شناسهٔ خبر: 39114211 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

داور مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف:

خمس و زکات از مالیات های اسلامی هستند/ تاکید قرآن بر فریضه دینی «امر به معروف و نهی از منکر»

هاشمی گفت: خمس و زکات از مالیات های اسلامی هستند که به منظور رفع مشکلات مالی امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی وضع شده است.

صاحب‌خبر -

ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ قرآنی    خبرگزاری  شبستان  از  بوشهر ،  امامان؛ حجت خدا در هر عصری هستند. بدین معنا که حیات دینی تماما و کاملا در وجود آنها محقق  شده است. لذا رفتار و کردار آنها بر سایرین؛ حجت محسوب می شود. به عبارت  دیگر، مردم با مشاهده رفتار و گفتار آنها به آنچه در اسلام و آموزه های  دینی پسندیده و توصیه شده است، آگاه می شوند.

 

امامان به همراه پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و فاطمه  زهرا سلام الله علیهما؛ چهارده نفر هستند، که طبق برداشت ویژه ای از آیه  تطهیر "آیه سی و سوم سوره مبارکه احزاب" هیچ گناه شرعی، اعم از کبیره و  صغیره را مرتکب نمی شوند. چرا که پیشوا و الگو، در صورتی گفتار و رفتارش؛  حجیت دارد و لازم به تبعیت است، که یقین به صحت آن وجود داشته باشد.  البته در مورد خطا و اشتباه، اختلاف نظرهایی وجود دارد.

 

خبرنگار قرآنی خبرگزاری  شبستان  در  بوشهر ، در همین رابطه به مناسبت اعیاد و موالید مذهبی ماه شعبان المعظم جهت ﻋﻼ‌ﻗﻪ‌ﻣﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﮐﻼ‌ﻡ ﻭﺣﯽ و محبان  اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و حمایت از پویش جامعه قرآنی "در خانه می  مانیم"؛ گفتگویی صمیمانه با استاد "ﺣﺎﺝ عباس هاشمی" ﺍﺯ حافظ کل قرآن کریم  و ﻗﺎﺭﯾﺎﻥ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﮐﺸﻮﺭﻣﺎﻥ انجام داده که شرح آن در ذیل آمده است:

 

 

* توحید؛ مهم ترین اصل اعتقادی اسلام است

قاری بین المللی کشورمان با بیان اینکه توحید به معنای یکتاپرستی، مهم  ترین اصل اعتقادی اسلام است، اظهار کرد: اصول دین؛ پایه های اعتقادی دین  است که نخست باید به آنها ایمان آورد و سپس به فروعی که از آن برخواسته  است پایبند بود. اصول دین مربوط به اعتقاد است و اعتقاد به اصول دین باید  از روی تحقیق باشد، نه تقلید. کسی که به اصول دین "توحید، نبوت، معاد،  عدل، امامت" اعتقاد ندارد، از دین بیرون است.
 

 

وی افزود: نبوت؛ باور به اینکه خدا برای ابلاغ سخن خود به انسان؛  پیامبرانی را از میان خود آنها برگزیده است، اصل نبوت نام دارد. مسلمانان  بر این باورند که آخرین پیام آور خدا حضرت محمد ابن عبدالله صلوات الله  علیه است و عدم اعتقاد به خاتمیت محمد؛ نامسلمانی است و این موضوع  نامنطبق بر نص قرآن است. و همچنین عدل به معنای آن است که افعال خداوند  متعال از سر دادگری و شایستگی است و به هیچ کس ستم نمی کند و هر چیزی را  در جای خویش نگه می دارد و با هر موجودی، چنانکه شایسته است، رفتار می  کند. به عبارت دیگر عدل به معنای قضاوت و پاداش حق می باشد، یعنی خداوند  هیچ عملی را هرچند ناچیز و کوچک باشد از هیچ کس ضایع نکرده است و بی اجر  و پاداش نمی گذارد و بدون تبعیض به هر کس، جزای عملش را خواهد داد.  همانطور که این مبحث در آیه هفتم سوره مبارکه زلزال آمده است.
 


 

 


* بیان چگونگی احکام روزه داری در سوره بقره

این استاد قرآنی با اشاره به اینکه فروع دین "نماز، روزه، حج، زکات، خمس،  جهاد، تولی، تبری، امر به معروف و نهی از منکر" مربوط به عمل و تکالیف  دینی است که باید مسلمانان شیعه با تقلید از فتواهای مجتهد جامع الشرایط  انجام دهند، گفت: روزه به معنی خودداری از خوردن خوراک و نوشیدن مایعات  برای دوره مشخصی است. روزه در اسلام عبادتی است که انسان برای انجام  فرمان خدا از قبل از اذان صبح تا اذان مغرب از چیزهایی که روزه را باطل  می کنند، خودداری نماید. در اسلام؛ روزه در ماه مبارک رمضان "سال نهم  تقویم قمری" بر مسلمانان واجب شده است و حکم آن در آیات صد و هشتاد و دو  تا صد و هشتاد و هفت سوره مبارکه بقره آمده است. و همچنین نیز حج یکی از  مهم ترین آیین های دینی اسلام است. مسلمانان با داشتن شرایطی مکلفند در  دهه اول ماه ذی الحجه به شهر مکه در کشور عربستان سعودی رفته و مجموعه ای  از اعمال نیایشی را به جا آوردند. حج تقریبا برای تایید و تثبیت عادات  قومی عرب مقرر شده است. تمام مناسک حج تمتع و عمره، احرام، لثم و لمس  حجرالاسود، سعی بین صفا و مروه، وقفه در عرفات و رمی جمره؛ همگی پیش از  اسلام متداول بود و تنها بعضی تعدیلات در حج اسلامی نسبت به پیش از اسلام  روی داده است.
 



* رفع مشکلات مالی امت اسلامی؛ با خمس و زکات

 

داور مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف کشور در ادامه اضافه کرد:  زکات از دستورات اسلامی است و در مورد چیزهایی وضع شده که انسان آنها را  با کمک طبیعت به وجود می آورد، آن هم طبیعت سهل و ساده، یعنی انسان به  نسبت، کار کمی انجام می دهد و طبیعت؛ کار بیشتر را انجام می دهد و محصول  را رایگان در اختیار انسان می گذارد. مثلا گندم که انسان  بوجود می آورد؛  در قسمت کمی؛ فکر و عمل انسان دخالت دارد و قسمت بیشتر فعالیت به عهده  طبیعت است. از این رو، اسلام به انسان می گوید اینجا که از سخاوت طبیعت  استفاده می کنی مقداری از آن را باید به عنوان زکات بپردازی. و همچنین  نیز خمس و زکات از مالیات های اسلامی هستند که به منظور رفع مشکلات مالی  امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی وضع شده  است. میان خمس و زکات این تفاوت مهم وجود دارد که زکات جزء اموال عمومی  جامعه اسلامی محسوب می شود، لذا مصارف آن عموما در همین قسمت می باشد.  ولی خمس از مالیات هایی است که مربوط به حکومت اسلامی است، یعنی مخارج  دستگاه حکومت اسلامی و گردانندگان این دستگاه از آن تامین می شود.
 



* دشمن شناسی و دشمنی ستیزی از ویژگی های محبان اهل بیت (ع) است

هاشمی گفت: واژه جهاد از ریشه جهد به معنی کوشش و مبارزه و فعالیت است.  این کوشش و مبارزه می تواند در عرصه های گوناگون صورت گیرد، از جمله کوشش  در مبارزه با امیال درونی "جهاد اکبر" و یا کوشش و مبارزه در راه دفاع از  دین اسلام یا گسترش قلمرو اسلام که همان "جهاد اصغر" می باشد. و همچنین  تولی به معنای دوست داشتن اهل بیت (ع) و محبت آنها را در دل داشتن است و  نیز تبری به معنای بیزاری و دوری جستن از دشمنان خدا و کسانی که ولایت  علی بن ابیطالب (ع) را قبول نکردند و با او و فرزندانش به مبارزه  پرداختند؛ است. بر اساس مذهب شیعه کسی نمی تواند شیعه باشد که به همراه  محبت اهل بیت (ع)؛ محبت دشمنان را هم در دل داشته باشد.
 




* تاکید قرآن بر فریضه دینی «امر به معروف و نهی از منکر»

حافظ کل قرآن کریم در پایان اظهار کرد: امر به معروف یعنی دستور دادن یا  توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام آنچه به باور مسلمانان؛  خوب در نظر گرفته می شود. و همچنین نیز نهی از منکر یعنی دستور دادن و  توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام ندادن آنچه به باور  مسلمانان، بد در نظر گرفته می شود. نهی از منکر بخشی از عبارت «امر به  معروف و نهی از منکر» به عنوان یک فریضه واجب دینی است که بسیار در قرآن  به آن اشاره شده است.

 

پایان پیام/ 647

نظر شما