به تبریز منتقل شده است.

بر اساس این گزارش، جنس این درخت با گذشت زمان تبدیل به سنگ سیلیسی شده و حالت فسیلی و سنگواره‌ای پیدا کرده است.

همچنین آوندها و دیواره این درخت با جذب مواد‌آلی سخت شده و لایه بیرونی آن رنگی شبیه زنگ زدگی آهن به خود گرفته است.

نمونه اولین پمپ‌های بنزین موجود در ایران که پمپی دستی است، در موزه سنجش نگهداری می‌شود.

این پمپ که از دو پیمانه شیشه‌ای برای نگهداری و پمپاژ بنزین تشکیل شده است، از طریق یک شلنگ متصل به مخزن پر از بنزین شده و پس از گردش بنزین در شیشه اول و انتقال آن به شیشه دوم، از طریق نازل باک خودرو را پر می‌کرده است.

وجود سامانه خاصی این پمپ را به نمونه منحصر به‌فردی از دقت و کارآیی تبدیل کرده و از هدر رفتن بنزین جلوگیری به عمل می آورده است. افراد قبل از استفاده از این پمپ بنزین باید میزان بنزین مورد نظر خود را بر روی صفحه مدرج متصل به پمپ مشخص می‌کردند و سپس نسبت به پر کردن باک خودرو اقدام می‌کردند. با این تمهید، پمپ به شکل خودکار در میزان بنزین تعیین شده قفل می‌شد و بنزین بیشتری از پمپ خارج نمی‌شد.

پمپ بنزین دستی موجود در موزه سنجش در حدود یکصد سال قدمت دارد و ساخت کشور انگلستان است. این پمپ بنزین تاریخی توسط شرکت نفت استان به موزه اهدا شده تا ضمن حفاظت و حراست از آن، عموم مردم نیز بتوانند از این اثر تاریخی و جالب دیدن کنند و با تاریخچه وسایل مورد استفاده و روزمره خود بیشتر آشنا شوند.

ساعت تاریخی امپراتور روم باستان در موزه سنجش تبریز

نمونه منحصر به‌فردی از ساعت‌های ریخته‌گری شده با تصویر یکی از امپراتورهای روم باستان در تبریز و در موزه تخصصی سنجش وجود دارد.

یکی از اشیای مهم و دیدنی موزه، ساعتی برنزی ریخته‌گری شده‌ای است که با طلا روکش گشته است.

این ساعت در قرن 17 میلادی در شهر کان از شهرهای کشور فرانسه ساخته شده و مزین به تصویر سزار گوست، از امپراتوران روم باستان است.

در زیر مجسمه سزار در روی ساعت، نام دو شهر ترابیا و ترازیمنس که از شهرهای مهم دوران روم باستان منقش شده‌اند.

در ساخت این مجسمه، سزار با لباس و یراق آلات کامل جنگی ایستاده و تصویر وی قدرت و ابهت و توانمندی یک امپراتور را نشان می‌دهد.

در مورد کارکرد این ساعت تاریخی و ساعت‌های مشابه آن می‌توان گفت که این ساعت‌ به طور معمول از دو کوک بهره گرفته‌اند که یکی از آنها برای کوک کردن ساعت و دیگری برای کوک کردن زنگ ساعت مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در این ساعت با وجود قدمت زیاد هر دوی این کوک‌ها به درستی کار می‌کنند. این ساعت یکی از هدایای اهدا شده به اشراف ایران از طرف اشراف اروپایی است که نسل به نسل در کشور گشته و در نهایت به موزه سنجش رسیده تا نمونه کم‌نظیر ساعت‌سازی قرن 17 در تبریز و در موزه تخصصی سنجش موجود باشد.

موزه قرآن و کتابت

سایت موزه عصرآهن، موزه آذربایجان و عمارت شهرداری و موزه شهر چون به فاصله نزدیکی در کنار هم بودند نیازی به خودرو نبود ولی برای رفتن به موزه قرآن و کتابت تبریز باید با خودرو حرکت کنید،  از مقابل موزه شهر تاکسی‌ها به نوبت ایستاده‌اند تا شهروندان و سایر گردشگران را  به نقاط مختلف شهر ببرند، آنها شما را به خیابان دارایی و مسجد صاحب‌الامر که اکنون به  موزه قرآن و کتابت تبدیل شده است می‌برند. البته به راحتی نیز می‌توانید سوار اتوبوس‌های تبریزگردی شده و به موزه قرآن و کتابت بروید.

مسجد صاحب‌الامر یکی از بزرگ‌ترین مساجد تبریز است که یادگار دوران صفویه است.

با گسترش شهرنشینی و عبور خیابان از وسط شبستان این مسجد به دو قسمت تقسیم شده است. بخش اصلی این مسجد به عنوان موزه قرآن و کتابت آثار گرانبهایی را در دل خود جای داده است‌.

در این موزه بیشترین آثاری که جلب توجه می‌کند قرآن‌هایی مزین به دست خط ائمه اطهار(ع) است. مشهورترین آن قرآنی است که منسوب به دست خط امام رضا علیه السلام است که بر روی پوست آهو نوشته شده است‌.

وقتی در موزه قرآن و کتابت قدم می‌زنید معنویت خاصی احساس می‌کنید. هر گوشه این موزه یادگار آیات و روایات ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی است که به ما امانت رسیده است.

