شناسهٔ خبر: 39110494 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رایزنی فرهنگی ایران اعلام کرد

کرونا در پاکستان، چالش فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش بیماران

​بی اعتنایی مردم در پاکستان به خانه‌نشینی و فرآیند نه چندان موفق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در شهرهای بزرگ باعث شده تا شمار مبتلایان به ویروس همه‌گیر کرونا افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به نقل از سرپرست رایزنی فرهنگی ایران درپاکستان،بی اعتنایی مردم در پاکستان به خانه‌نشینی و فرآیند نه چندان موفق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در شهرهای بزرگ باعث شده تا شمار مبتلایان به ویروس همه‌گیر کرونا افزایش یافته و دولت نیز مجبور به تشدید محدودیت‌های اعمالی در شهرها و حتی افزودن به زمان حکومت نظامی شده است.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع رسمی این کشور اعلام کردند: عدم استقبال برخی از شهرها از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و خانه‌نشینی باعث شده تا انتقال کرونا از فرد یا افراد آلوده به سایر ساکنان در شهرها سرعت پیدا کند.

دولت ایالت سِند در جنوب پاکستان که بالاترین آمار بیماران کرونایی در این استان ثبت شده است، از سرعت سرایت ویروس کووید-۱۹ به افرادی عادی در سطح شهر و یا سایر شهرهای این استان ابراز نگرانی کرده است.

در ایالت پنجاب پاکستان از جمله شهر "لاهور" مرکز این ایالت نیز اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای دولت ایالتی مشکل‌ساز شده و مسئولان مجبورشده‌اند تا ضریب امنیتی در زمان ممنوعیت تردد در سطح شهرها را بالا برده و حتی زمان فعالیت برخی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها جهت ارائه نیازهای اولیه مردم، را نیز کاهش داد.

شبکه‌های خبری پاکستان نیز به طور مرتب در آگهی‌ها، از مردم در سراسر این کشور خواسته‌اند تا خانه‌نشینی و فاصله‌گذاری را جدی بگیرند در غیر این صورت شکست کرونا و با قطع زنجیره‌ انتقال این ویروس ماه‌ها گریبان‌گیر کشور خواهد بود.

 

کرونا در پاکستان پزشکان، خبرنگاران و پلیس را شکار می‌کند

شیوع ویروس کرونا در پاکستان بسیاری از شهرهای این کشور را درگیر این بیماری کرده است به طوری که پزشکان، نیروهای امنیتی و خبرنگاران که برای نظارت و خدمت در صحنه حضور دارند، نیز گرفتار بیماری کرونا شدند.

رسانه‌های پاکستانی رو یکشنبه گزارش دادند: اکثر موارد ابتلا به کرونا را یا اتباع پاکستانی بازگشتی از خارج هستند و یا تمام آن افرادی که با فرد آلوده به ویروس پیش از شناسایی مریض، ارتباط داشتند، تشکیل می‌دهند.

در این گزارش آمده است: پزشکان، پرستاران مامور مراقبت از بیماران کرونایی، نیروهای امنیتی گماشته شده در مناطقی که ویروس کرونا در آن محل شناسایی شد و همچنین اصحاب رسانه شامل خبرنگار و فیلمبردار که برای پوشش وضعیت فعلی به طور دائم به مراکز نگهداری بیماران و یا مرکز قرنطینه رفت و آمد می‌کنند، نیز این روزها گرفتار کرونا شده و آمار مبتلایان این دسته از افراد افزایش یافته است.

منابع خبری امروز اعلام کردند: یک مقام ارشد پلیس در شمال غرب پاکستان مبتلا به کرونا شد و همزمان چند نفر از نیروهای پلیس در کراچی نیز حین ماموریت در سطح شهر، کرونا گرفتند.

روزنامه پاکستانی "داون" در این خصوص نوشت: انتقال ویروس کرونا از یک فرد به فرد دیگر افزایش یافته و این وضعیت ضمن ایجاد نگرانی جدی بین مقامات پاکستانی مبنی بر سخت‌تر شدن مدیریت کرونا، باعث شده تا تهدید ابتلای ماموران سلامت و نیروهای امنیتی به کرونا نیز بیشتر شود.

در این گزارش آمده است: تست کرونای چند پرستار، پزشک و نیروهای پلیس در شهر کراچی مثبت اعلام شد و تمامی این افراد با کناره‌گیری از ادامه خدمت، به نقاهتگاه منتقل شدند.

اتحادیه پزشکان پاکستان با ابراز نگرانی نسبت به ابتلای ماموران سلامت و پزشکان فعال در مراکز رسیدگی به بیماران کرونایی، عدم تامین تجهیزات پزشکی از جمله روپوش‌های محافظ و سایر اقلام حفاظتی را دلیل شیوع کرونا میان این افراد عنوان کرد.

این اتحادیه از دولت پاکستان خواست تا به این وضعیت رسیدگی‌ کرده و جلوی قربانی شدن پزشکان و پرستارانی که خود مشغول رسیدگی به بیماران کرونایی هستند، را بگیرد.

گزارش‌ها حاکی از ابتلای چند خبرنگار و افراد وابسته به رسانه‌های الکترونیکی و نوشتاری در ایالت پنجاب از جمله شهر لاهور مرکز این ایالت به ویروس کووید-۱۹ است.

"فردوس عاشق اعوان" دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور اطلاع رسانی با تایید این خبر اعلام کرد: اصحاب رسانه مستقیماً با خطر آلوده شدن به کرونا روبرو هستند با این حال دولت مصمم است تا وسایل حفاظتی را برای جامعه رسانه از جمله افرادی که برای پوشش خبری در صحنه حضور دارند، تامین کند.

شمار بیماران کرونایی در شهرهای مختلف پاکستان از یکهزار و ۵۰۰ نفر فراتر رفته و تاکنون ۱۴ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده و ۲۸ بیمار کرونایی نیز بهبود یافته اند.

 

پایان پیام/ 14

نظر شما