شناسهٔ خبر: 39111026 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تاکید ائتلاف الفتح بر حق اکثریت پارلمان عراق برای انتخاب نامزد نخست وزیری

سخنگوی ائتلاف الفتح عراق تاکید کرد که این ائتلاف کماکان بر موضع خود درباره ضرورت تعیین نامزد نخست وزیری از سوی فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق ایستاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «احمد الاسدی» سخنگوی ائتلاف الفتح عراق بر موضع ثابت این ائتلاف در موضوع انتخاب نخست وزیر تاکید کرد و گفت: «این موضع متکی بر اصل ضرورت اجرای قانون اساسی و حفظ حق اکثریت پارلمان است».

الاسدی تصریح کرد: «هیچ مذاکره یا تفاهمی میان ما و عدنان الزرفی مامور تشکیل کابینه وجود نداشته است و موضع ما کماکان همانی است که اعلام کردیم».

سخنگوی ائتلاف الفتح به رهبری «هادی العامری» از فرماندهان الحشد الشعبی گفت: «ما خواهان حفظ حق اکثریت پارلمان در تعیین نخست وزیر هستیم. این حق نباید دور زده شود. اکثریت پارلمان حق نامزد کردن نخست وزیر و رئیس جمهور حق مامور کردن آن برای تشکیل کابینه را داراست».

ائتلاف شیعی الفتح و ائتلاف شیعی دوله القانون با یکدیگر فراکسیون البناء را تشکیل داده‌اند که از سوی رئیس پارلمان عراق به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان عراق معرفی شده است و بر اساس قانون اساسی اکثریت پارلمان عراق که متعلق به شیعیان است باید مامور تشکیل کابینه را برگزینند.

گروه‌های شیعی عراق تاکنون بر سر نام نامزد نخست‌وزیری عراق به تفاهم نرسیدند از همین رو «برهم صالح» رئیس جمهور عراق  27 اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که به دلیل مخالفت برخی جریان‌ها با اسامی نامزدهای تصدی وزارتخانه‌ها در کابینه پیشنهادی جدید، در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن  طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد.

گفته می‌شود الزرفی در سال ۲۰۰۴ از سوی سوی «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق برای استانداری نجف انتخاب شد و در همان زمان به مبارزه با کلیه گروه‌های مسلح در این استان و خلع سلاح آنها متعهد شد.

انتهای پیام/.

نظر شما