در سمت چپ موزه قرآن  و کتابت انواع قلم‌دان‌های مقوایی به رنگ آبی فیروزه‌ای و لاجوردی بر زیبایی آن افزوده است. این قلم‌دان‌ها دارای طرح‌های ظریف و زیبای مینیاتوری هستند که با روکش‌های لاکی پوشش داده شده‌اند.

اگر جزو علاقمندان ظروفی هستید که دارای نقش و نگارها و نوشته‌های تذهیب و خوشنویسی باشند، می‌توانید ظروف برنجی، سفالی، نقره‌ای و چینی را تماشا کنید که منقش به آیات قرآنی هستند و البته ظروفی که طرح‌های مذهبی نیز دارند در بین این ظروف دیده می‌شوند.

خوشنویسی نیز جزو آن دسته از هنرهایی است که در بخش دیگری از این موزه می‌توانید آثار صاحب‌نظران و استادان کتابت را در طول تاریخ تماشا کنید. استاد میرعماد حسنی، میرزا طاهر خوشنویس، ملا عبدالباقی و خیلی از هنرمندان خوشنویس شما را به دیدن آثار کتابت خوشنویسی خویش دعوت می‌کنند.

در کنار ظروف منقش به آیات قرآنی کاسه برنزی از جذابیت بیشتری برخوردار است و اکثر بازدیدکنندگانی  که وارد این موزه می‌شوند از کارشناس موزه در این مورد سوال می‌کنند.

کاسه برنزی که آیات قرآنی به صورت دایره‌ای در داخل این ظرف حک و کنده‌کاری شده و در وسط این کاسه سوره حمد در مرکز و به صورت افقی نقش زده شده است به‌گونه‌ای که زیبایی آن موحب حیرت همگان می‌شود‌.

به گفته کارشناسان این موزه این کاسه برنجی منقش به آیات منور قرآنی مربوط به سال ۱۱۱۰ هجری قمری است‌.

فضای موزه قرآن و کتابت خیلی بزرگ نیست و شما می‌توانید در طی یک ربع تا نیم ساعت از این موزه دیدن کنید، ولی اشیاء و آثار به نمایش گذاشته شده چنان زیبا و معنوی هستند که دلتان می‌خواهد ساعت‌ها در اینجا قدم بزنید.

همین طور که غرق معنویت این موزه شده‌اید تماشای یکی از پرطرف‌دارترین آثار این موزه را از دست ندهید‌، کوچک‌ترین قرآن خطی مطلا که با استفاده از ذره‌بینی که در کنار آن قرار داده شده است، می‌توانید آیات قرآنی را بخوانید‌.

در کنار قرآن مطلا چشمان شما محو زیبایی لباسی می‌شود که طبق نوشته و توضیحی که به آن الصاق شده است این لباس به «لباس قسم» منقوش و معروف است و کل آیات قرآن کریم در جای جای این لباس نقش بسته است.

در مسیر رفتن به این موزه نیز می‌توانید از چای کنار عبور کنید و در طی مسیر از دیدن پل‌های سنگی قدیمی بر روی رودخانه آجی چای که به زیبایی آن افزوده است دیدن کنید‌.

اولین موزه فوتبال کشور در تبریز

در سال ۹۳ شهر تبریز اولینی دیگر به اولین‌های خود اضافه کرد و اولین  موزه فوتبال کشور را به نام «موزه فوتبال آذربایجان» در تبریز تاسیس کرد.

اگر جزو علاقمندان و دو آتیشه‌های فوتبال باشید، باید خود را به تالار پارک رضوان واقع در شهرک امام(ره) در حوزه  شهرداری منطقه 6 تبریز برسانید.

در این موزه می‌توانید اطلاعات بسیار خوب و نابی را در مورد فوتبال به‌دست آورید. از ۱۷۰ قطعه به نمایش گذاشته فوتبالی لذت ببرید ۲۱۸ برگ سند تاریخی فوتبالی را تورق کنید و ۲۲۰ قطعه از اشیای مربوط به تاریخ گذشته فوتبال آذربایجان و تبریز را ببینید.

 تصاویر بسیار قدیمی از فوتبال تبریز در  این نمایشگاه طی سال‌های ۱۳۰۰ تا کنون  روایت تاریخ زنده فوتبال تبریز و آذربایجان است که چشم به راه تماشاگران فوتبال دوست است.

در این موزه عکس‌های تاریخی تیم منتخب تبریز به شما لبخند می‌زنند، تصاویر باشگاه‌های  قدیمی فوتبال تبریز و زمین‌های خاکی و استادیوم‌ها یادآور خاطرات گذشته‌اند و با دیدن تصاویر بزرگان و بنیانگذاران فوتبال خاطره‌های فوتبالی در ذهن فوتبال دوستان زنده می‌شود.

می توانید در این موزه قدیمی‌ترین توپ فوتبال، قدیمی‌ترین بلیط مسابقات فوتبال، کاپ قهرمانی رزمندگان در جبهه مربوط به سال63  پیراهن قهرمانان فوتبال آذربایجان،کاپ‌های ورزشی، مدال‌ها، کاپ قهرمانی و  حکم قهرمانی فوتبالیست‌های آذربایجان را به تماشا بنشنید و در کنار آنها ژست گرفته و عکسی به یادگار با قهرمانان فراموش نشدنی آذربایجان بیاندازید.

 

برچسب‌ها:

نظر شما