شناسهٔ خبر: 39120071 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مجلس در اسفند ۹۸؛

۴ نقص بودجه سال ۹۹ به روایت حاجی بابایی/ نامه ۳ صفحه‌ای لاریجانی به رهبر معظم انقلاب/ انتخاب سه عضو هیئت رئیسه مجلس در ستاد مقابله با کرونا

خبرگزاری میزان- حوزه مجلس شورای اسلامی در طول سال گذشته اخبار متنوعی داشت که جزئیات آن پیشتر منتشر شده است. مهمترین اخبار این حوزه در اسفند ۹۸ را مرور می‌کنیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه سیاسی میزان، حوزه مجلس شورای اسلامی در طول سال گذشته اخبار متنوعی داشت که جزئیات آن پیشتر منتشر شده است. مهمترین اخبار این حوزه در اسفند ۹۸ را مرور می‌کنیم.
 
هفته اول
حضور ۲۰۰ هزار ناظر شورای نگهبان در پای صندوق‌های رای در کشور
سخنگوی شورای نگهبان تعداد کل ناظران شورای نگهبان در پای صندوق‌های رای را حدود ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد.
 
سردار حاجی‌زاده: حضور مردم در انتخابات به امنیت کشور کمک می‌کند
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات به امنیت کشور کمک می‌کند و برای نظام خون تازه‌ای است، گفت: انتخاب افراد خادم و مؤمن و خوب، کمک می‌کند تا در چهار سال آینده اتفاقات خوبی برای کشور رقم بخورد.
 
روحانی رأی خود را به صندوق ریخت/ بازدید از بخش‌های مختلف ستاد انتخابات کشور
رئیس‌جمهور صبح جمعه و در نخستین ساعت آغاز رأی‌گیری برای انتخاب نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، رأی خود را به صندوق ریخت.
 
حضور مردم در پای صندوق‌های رای عزتمندانه بود/ ماموریت لاریجانی به کمیسیون بهداشت درباره «کرونا»
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حضور عزتمندانه مردم در پای صندوق‌های رای گفت: از حضور ملت ایران در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن‌ماه و اهتمام به مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی سپاسگزار هستیم.
 
نامه معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اعلام وصول شد
عضو هیئت رئیسه مجلس نامه معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را اعلام وصول کرد.
 
4نقص بودجه سال ۹۹ به روایت «حاجی بابایی» /باید به بودجه ۳ دوازدهم رای دهیم
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه سال ۹۹ باید به کمیسیون تلفیق بازگردانده شود چراکه آنچه که نوشته شده به درد مردم نمی‌خورد. باید بودجه ۳ دوازدهمی تصویب شود.
 
چند عضو کمیسیون بهداشت برای حضور در جلسات ستاد مقابله با کرونا انتخاب شدند
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: انتخاب چند نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان برای حضور در جلسات ستاد مقابله با ویروس کرونا در وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان عضو در این ستاد انتخاب شدند.
 
بررسی «بودجه سال ۹۹» و «تفریغ بودجه سال ۹۷» پشت درب‌های بسته مجلس
نماینده مردم نجف آباد در مجلس گفت: درجلسه غیرعلنی صبح امروز توضیحاتی در مورد گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ و لایحه بودجه سال ۹۹ ارائه شد
 
ماموریت کمیسیون تلفیق برای اصلاح «بودجه سال ۹۹»/ جلسه علنی پایان یافت
 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ اصلاح لایحه بودجه را در دستور کار خود قرار می‌دهد.
 
رضایی: سهمیه بنزین تعطیلات نوروز ۶۰ لیتر شد
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: طبق مصوبه این کمیسیون، سهمیه کارت‌های سوخت در ایام تعطیلات نوروز به ۶۰ لیتر افزایش پیدا کرد.
 
یارانه معیشتی و نقدی تفکیک نشد/ افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان دولت
سخنگوی کمیسیون تلفیق، گفت: یارانه معیشتی و یارانه نقدی باوجود داشتن دو پیشنهاد، تفکیک نشد و کمیسیون بر نظر خود اصرار ورزید؛ در مورد حقوق کارکنان دولت نیز تصمیم گرفته شد، ردیف جدیدی برای تطبیق رتبه‌بندی معلمان با حکم برنامه ششم توسعه گذاشته شود
 
مجلس با تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در مقابله با کرونا مخالف نیست
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: مجلس نمی‌تواند با تعطیلی مدارس و مرکز آموزشی مخالف باشد چرا که این مسئله یک پیشنهاد کارشناسی و دقیق است.
 
