شناسهٔ خبر: 39108746 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیر انجمن طراحان گرافیک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خواستار اصلاح قانون مالیات برای طراحان هستیم/ تلاش برای برگزاری دوسالانه‌های تخصصی ملی

فاطمه کرکه آبادی درباره مهمترین تصمیم‌های انجمن صنفی طراحان گرافیک در سال جدید سخن گفت.

صاحب‌خبر -

حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران اولین انجمن رسمی و قانونی و مستقل طراحان گرافیک ایران است که در سال ۱۳۷۶ در وزارت کار و امور اجتماعی به ثبت رسید. این تشکل توانسته طی این سال‌ها گرافیست‌های بسیاری را پرورش دهد و همچنین تا حد قابل قبولی از طریق برنامه‌های تخصصی  کارآیی‌های این هنر را  به جامعه معرفی کند.

در سال جدید گفت و گویی با فاطمه کرکه آبادی رئیس هیات مدیره انجمن گرافیک داشتیم و او مختصری از دستاورد‌های این انجمن در سال گذشته و همچنین تصمیم‌های مهم آن برای سال آینده را تشریح کرد.

در ادامه مشروح گفتگو را می‌خوانید:

خواستار اصلاح قانون مالیات برای طراحان هستیم/ تلاش برای برگزاری دوسالانه‌های تخصصی ملی

خانم کرکه آبادی توضیحی از برنامه‌ها و اقدامات مهم انجمن گرافیک که در سال ۹۸ انجام شد را بیان کنید.

یکی از برنامه‌های مهم این انجمن نمایشگاه «نوروز به رسم دیروز» بود که با مجموعه‌ای از کارت پستال‌های نوروزی بزرگان گرافیک ایران نوروز سال گذشته در موزه گرافیک برگزار شد. همچنین هفته‌ی گرافیک هم منطبق با شعار جهانی شورای جهانی دیزاین (زنان طراح) و تقدیر از ۳ زن پیشکسوت این حرفه در اردیبهشت ماه مهمان خانه هنرمندان بود.

برگزاری مجدد رویداد هفته گرافیک در شهر‌های کرمان، اصفهان و اهواز، برگزاری نشست‌هایی با مسئولان و مدیران بخش‌های خصوصی و دولتی برای پیشبرد اهداف انجمن و جذب حمایت‌ها و همکاری‌های بیشتر شهری، همکاری در تدوین بخش گرافیک لایحه‌ی حق مالکیت مادی و معنوی فرهنگ و هنر، برگزاری جلسات هم اندیشی و مکاتبه با ارگان‌های دولتی ذیربط در مورد حذف بند لام از قانون مالیات، برگزاری ششمین دوسالانه سرو نقره‌ای که در ۹ بخش تخصصی با حدود ۳۰۰ نفر شرکت کننده و ۶۵۹ عدد اثر راه یافته به نمایشگاه برگزار شد و همچنین تکرار این نمایشگاه در ۳ بخش در دانشگاه تبریز از دیگر برنامه‌های مهم انجمن در سال گذشته محسوب می‌شود.

در حال حاضر چند عضو فعال و... دارید؟

از ابتدای تاسیس انجمن تا کنون حدود ۱۸۰۰ نفر به عضویت انجمن در آمده اند که بنا به دلایل مختلف تعدادی از آن‌ها دیگر عضو این تشکل نیستند و در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ نفر عضو فعال داریم.

خواستار اصلاح قانون مالیات برای طراحان هستیم/ تلاش برای برگزاری دوسالانه‌های تخصصی ملی

برنامه‌های شاخص انجمن در سال جدید چه خواهد بود؟

مهمترین برنامه‌ی هنری انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در سال جدید، بزرگداشت روز جهانی دیزاین و برپایی «هفته گرافیک» است. در سال جدید اگر کرونا مجال دهد قرار است تا در هفته اول اردیبهشت ماه رویداد «هفته گرافیک» را در خانه هنرمندان ایران برگزار کنیم. امسال این برنامه همسو با شعار جهانی «حرفه‌ای باش» و همزمان با نام گذاری خیابانی به نام استاد ممیز به بزرگداشت استاد با عنوان (مرتضی ممیز، هنر به مثابه حرفه) اختصاص داده شده است.

همچنین نمایشگاه «گرافیک ایران ۲» که نمایش آثار گرافیکی دهه ۴۰ شمسی است، این نمایشگاه قرار بود در اسفند ماه در موزه گرافیک افتتاح شود که به دلیل تعطیل شدن موزه کنسل شد و احتمالا در بهار سال جدید اجرا خواهد شد. البته به غیر از رویداد هفته گرافیک، چندین برنامه و نمایشگاه جانبی مختص به اعضای انجمن نیز برای سال ۹۹ در نظر داریم که در صورت مساعد بودن شرایط برگزار خواهیم کرد؛

و چشم انداز‌های مهم انجمن برای سال ۹۹؟

در وهله اول رایزنی وهمکاری با مراکز فرهنگی و هنری، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی جهت معرفی و گسترش اعتبار انجمن و حل مشکلات صنفی اعضا، فعال کردن کمیت های استان‌ها و تکرار برنامه‌های انجمن در شهر‌های دیگر جهت اشاعه و معرفی بیشتر حرفه گرافیک در سطح کشور، تمرکز بر برنامه‌های شاخص انجمن مانند راه اندازی و فعالیت اکانت انجمن در شبکه‌های اجتماعی با توجه به تاثیر گذاری و نفوذ بالا، پشتیبانی از برنامه‌های فرهنگی و هنری به عنوان حامی، تدوین برند بوک انجمن و مدون کردن هویت تصویری آن و پرزنت این هویت در جا‌های مختلف از مهمترین تصمیم‌ها برای سال ۹۹ است.

خانم کرکه آبادی بفرمایید که انجمن از وزارت ارشاد در سال جدید چه درخواست‌هایی دارد؟

همراهی و یاری وزارت ارشاد به هنرمندان درباره‌ی اصلاح قانون مالیات مخصوصا با مشکلات پیش آمده به دلیل همه گیری بیماری و تعلیق بسیاری از سفارش‌های حرفه گرافیک، از درخواست‌های مهم است، زیرا طراحان نیز مانند تمام اقشار جامعه از قوانین تبعیت کرده و هدف از مطرح شدن این موضوع و اعتراض به آن، عدم پرداخت مالیات نیست، اما انتظار این است که پرداخت مالیات نظام‌مند ومتناسب با شغل و درآمد آن باشد، متاسفانه بخش اعظم افرادی که در این حرفه مشغول به کار هستند، درآمد ناخالص سالانه متوسط و پایینی دارند و با این درآمد به دشواری می‌توانند هزینه‌های اجاره دفاتر، به روز رسانی ابزار و امکانات و نهایتا معیشت خود را پوشش دهند. پرداخت مالیات هم بر این هزینه‌ها افزون شده و بار مالی بیشتری بر دوش این افراد خواهد گذاشت، امیدواریم که در این قانون بازنگری شده و اصلاحاتی جهت رفع مشکل معیشتی افراد در آن انجام پذیرد.

خواستار اصلاح قانون مالیات برای طراحان هستیم/ تلاش برای برگزاری دوسالانه‌های تخصصی ملی

مهمترین درخواست های انجمن از وزارت ارشاد

همچنین اختصاص بودجه‌ی حمایتی و رسانه‌ای از سوی وزارت ارشاد جهت انجام برنامه ها، رویداد‌ها و معرفی حرفه گرافیک و انجمن صنفی در سطح شهر دیگر خواسته ماست، زیرا این رشته نسبت به سایر رشته‌های هنری بیشترین نمود را در سطح شهر دارد. همچنین در رابطه تنگاتنگ با اقتصاد و فرهنگ کشور قرار گرفته، اما نقش و تاثیرگذاری آن به دلیل کمبود منابع مالی و رسانه‌ای به درستی و به حد کافی مشخص و معرفی نشده است؛ و در نهایت اینکه طراحان هم مثل بسیاری دیگر از صنوف تخصصی خواستار رسیدن به یک نظام حرفه‌ای صنفی هستند. یعنی حرفه گرافیک هم مانند بقیه مشاغل تخصصی باید نظام‌مند شود و فقط افرادی به این حیطه ورود کنند که معیار‌های این نظام را پذیرفته و در این ملاک‌ها و ارزشیابی‌ها پذیرفته شده اند. تنها در این حالت است که از ورود افراد غیر متخصص به این حرفه جلوگیری میشود و می‌توان بر تعرفه‌ها تاکید داشت. درآمد‌ها متناسب با سطح حرفه‌ای افراد خواهد شد و نهایتا سفارش‌ها و پروژه‌ها با کیفیت و با تاثیرگذاری انجام می‌شود. در این حالت سفارش دهندگان هم می‌توانند بنا بر اعتبار افراد به آن‌ها مراجعه و درخواست خود را مطرح کنند و نهایتا مشکلات خود را بر اساس همین اعتبار پیگیری کنند.

مهمترین مشکلات فعلی طراحان گرافیک چیست؟

از مهمترین مشکلات طراحان گرافیک در حال حاضر می‌توان به عدم تناسب مالیات با سطح درآمد‌ها و سنگین بودن هزینه‌ها و اجاره بهای دفاتر در اماکن اداری یا تجاری اشاره کرد، همچنین عدم شناخت درست این حرفه در بین صاحبان صنایع و تولید کنندگان، مانع سفارش آن‌ها به افراد متخصص و حرفه‌ای این رشته می‌شود و در اکثر موارد کار به افراد غیر حرفه‌ای که بازار را با قیمت‌های پایین در دست گرفته اند سپرده می‌شود درنتیجه آثار گرافیکی در سطح نازل خلق و طراحان حرفه‌ای هم مهجور می‌مانند؛

و تکلیف دوسالانه‌های تخصصی گرافیک چه خواهد شد؟

انجمن، دو سالانه‌ی تخصصی مستقل خود را دارد که مختص اعضا است و با نام سرو نقره‌ای و در بخش‌های مختلف رشته گرافیک برگزار می‌شود. سال ۹۸ ششمین دوره این نمایشگاه برگزار شد و دوره بعدی در سال ۱۴۰۰ خواهد بود. به غیر از آن تلاش می‌کنیم که دوسالانه‌هایی در سطح ملی جهت حمایت و معرفی تمامی طراحان کشور با حمایت ارگان‌های زیربط برگزار کنیم، سال گذشته تلاش‌هایی در این مورد کردیم که به دلایل مختلف نتیجه نداد، اما قطعا آخرین تلاش ما در این زمینه نخواهد بود و همچنان پیگیر آن هستیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما