شناسهٔ خبر: 39110535 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نوروزنامه ۹۹/ محمدرضا نیک‌نژاد:

بازگشایی استانی مدارس اقدامی مناسب در سیستم آموزشی کشور/ آموزش‌های آنلاین چندان کارآمد نیست

زهرا سلیمانی

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: مدیریت بازگشایی مدارس به شکل استان به استان اقدام مناسبی است. هرچند با وجود امکانات موجود در سیستم آموزش کشور و بررسی گزارشات از سوی وزارت بهداشت و درمان بعید است، بتوان چنین امری را محقق کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سال تحصیلی 98-99 برای دانش آموزان سالی پر از اتفاقات گوناگون بود و همین قضیه باعث شد دانش آموزان با روزهای تعطیل فراوان مواجه شوند.

این قضیه سیستم آموزشی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با توجه به اپیدمی کرونا در کشور هرگونه اقدام در راستای بازگشایی مدارس را تابع سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و تاکید کرد:  این ستاد متناسب با آمار و اطلاعات استان‌ها اعلام می‌کند که چه زمانی مدارس بازگشایی می‌شود.

درباره کیفیت آموزش در روزهای کرونایی و بازگشایی مدارس به شکل استانی محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار برنا گفت: با بررسی وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان می‌توان به این امر اذعان داشت که آموزش‌های آنلاین  به دلایل مختلف کارایی چندانی ندارد. در حالی که بسیاری از مدارس به جد پیگیر آموزش‌های آنلاین هستند.

به گفته وی اینکه برخی از مسئولان درصدد این هستند که استان به استان به بازگشایی مدارس بپردازند، اشکالاتی در این زمینه وارد است. برای مثال وقتی می‌توان از این قضیه استفاده کرد که مناطقی از کشور آلودگی نداشته باشند. هرچند بر اساس گزارشات وزارت بهداشت هم اکنون تمامی مناطق کشور به ویروس کرونا آلوده شده است.

نیک‌نژاد تاکید کرد: حال اینکه چگونه مسئولان نظام آموزشی خواستار بازگشایی مدارس به شکل استان به استان هستند، قبل از آن باید بتوان اپیدمی کرونا را مدیریت کرد. در شرایط کنونی شاهد  عدم تمرکز در سیستم آموزش کشور هستیم.

به گفته وی امید است تا مسئولان آموزش و پرورش از این قضیه درس گرفته و به تدریج  افسار آموزش را به دست مسئولان استانی هر استان قرار بدهند.

 این کارشناس آموزش و پرورش گفت: در سیستم آموزش کشور یک دیدگاه فدرالی وجود دارد و مدارس در اختیار آموزش و پرورش هر استان مدیریت می‌شود.

 به گفته وی هم اکنون در چهار گوشه کشور آب و هوا و فرهنگ‌های متفاوت وجود دارد و این قضیه می‌تواند به شکل متمرکز برای آموزش و پرورش مشکلات متعدد به دنبال داشته باشد. برای مثال وقتی در مناطق شمال غرب کشور همچون تبریز، کردستان و ... هوا در وضعیت مناسبی قرار دارد، برخی مناطق همچون خوزستان به شدت گرم است و دانش آموزان با توجه به امکانات آموزشی موجود با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند.

نیک‌نژاد افزود: مدیریت بازگشایی مدارس به شکل استان به استان اقدام مناسب است. هرچند با وجود امکانات موجود در سیستم آموزش کشور و بررسی گزارشات از سوی وزارت بهداشت و درمان بعید است، بتوان چنین امری را محقق کرد.

56

بیشتر بخوانید:

نظر شما