هفته دوم
ضرورت اصلاح ساختار مالیاتی در بودجه سال ۹۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ باید در راستای کاهش هزینه‌های جاری بودجه اصلاحات لازم را مدنظر قرار دهند و برخی هزینه‌های موازی بودجه را کاهش دهند
 
هیئت رئیسه پارلمان امروز درباره تعطیلی مجلس بواسطه کرونا تصمیم می‌گیرد/ ضریب سرایت ویروس از مجلس به سراسر کشور بالاست
 اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس درباره درخواست رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی جلسات نهاد قانونگذاری کشور اطلاعیه‌ای منتشر کرد.
 
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: سه عضو هیئت رئیسه مجلس در ستاد مقابله با کرونا انتخاب شدند
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: در نشست امروز هیئت رئیسه مقرر شد که ۳ نفر از اعضای این هیئت در ستاد مقابله با کرونا حضور یافته و در این ستاد، نحوه برگزاری جلسات علنی مجلس و نحوه بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق تعیین تکلیف شود.
 
یارانه‌های «خانوار» و «معیشتی» در کمیسیون تلفیق تقویت شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کمک هزینه معیشتی بنزین و یارانه خانوار‌ها باید بر پایه عدالت محوری قرار گرفته و در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ اصلاح و تقویت شود.
 
پیشنهاد جدید بودجه‌ای؛ اختیار تصویب نهایی بودجه ۹۹ به تلفیق تفویض می‌شود؟/ تفکیک یارانه «خانوار» و «معیشتی»
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: براساس پیشنهاد جدید اعضای این کمیسیون مقرر شد لایحه بودجه ۹۹ با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون تصویب و در صحن علنی مورد بررسی قرار نگیرد. بناست این پیشنهاد در هیئت رئیسه مجلس بررسی شود.
 
میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم به تفکیک استان‌ها
ستاد انتخابات کشور میزان مشارکت مردمی در استان‌های مختلف کشور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را منتشر کرد.
 
سازوکار افزایش حقوق‌های زیر ۲ میلیون و ۸۰۰ مشخص شد
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۹ گفت:طبق مصوبه کمیسیون تلفیق تمام حقوق‌بگیرانی که در سال ۹۸ حداقل حقوق‌شان یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان است در سال آینده حقوقشان تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یابد، البته در حکم کارگزینی این افراد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از ۵۰ درصد امکان افزایش وجود نخواهد داشت.
 
راهی جز استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی درباره بررسی بودجه نداریم/ ستاد مقابله با کرونا همچنان مخالف برگزاری جلسات مجلس است
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: این احتمال وجود دارد که بودجه سال ۹۹ با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی مدنظر قرار گیرد و ما راهی جز این موضوع نداریم.
 
لاریجانی درگذشت «سیامند رحمان» را تسلیت گفت
رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت ناگهانی قهرمان محبوب و مردمی و رکورددار جهان در رشته وزنه برداری معلولان، آقای سیامند رحمان را تسلیت گفت.
 
استناد به اصل ۸۵ برای تصویب بودجه ۹۹ موضوعیتی نداشته و مغایر صریح قانون است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی پیرو تصویب بودجه موضوعیتی نداشته و مغایر صریح قانون است البته با این وجود یک زمانی تشخیص نظام و حاکمیت و حکم رهبری این است که در شرایط کنونی و پیرو تهدید ویروس کرونا این مسئله مدنظر قرار گیرد که در آن شرایط حتما ما به حکم حکومتی تمکین خواهیم کرد
 
دقت‌نظر شورای نگهبان در بررسی طرح «کاهش مجازات حبس تعزیری» برای پاسداری از حق مردم
 عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: موضوع رسیدگی به طرح «کاهش مجازات حبس تعزیری» به خاطر حساسیت و تاثیر آن بر حقوق مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
شورای نگهبان صحت انتخابات مجلس در ۵۰ حوزه دیگر را تایید کرد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: علاوه بر ۳۴ حوزه قبلی، صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۰ حوزه انتخابیه دیگر مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفت.
 
هفته سوم
 
لاریجانی درگذشت مادر شهیدان «فهمیده» را تسلیت گفت
رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی درگذشت مادر شهیدان فهمیده را تسلیت گفت.

موافقت رهبر انقلاب با تفویض اختیار تصویب بودجه به کمیسیون تلفیق
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری دستور فرمودند که اصل ۸۵ قانون اساسی در رابطه با بودجه سال ۹۹ اعمال شود.

