شناسهٔ خبر: 39118007 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نماینده | لینک خبر

نظام بانکی برای تحقق شعار سال باید در خدمت بخش تولید باشد

فارس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای اینکه شاهد جهش تولید باشیم باید نظام بانکی در خدمت تولید کشور باشد و حمایت‌های جدی از صادرات به عمل آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش «نماینده»،شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به نامگذاری سال 99 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال جهش تولید گفت: برای اینکه ما شاهد جهش تولید در سال جدید باشیم باید نظام بانکی در خدمت تولید باشد و به وظیفه خود در این زمینه عمل کند.

وی افزود: امروز در شرایطی قرار داریم که 50 درصد از سوله‌های شهرک‌های صنعتی از کار افتاده‌اند و نیازمند حمایت‌های جدی از سوی دولت هستند و باید به طور جدی زمینه برای فعال‌سازی آنها فراهم شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: با توجه به نزولات آسمانی و شرایط مناسب پیش آمده برای کشاورزی، خرید تضمینی نباید محدود به گندم باشد بلکه دولت در ارتباط با سایر محصولات کشاورزی نیز باید خرید تضمینی را داشته باشد چرا که همه اقلیم‌ها شرایط‌شان به گونه‌ای نیست که بتوانند فقط گندم بکارند.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: ما در حوزه پسته، گل محمدی و غیره می‌توانیم درآمدهای سرشاری را از این محصولات داشته باشیم اما دولت اقدام خاصی را در این زمینه انجام نداده و یا در ارتباط با صادرات فرش می‌توانم بگویم که دولت هیچ حمایتی از این بخش نداشته است در حالی که درآمدهای قابل توجهی از صادرات فرش می‌تواند عاید کشور شود.

وی بیان داشت: بخش دیگری از مشکلات ما در حوزه معادن است و امروز 70 درصد معادن ما یا فعالیت‌شان متوقف شده و یا اینکه پرونده‌هایشان در سیستم‌های اداری درگیر است و برای گرفتن یک مجوز باید تأییده 16 مرکز را داشته باشند که این خود بسیار زمان‌بر و مضر است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: یکی از نکات مهم در حوزه توجه به تولید و جهش تولید دادن اختیارات به استانداران است و نباید کار به گونه‌ای باشد که یک نفر در تهران بنشیند و برای تمام کشور که شرایط مختلف را دارند تصمیم بگیرد و این تصمیمات را هم اجرا کند.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: بخشنامه‌های خلق‌الساعه دولت نه تنها اقدام خاصی را در جهت حرکت در بخش تولید نداشته بلکه خود به یکی از موانع تبدیل شده و دولت باید دستورالعمل‌های مزاحمت خود را برای تولید حذف کند و اگر قوانین مزاحمی هم در این زمینه وجود دارد از مجلس بخواهد تا آنها را برطرف سازد.

وی در پایان با بیان اینکه وزرا باید برای تحقق شعار سال و انجام امور مربوط به این بخش و زیرمجموعه‌های خود نظارت دقیق داشته باشند، گفت: من دو سال است که از بعضی وزرا خواسته‌ام که برای نظارت برای مجموعه تحت امرشان به استان بیایند اما هنوز این امر محقق نشده است. برای تحقق شعار سال باید این نظارت‌ها و پیگیری‌ها به طور دقیق انجام شود.

نظر شما