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا، برگزار شد
جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی امروز سه‌شنبه با حضور سران قوا، برگزار شد.

اذن رهبر معظم انقلاب برای نهایی شدن بودجه سال ۹۹/ نامه ۳ صفحه‌ای لاریجانی به رهبر معظم انقلاب
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از ارسال نامه ۳ صفحه‌ای رئیس مجلس شورای اسلامی به رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: در این نامه تمام اقدامات و تلاش‌های مجلس برای برگزاری جلسات پارلمان تشریح شد، همچنین در این نامه از معظم له اجازه خواستیم تا مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه در مورد لایحه بودجه سال ۹۹ به عنوان مصوبه مجلس تقدیم شورای نگهبان شود که ایشان با این پیشنهاد موافقت کردند

گزارش «بررسی نحوه مواجهه نظام آموزشی با ویروس کرونا» /پیشنهاد تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان اسفند
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی ضمن بررسی نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا و ارائه پیشنهاداتی در این زمینه هنوان کرد که کلیه مدارس و دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی کشور تا پایان اسفند ماه تعطیل شده و برای جبران عقب ماندگی‌های تحصیلی به میزان روز‌های تعطیل شده به سال تحصیلی افزوده شود.

نماینده مردم رشت: مردم از انجام مسافرت‌های غیر ضروری پرهیز کنند
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم اگر می‌بینند انجام مسافرت‌شان ضرورتی ندارد، از این اقدام اجتناب کنند چراکه در شرایط فعلی بروز هرگونه خطرات ناشی از بیماری وجود دارد. مردم باید توصیه‌های وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در این زمینه جدی بگیرند.

تاکید رئیس مجلس بر تسریع در اجرای فاز جدید مدیریت بیماری کرونا
رئیس مجلس برای کنترل و ریشه کنی بیماری کرونا در استان قم، بر تسریع در اجرای فاز جدید برنامه‌های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تاکید کرد.

دولت از کسب و کار‌های خُرد حمایت بانکی و مالیاتی کند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت می‌تواند در شرایط بروز تهدید بیماری کرونا در کشور، در زمینه حوزه‌های بانکی، مالیات از کسب و کار‌های خُرد حمایت کند و در زمینه اقساط بدهی صاحبان کسب و کار‌های خُرد به بانک‌ها، تمهیداتی در نظر گیرد تا این افراد با تاخیر بدهی‌های مربوط به تسهیلات خود را پرداخت کنند.

نماینده مردم اصفهان: مردم در مبارزه با «کرونا» صبور باشند
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: سیر نزولی بیماری کرونا در کشور چند هفته‌ای به طول می‌انجامد با این حال هر چه مردم در این زمینه بیشتر همکاری کرده و از سویی مسئولین در این زمینه بهتر فعالیت کنند، دوره این بیماری زودتر طی خواهد شد.

لاریجانی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین خلفی را تسلیت گفت
رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ علی خلفی، معاون قضایی قوه قضاییه را تسلیت گفت.

شیخ‌الاسلام «سردار دیپلماسی مقاومت» بود
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، تصریح کرد: شیخ‌الاسلام عزیز، «صدای رسای انقلاب اسلامی» در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی بود. به راستی او را باید «سردار دیپلماسی مقاومت» خواند.

لاریجانی: ستاد اقتصادی دولت در شرایط کنونی برای حمایت از کسب و کار‌ها فعالتر شود
رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز با سعید نمکی، رییس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا دیدار و گفتگو کرد و در جریان آخرین گزارشات و اقدامات این ستاد قرار گرفت.

دانش آموزان باید نسبت به تدریس از راه دور فعال‌تر شوند
عضو کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس گفت: با وجود این که فرآیند تدریس از طریق شبکه آموزش مزایای زیادی دارد، اما باید تلاش شود دانش آموزان نسبت به تحصیل از راه دور فعال‌تر شوند. لازم است آزمون‌هایی دو هفته یکبار از طریق فضای مجازی از دانش آموزان گرفته شود.

لاریجانی: امیدوارم هر چه زودتر شاهد کوتاه شدن سایه شوم بیماری کرونا از سر کشور باشیم
رئیس مجلس تصریح کرد: امیدوارم که با همت شبانه روزی مسئولان علی‌الخصوص اقدامات پیشگیرانه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و همکاری و همدلی مردم رئوف، هر چه زودتر، شاهد کوتاه شدن سایه شوم این بیماری از سر کشور باشیم تا دشواری و مرارت ایام، جای خود را به احساس پیروزی و سربلندی دهد.

شورای نگهبان در حال بررسی بودجه ۹۹ است/ بررسی و تصویب ایرادات در کمیسیون تلفیق
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر اعضای شورا مشغول بررسی گزارش بودجه هستند و سخنگوی این شورا به ما گفته است بررسی بودجه تا پایان سال انجام و به کمیسیون تلفیق ارسال خواهد شد.

دستور رئیس قوه قضائیه درباره برخورد با محتکران اقلام بهداشتی فضای موجود را آرام کرد
عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس با بیان اینکه ما در تولید مواد ضدعفونی کننده و همچنین ماسک در کشور مشکلی نداریم، گفت: خوشبختانه با دستوری که رئیس قوه قضائیه در زمینه برخورد با محتکران اقلام بهداشتی اعم از ماسک و مواد ضد عفونی کننده صادر کرد، فضای موجود مقداری آرام شد.

کدخدایی: بازشماری صندوق‌ها در زاهدان صحت انتخابات در این حوزه انتخابیه را نشان داد
سخنگوی شورای نگهبان گفت:هفته پیش اعلام شد که برخی مقامات استان سیستان و بلوچستان در صحت انتخابات حوزه زاهدان تردید کرده و اصرار بر بازشماری صندوق‌ها دارند.

لاریجانی درگذشت «فاطمه رهبر» را تسلیت گفت
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: درگذشت بانوی گرانقدر، سرکار خانم دکتر فاطمه رهبر، منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی موجب تاسف و تاثر گردید.

گزارش لاریجانی از روند اقدامات انجام‌شده در مقابله با «کرونا»
رئیس مجلس در تماس تلفنی با مراجع عظام تقلید، گزارشی از روند اقدامات انجام شده در مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور ارائه کرد.

روایتی از ریزبینی شورای نگهبان در پاسداشت حق مردم
عضو حقوقدان شورای‌نگهبان تصریح کرد: یکی از دستور‌های جلسه روز چهارشنبه ۲۳ بهمن شورای نگهبان «طرح اصلاح ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری» بود که در خصوص جذب داوطلبان بومی، تغییراتی در اولویت‌ها ایجاد می‌کرد.

جلسه فوق‌العاده مجلس درباره مقابله با کرونا
جلسه فوق‌العاده مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه) با حضور علی لاریجانی و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیرو بررسی مقابله با تهدید ویروس کرونا برگزار شد.

در شورای‌عالی امنیت ملی تصویب شد که تمام بخش‌ها از تصمیم «ستاد ملی مقابله با کرونا» تبعیت کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ستاد ملی مقابله با کرونا باید از قدرت کافی برخوردار باشد، گفت: بر همین اساس در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد که تمام بخش‌ها از تصمیم این ستاد ملی تبعیت کنند.

تشکیل شورای پشتیبانی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا/ پیشنهاد شناسایی کادر درمانی آسیب‌دیده به عنوان ایثارگر
رئیس مجلس شورای اسلامی از تشکیل شورای پشتیبانی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا توسط رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: شناسایی کادر درمانی آسیب‌دیده به عنوان ایثارگر پیشنهاد شده است

رایزنی‌های منطقه‌ای برای مقابله با کرونا در ایران
رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو‌های تلفنی جداگانه با مرزوق الغانم، رئیس مجلس کویت و خالد المعولی رئیس مجلس عمان پیرامون مسائل منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کرد.

مداخله جهانی برای لغو تحریم‌های ضدانسانی در «بحران کرونا»
رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به اتحادیه بین‌المجالس و روسای مجالس کشور‌های مختلف جهان، خواستار مداخله جهانی برای لغو تحریم‌های ضدانسانی در بحران کرونا شد.

لاریجانی درگذشت «سید محمد علوی‌تبار» را تسلیت گفت
رئیس مجلس شورای اسلامی درگذشت آقای‌سید محمد علوی‌تبار (کیاوش) نماینده ادوار اول و دوم مجلس شورای اسلامی و منتخب مردم در مجلس خبرگان قانون اساسی  را تسلیت گفت.

نقش مافیای بیرون از خودروسازی در «افزایش قیمت خودرو»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت خوردو مافیای بیرون از خوردو سازی است و این مافیا در حقیقت بازار را در اختیار گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما