شناسهٔ خبر: 39108581 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

توضیح ربیعی درباره شنبه عادیِ روحانی که نیامد!

سخنگوی دولت گفت: در آغاز سال جدید جهان با بیماری کووید-۱۹ مواجه شده است، ولی در ایران این چالش با تحریم متحد شده است؛ ما باید اتحاد تحریم و کرونا را بشکنیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه 598، نشست علی ربیعی سخنگوی دولت امروز (دوشنبه) با خبرنگاران به صورت مجازی برگزار شد. او در ابتدای این نشست گفت: امسال نوروز ما با اعیاد دینی مقارن شده است. ما در حالی وارد ۱۳۹۹ شدیم که سال سختی را در ۹۸ پشت سر گذراندیم. چالش های بزرگی داشتیم که بزرگترین آن تحریم های بی سابقه آمریکا بود.

وی افزود: همیشه پیام نوروز برای ما پیام تغییر است. نوروز برای ما ایرانیان همواره با مفاهیمی مانند حال بهتر، نو شدن و یک شروع جدید بوده است. امسال نوروز ما مقارن شده است با اعیاد بزرگ دینی ما. چند عید در هم آمیخته شده است و من از همین جا از فرصت استفاده کرده و اعیاد مبعث و اعیاد شعبانیه را به همه تبریک می گویم.

اهم اظهارات علی ربیعی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*ما در حالی وارد سال ۹۹ شدیم که سال سختی را در کنار هم پشت سر گذراندیم. چالش های بزرگ و بعضا جانگدازی در سال گذشته داشتیم که بزرگترین آن تحریم های بی سابقه آمریکا بود. ما آموختیم گذر از این چالش ها در گرو سخت کوشی بزرگ، عقلانیت و مدارا و در کنار هم بودن است. این چالش ها ما را به یک خودباوری الهام بخش رساند و بینش تازه ای به ما بخشید که بتوانیم برای سال جدید نقشه راهی اطمینان بخش داشته باشیم.

*در آغاز سال جدید جهان با چالش مشترک بیماری کوید ـ ۱۹ مواجه هستند اما در ایران این چالش با اتحاد با تحریم مضاعف شده است. اولین وظیفه ملی ما این است که اتحاد تحریم و کرونا را بشکنیم و با خودباوری به میراث رسیده از سال گذشته، ایران را به نقطه ای برسانیم که استحقاق آن را به عنوان یک ملت سر بلند، مستقل و پیشرو دارد.

*اقتضای تحقق این هدف پذیرفتن این واقعیت است که زیستن در سایه تحریم و کرونا مستلزم در پیش گرفتن سبک زندگی جدیدی در مناسبات اقتصادی، روابط اجتماعی و ترتیبات بین المللی است. در سرآغاز دست یابی به این هدف، دولت سال جدید را بدون تعطیلی و با عزم و اراده ای مضاعف آغاز کرده و تلاش کرده است تا برای مواجهه با چالش ها از همه امکانات ملی بهره بگیرد تا در کنار هم تحریم های ظالمانه را به عقب برانیم و اجازه ندهیم کرونا زندگی ما را مختل کند.

* امسال دولت بیش از هر دوره دیگری در کنار مردم سال خود را با کار برای مردم آغاز کرد و از همان اولین ساعات سال جدید بدون وقفه همه جلسات دولت برای مبارزه با کرونا و زندگی مردم در جریان بود. سه جلسه ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس جمهور، سه جلسه هیئت دولت و یک جلسه کمیته اقتصادی بررسی تبعات کرونا بر اقتصاد و معیشت مردم برگزارشد. حتی در روزهای تعطیل ۱۲ و ۱۳ فروردین هم جلسات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و دولت تشکیل خواهد شد.

*در واکنش به بحران کرونا همه دولت های دنیا به دو چالش مواجهند یک در حوزه درمان حفاظت ومراقبت از شهروندان در برابر این بیماری و دوم اتخاذ ساز و کارهایی برای تگناهای اجتماعی و اقتصادی که این بیماری ایجاد کرده است.

*تلاش ما بر این بوده است که از ابتدا با دست یابی به شناخت درست و رو به تکامل از کرونا ، کنترل و محدود کردن بیماری را در دستور کار قرار دادیم و تلاش کردیم یک گام از آن جلوتر باشیم. غافلگیری فصل مشترک همه کشورها در مواجهه با این بیماری بوده است چرا که تجربه بشری در این خصوص وجود نداشته است. ما از روز اول ابتدای کار پاسخگویی به بیماران و جلوگیری از شیوع بود.

*برهمین اساس روز چهارشنبه سی بهمن پس از جلسه هیئت وزیران به محض مثبت اعلام شدن تست بیماران مشکوک دولت به رغم برخی شائبه های سیاسی، صراحتا و صادقانه ورود بیماری به کشور را اعلام کرد. پس از آن همه توان خود را برای تجهیز کادر بهداشت و درمان و افزایش مقاومت نظام سلامت و حمایت از کنشگران نظام سلامت بکار گرفتیم و تصمیمات متعددی در این راستا اتخاذ کردیم.

*خوشبختانه در همان روزهای نخست زیر ساخت های سلامت که در دولت های یازدهم و دوازهم بسیار تقویت شد به علاوه وجود پزشکان و پرستاران فداکار که حاصل پیشرفت نظام آموزش پزشکی ما بوده است تاب آوری نظام بهداشت و درمان ما را به جایی رساند که شوک اولیه را مهار کنیم. این تاب آوری و ظرفیت بزرگ در نظام بهداشت و درمان از یک سو در گرو حمایت های دولت و از سوی دیگر نیازمند همکاری همه جانبه مردم است.

* ما تخت های بیمارستانی را افزایش دادیم. هم اکنون ۱۳هزار تخت خالی بیمارستانی داریم. نقاهتگاههایی که نیروهای مسلح ایجاد کرده اند یک ظرفیت بسیار بزرگ است. برای کنش فعال نسبت به انفعال، طرح غربالگری را به پیش برده ایم. نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در این طرح تا امروز غربالگری شده اند که این یک طرح کم نظیر در جهان است . با احتساب گروه سنی هدف می توان گفت تقریبا اکثریت بالایی از جمعیت ایران مورد غربالگری قرار گرفته اند. این کار آسانی نبوده است.

*همین جا لازم می دانم از بسیجیان، مددکاران و کادر درمانی که در این طرح ملی بزرگ قدردانی و تشکر کنم. تلاش کردیم عقب ماندگی های بودجه ای وزارت بهداشت را جبران و در تصمیمی جدید بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای تقویت تجهیزات و دارو و موارد دیگر اختصاص دهیم.

*ما به فکر هموطنان آسیب دیده از کرونا هستیم. فعلا به طور مقدماتی در گام اول سیاست‌هایی را اتخاذ کرده ایم که بیکاری گسترده رخ ندهد. کارگران در کارگاه‌ها بمانند. بنابراین ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ ۱۲ درصد برای حمایت از حفظ تولید و کارگران اختصاص دادیم.

* بیمه بیکاری را با اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان با هدف حفظ مشاغل تقویت کردیم. سعی شد افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند بسته های حمایتی یا تسهیلات داده شود که بیش از هشت هزار میلیارد تومان اختصاص داده شد. این ها علاوه بر تصمیماتی بود که دولت در حوزه امهال دریافتی‌های خود در حوزه مالیات، بازپرداخت تسهیلات بانکی و موارد مشابه با وجود فشار بر درآمدهای بودجه ای اتخاذ کرد تا در یک دوره سه ماهه، تنفسی به بخش های اسیب دیده از اقتصاد داده باشد.

*(با اشاره به بررسی تجارب دنیا در زمینه مقابله با کرونا): هرکشوری در دنیا با توجه به خصوصیات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود تصمیماتی اتخاذ کرد. ما جلوتر از برخی کشورها به محض اطلاع، تصمیماتی که برای جداسازی‌های فیزیکی لازم بود، اتخاذ کردیم. ما سعی کردیم الگویی ایجاد کنیم که هم فاصله‌های فیزیکی رعایت شود و هم زندگی روزمره مردم آسیب نبیند. از همین رو بنابر شرایط تصمیمات سخت گیرانه تر نیز اتخاذ شد.

*در ایران مثل همه جای دنیا کرونا زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد و ما را در قرنطینه برد. مدارس و دانشگاه‌های ما تعطیل شد، مراکز مذهبی ما به طور بی سابقه ای تعطیل شد. مسابقات ورزشی تعطیل شد، رویدادهای فرهنگی هنری ما مثل سینما و تئاتر تعطیل شد، مراکز تجمع تعطیل شد. سفرهای جاده ای ما و حتی دید و بازدیدهای نوروزی متوقف شد. ما ایرانیان امروز باید با یک عزم جدید ملی و با تصمیمات جدید به آینده بنگریم.

* در این روزها تلخی دیدیدم، دید و بازدیدهای ما تعطیل شد، جدایی ها بیشتر شد دلتنگی‌ها فزونی گرفت و از همه ناگوارتر بخشی از عزیزانی که تا دیروز صدای آنها را می شنیدیم و در آغوششان می گرفتیم و برخی سایه سارمان بودند امروز در کنارمان نیستند.

*از سوی خود و دولت به همه جانباختگان از این بلای عظیم تسلیت می گویم. خصوصا خانواده داغدار جامعه بهداشت و درمان کشور. واقعیت این است که جانگدازتر از همه جان باختن شهادت گونه این رزمندگان خط مقدم سلامت بوده است که این مصیبت را به خانواده پزشکی ـ پرستاری کشور تسلیت عرض می کنم. این‌ها نشان دادند که روح ایثار و فداکاری در اعماق جامعه و فرهنگ ایرانی همیشه وجود دارد و این موضوع ما را به آینده امیدوار می سازد.

* ما با وجود این روح های بزرگ در کنار هم با اعتماد به هم و با خلق یک سرمایه اجتماعی نوین کرونا را شکست خواهیم داد. قطعا ما در آینده نیازمند سبک نوینی در مصرف، مراودات اجتماعی، نظام اداری، الگوی اداری در زندگی هستیم

* ما با فرض بدبینانه ترین سناریوها باید سیاستگذاری لازم برای انطباق و سازگاری اجتماعی و اقتصادی با شرایط را در پیش بگیریم. روشن است آینده کشور صرفا در دست دولت نیست بلکه در گرو همبستگی و بکار گیری همه ظرفیت‌های ملی است.

*(درباره اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و احتمال تمدید زمان آن): ما مدام در حال بررسی هستیم هر جا نیاز به سختگیری بیشتر باشد اعمال خواهیم کرد. فراموش نکنید که ما یک سیاست دوگانه را دنبال می کنیم؛ هم باید از جان مردم مواظبت کنیم و هم کاری کنیم که فاصله‌ها باعث شیوع و گسترش بیماری نشود درعین حال باید از زندگی مردم محافظت کنیم و نگذاریم اقتصاد به زمین بخورد. اقتصاد دوران تحریم که به زمین بخورد بلند شدن آن سخت خواهد بود بنابراین باید همه موارد را در کنار هم دنبال کنیم.

*ما در روزهای آخر منتهی به بیستم باز هم تصمیم گیری خواهیم کرد و در زمان مناسب با تبیین‌هایی که کارشناسان سلامت به ما خواهند داد ما را به تصمیم‌گیری جدید رهنمون خواهند کرد.

* در حال حاضر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار کارمند بیش از ۵۵۰ هزار نفر در کادر وزارت بهداشت و شهرداری ها هستند و بخشی هم تعطیل شده بود. بخش دیگر را ما یک سوم کردیم و بنابراین شاید کمتر از ۲۰۰ هزار نفر به کار مشغول هستند. اما برخی از مشاغل تعطیل بردار نیست و ما باید سبک کار اداری، سبک معاشرت خانوادگی ، سبک همزیستی و کار خبری با کرونا را بیاموزیم.

* در کوتاه مدت نیازمند این بودیم که تعطیلی‌هایی داشته باشیم تا نظام بهداشت ما بتواند تنفس بگیرد. این بیماری ممکن است مدت‌ها باشد ما نیازمند این هستیم که با استانداردهای بهداشتی کرونا به مترو سوار شویم. به نظر من ما یک بازآفرینی در مناسبات و شکل کارمان نیاز داریم و این وظیفه جدی همه ما به خصوص رسانه هاست.

* امسال در شرایطی ۱۲ فروردین روز تاسیس جمهوری اسلامی را برگزار می کنیم که بیش از هر زمان دیگر به احیای روح "همه باهم " آن روزها نیاز داریم .این یک جمهوری رفراندوم بنیاد بود.آن روز همه ملت با همه رنگ‌های خود و با همه سبک‌های زندگی و مرام های سیاسی بودند.

* امروز یک همه باهم تفاوت داریم. آن روز دنیای کهن و عادت های کهن را پشت سر گذاشتیم و وارد عصر جمهوریت اسلام شدیم.امروز هم باید خودمان را منطبق با الزامات یک مبارزه نوین بکنیم. بدون وداع کردن با سبک‌های زیستی عصر کهن و بدون نوسازی عقلانیت حکمرانی نمی توانیم ساختار اتحاد شوم کرونا و تحریم را بشکنیم.

*( درباره تحریم‌های آمریکا و ممانعت آمریکا برای دسترسی ایران به کمک های بین المللی ): ما کمک هیچ کشوری و هیچ سازمان بین المللی را تا کنون رد نکردیم و در مواقع لزوم خود نیز به عنوان کمک کننده هم بوده ایم؛ این یک سنت جهانی است و ما نیز به آن به احترام می‌گذاریم.

*(با اشاره به برخی شائبه‌ها و شایعات عدم پذیرش کمک‌های بین المللی از سوی ایران): این موضوع صحت ندارد. رسانه‌هایی که همواره به هر بهانه ای ایران را مورد هجوم قرار می دهند این مسائل را بیان می‌کنند.

* ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها بر دسترسی ایران به داروها و اقلام بهداشتی ، بی پایه و اساس است. بخاطر تحریم‌های غیر قانونی آمریکا اصلا امکان مبادله بانکی وجود ندارد، آنها جلوی تبادل‌های بانکی را بسته اند و اعلام می کنند ایران می‌تواند دارو بخرد. برای خرید دارو و تجهیرات پزشکی حتی با پول خودمان ونه پول اعطایی جای دیگر به مبادله بانکی نیاز داریم، نیازمند این هستیم انتقال پول انجام دهیم. بخاطر تحریم ها این امکان از ما سلب شده است. وقتی مردم عادی و حتی ایرانیان خارج از کشور نمی‌توانند حساب های بانکی باز کنند و به اقوام خود مبلغی را ارسال کنند، این ادعا از سوی آمریکایی مضحک است. البته در وزارت امور خارجه در کنار مبارزه با کرونا یک ستاد فعال تشکیل شده که کارهای (برون )مرزی و همچنین موضوع تحریم ها را دنبال می کند.

*در هفته های اخیر دکتر ظریف و همکاران وی تلاش گسترده ای برای افزایش همبستگی جامعه بین المللی و پاسخ گو کردن امریکا برای «تروریسم دارویی» انجام داده‌اند که شامل نامه وی به دبیرکل و رایزنی با کشورهای مختلف و همچنین طرح موضوع و همسو کردن مجامع بین المللی برای آمریکا مجموع اقدامات دستگاه دیپلماسی و دولت است.

*امروز دروغ‌گویی آمریکا در جهان بیش از گذشته اثبات شده است و روشن شده ادعای حمایت آنها از مردم ایران واهی و بدخواهانه است؛ امروز کشورهای بیشتری در حال نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا هستند و اتفاق بسیاری خوبی است که زمانی که سیاست‌های آمریکا را ببینند در سیاست های خود تجدید نظر کنند.

*ما از تمام این کشورها سپاسگزاریم و از تمام دولت ها دعوت می کنیم با نادیده گرفتن تحریم های غیر قانونی آمریکا به تلاش مشترک برای غلبه چالش ویروس کرونا در سطح جهانی کمک کنند. مقابله با ویروس کرونا مرزهای جغرافیایی نمی شناسد همه دنیا گویی در یک صف برای مبارزه با کرونا ایستاده است آمریکا اگر می خواهد بخشی از جهان را در این مبارزه محدود کند یک جنایت و جرم غیرانسانی غیر اخلاقی است. کشورهایی که در حال مبارزه با کرونا هستند نیز می‌توانند خط مقدم مبارزه با یکجانبه گرایی آمریکایی هم باشند.غلبه جهانی بر کرونا بدون پیگیری و اطمینان از پیروزی همه کشورهای جهان امکان پذیر نیست.

*(درخصوص تصویب آین نامه های اجرایی طرح اقتصادی): پرداخت تسهیلات ۱۲ درصدی به کسب و کار و واحدهای اقتصادی به حفظ اشتغال منوط شده است که ملاک آن نیز حفظ اشتغال ثبت شده در پایان بهمن ماه ۱۳۹۸ است. البته این آیین نامه هنوز تصویب نهایی نشده اما دستمزد نیروهای کار، خرید مواد اولیه، پرداخت دیون خدماتی و کمک به واحدهایی که به دلیل عدم فروش کالا انباشت در انبارها دارند، از سرفصل های آیین نامه اجرایی برای مصوبه بسته های حمایت اقتصادی دولت در شریط کرونا است که در جلسه آینده دولت تصویب شود از همان روز قابل اجرا است. این مصوبه، مراکز تولید و فروش صنایع دستی تا مجتمع های فرهنگی آموزشی، ورزشی و تفریحی و حتی آب میوه فروشی ها بستنی فروشی و عرضه خشکبار را هم شامل می‌شود.

*بازار کیف و کفش و پوشاک در شب عید و شرایط بیماری کرونا آسیب دید، مراکز صنعت گردشگری در دوران کرونا به شدت آسیب دیدند که در این بسته حمایتی نگاه ویژه ای به این مراکز شده است که به هماهنگی وزیر گردشگری اقدامات لازم انجام می شود. صنعت حمل و نقل درون شهری و برون شهری، رستوران ها و اغذیه فروشی‌ها، مراکز آموزشی مانند مهدکودک ها نیز در این طرح قرار دارند و اگر گزارش جدیدی دریافت کنیم که صنف جدیدی باید شامل این طرح شود در یک کمیته بررسی و تصمیم گیری می‌شود و تجدید نظر میکنیم.

*(درباره اقدامات دولت در مقابله با کرونا و انتقاداتی که در این مدت مطرح شده): من در تمام جلسات کرونا حضور دارم و هیچ جلسه ای نیست که در آن حضور نداشته باشم مگر این که کار کارشناسی درون بخشی باشد و در آن حضور نداشته باشم.

*در حق رئیس جمهور جفا صورت گرفته است. آن روزی که رییس جمهوری گفت از روز شنبه همه چیز عادی می‌شود، تصمیمات متفرقه ای در کشور اتخاذ شد و هر استان برای خود یک جور تعطیلی اعلام می‌کرد ما بعداً تصمیمات را به استان‌ها دادیم و به این هم اعتقاد داریم. اما در یک وزارتخانه واحد سه تصمیم گیری می شد. آنچه رییس جمهور آن روز گفت این بود که از شنبه همه چیز به حال عادی بر می‌گردد و تصمیم با ستاد ملی کروناست. این بخش دوم را تکرار نمی‌کنیم بخش اول را کنار برخی موارد دیگر می گذاریم. به هیچ عنوان نمی‌خواهم از هر چیزی دفاع بی منطق بکنم ولی به عنوان شاهدی که در جلسه بودم نیمی از گزاره نقل شد نیم دیگر نقل نشد.

* این بحث به خاطر این بود که از بی سر و سامانی در تصمیم‌گیری‌ها صرف نظر شود و اگر گفته شد همه چیز به روال عادی برمی‌گردد یعنی به روال عادی تصمیم‌گیری که فقط ستاد ملی کرونا می تواند تصمیم گیری کند.

* در مورد قرنطینه دیدگاه‌های متنوعی وجود داشته است. هیچ کشوری در دنیا با یک سیاست عمل نکرده است. چه کسی می تواند بگوید این سیاست درست و یا غلط بوده است و آیا ایتالیا یا آمریکا درست رفتار کرده است.

*همکاران من مجموعه سیاست‌هایی که کشورها اتخاذ کرده‌اند ۷۶ مورد بوده است در واقع ۷۶ کلان سیاست‌ در کشورهای مختلف اجرا شده است بنابراین اقتضای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و شرایطی که در آن موقع تصمیم می گیرید بسیار مهم است. در همان موقع اتکای ما به نظرات کارشناسی بخش سلامت بوده است. تصمیمی که گرفتیم بر این اساس بوده است و دیدگاه‌های متنوعی در دولت بوده ، ولی محور دیدگاه کارشناسی بخش سلامت بوده است. در آن دوران هم ما دیدگاه کارشناسی رسمی بخش سلامت در این زمینه نداشتیم. ممکن است برخی پزشکان عزیز و افراد به ما گفته بودند که این سیاست را اجرا کنیم یا سیاست دیگری اجرا کنیم اما من معتقدم مبتنی بر شرایط و کار کارشناسی تصمیمات به روز را اتخاذ کردیم. شما می‌توانید با نگاهی به گذشته بگویید چرا این کار را دیرتر و یا زودتر اعمال نکردید و این یک مطلب است.

*( با اشاره به اظهارات خود در اولین جلسه بعد از شیوع کرونا): روز چهارشنبه که اعلام کردیم بیماران قمی ما قطعی کرونا داشته اند روز شنبه در جمع مطبوعاتی ها حاضر شدم و اعلام کردم بزرگترین آفت و مانع مبارزه ما با کرونا سیاست‌زدگی خواهد بود. عجیب است برخی افراد که می‌گفتند قم‌هراسی می کنید و مطالب مختلف و کرونای بنفش می گفتند همان‌ها امروز مدعی می شوند. اگر مردم بگویند به روی چشم مان اما آنها بلندگو دارند و بیشتر صحبت می‌کنند. حداقل من از این دسته از دوستان می‌خواهم فعلاً در این شرایط این دسته از افراد سخنی نگویند و به یاد داشتیم که با چه مشکلاتی حتی برخی از مراکز را تعطیل کردیم مگر فراموش کردید با چه مشکلاتی این مراکز را تعطیل کردیم.

* وادار کردن آمریکا به لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، یک مسئولیت بین‌المللی است. اعمال این تحریم‌ها به صورت مستقیم در سلامت بین‌الملل تأثیرگذار خواهد بود. اخیراً تحریم‌های ساده‌انگارانه‌ای مطرح می‌شود. برخی رسانه‌هایی که با پول‌های نفتی اداره می‌شوند، مطرح می‌کنند که دولت ایران، کرونا را به ابزاری برای مقابله با تحریم تبدیل کرده است؛ این تحلیل بدون استناد و خام است. آمریکایی‌ها سابقه بمباران اتمی هیروشیما، استفاده از تسهیلات شیمیایی و اتمی و همچنین اعمال تحریم‌هایی که منجر به کشته شدن نیم میلیون کودک عراقی شد را دارند. آیا کشوری با این سابقه، با کشته شدن مردم بر اثر کرونا، دست از تحریم می‌کشد؟ این نظریه، نظریه‌ای ساده‌انگارانه است.

* دستگاه سیاست خارجی به وظیفه خود عمل می‌کند. وظیفه اخلاقی و انسانی ما مقابله با کرونا و شکستن تحریم‌ها است. با کنترل کرونا، نظریه‌هایی که فکر می‌کردند با اعمال تحریم‌ها، ایران نمی‌تواند مشکلات را حل کند، شکست خواهیم داد.

*( درباره اقدامات آمریکا در عراق): خبرها حکایت از عزم آمریکا برای حمله به حزب‌الله عراق دارد. آمریکا فاقد هرگونه آشنایی عمیق با فرهنگ و ارزش‌های مردم عراق است و نمی‌تواند تصویر درستی از ریشه جریانات دینی و مقاومت در این کشور داشته باشد. این نقص در شناخت آمریکا از عراق موجب شده است که سیاست‌های آمریکا در عراق با توهم درآمیز است. گروه‌ها و جنبش‌های عراق، ریشه در بطن جامعه عراقی دارند و پاسخ به چالش‌ها و نگرانی‌های موجود در عراق را می‌دهند. حمله آمریکا به یک گروه، مسئله آمریکا در منطقه را حل نخواهد کرد.

*اگر این اخبار صحت داشته باشد، اشتباهی بزرگ از سوی تصمیم‌گیرندگان آمریکایی رخ خواهد داد که نتیجه‌ای جز بیزاری مردم منطقه از آمریکا ندارد.ئجمهوری اسلامی بر اساس سیاست ثابت و تغییرناپذیر خود در حسن همجواری معتقد است که مردم عراق خودشان پاسخ‌های لازم را به این‌گونه مسائل خواهند داد.

*(با اشاره به حملات عربستان به یمن): جمهوری اسلامی ایران در هر فرصتی، همه طرف‌ها را به آرامش و خویشتن‌داری دعوت کرده است. امروز هم که همه جهان گرفتار ویروسی عالم‌گیر شده‌اند، از طرف‌ها در یمن می‌خواهیم دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد برای آتش‌بس در جنگ‌ها را قبول کنند البته تجاوزهای پی‌درپی به یمن و امتناع از هرگونه تلاش برای صلح برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.

(درباره آمار ضد و نقیض درباره مرگ برخی بیماران تنفسی پیش از اعلام رسمی شیوع کرونا): سیاست دولت از ابتدا اعلام فوت بر اثر نهایی شدن تست کرونا بود. روزی که این بیماری از شهر قم شیوع پیدا کرد و از همان جا گفتیم که در ایران بیماری کرونا آمده است، ممکن بود برخی پزشکان بگویند شبیه کرونا است اما زمانی که با آقای دکتر نمکی صحبت کردم گفت این شک ما قوی است و باید اجازه دهید که تست به ما جواب دهد بنابراین با منطق درستی حرکت کردیم. منطق ما اعلام نهایی بر اثر تست بوده است که ممکن است برخی این را قبول نداشته باشند.

* در سال گذشته آنفولانزای شدیدی در استان‌ها رواج داشت یعنی سال ۱۳۹۸ سالی بود که با گسترش آنفولانزای نوع خطرناک روبرو بودیم. در جلسات هیات دولت که بحث کرونا در چین هم مطرح نبود مدام یکی از موضوعاتی که وزیر بهداشت گزارش می داد مقابله با آنفولانزا یا تعداد مرگ و میرها از آن بو که در جلسات هیات وزیران هم ثبت و ضبط است. نظام بهداشت و سلامت ما بنا را بر تست گذاشت و این سیاست درستی بود. حتی ما در مخرج کسر هم دچار مشکل هستیم، ما در مخرج کسر هم از افرادی که مبتلا شدند اطلاع نداشتیم و آنها در مخرج کسر ما نیامدند. سنینی گرفتند و این افراد از کرونا عبور کردند و آنها را هم در مخرج کسر نیاوردیم. به همین خاطر نسبت بین جان باختگان و مبتلایان در نسبتی است که با بعضی کشورهای دیگر تفاوت کرده است اینها به خاطر نوع روش‌های آماری بوده که اتخاذ کردیم.

* بیماری های تنفسی مزمن در ۹۸ روال عادی داشته است اما بیماری آنفولانزای"ان وان اچ وان" در حقیقت شیوع زیادی داشته است که این اختلال را در نظام پزشکی ما حتی در مرحله اول شناسایی ایجاد کرده بود. بپذیریم که با یک روش اعلام کردیم. دستکاری آماری چه نفعی برای ما دارد که چه تعداد بگوییم؟ این پرسش را اول از خود بپرسیم؟ اولا در نظام بهداشت و درمان آماری نیست که پنهان بماند. صادقانه هرجا که از نظر تست به قطعیت رسیدیم اعلام کردیم و آن علت تفاوت نسبت را توضیح دادم.

*(درخصوص سرانجام ویروس کرونا): شاید یکی از موضوعاتی که در هر جلسه رییس جمهور مورد پرسش قرار می دهد مساله زمان و سرانجام این ویروس است. جلسه خوبی هم با تعدادی از متخصصین در این زمینه داشتیم. نظریه غالب و نظریه‌های متفاوت هم وجود دارد. حتما متخصصین خودشان این دیدگاه‌ها و نظرات را بحث کردند و بعضی از کشورها این نظریات را به صراحت اعلام کردند.

*تا زمانی که دارو و واکسن به دست نیاید نمی‌توانیم به طور قطعیت از این که سرانجام این بیماری چه خواهد شد صحبت کنیم. اما این را می توانیم با قاطعیت بگویم که اگر مردم همکاری کنند و اگر بتوانیم مراعات مسایل بهداشتی را انجام دهیم و اگر بتوانیم این فاصله های فیزیکی را مراعات کنیم و با سیاست‌هایی که اعلام می شود همکاری کنیم می توانیم چشم اندازی را داشته باشیم که در یک فاصله نزدیکی که حتی از فصل هم خارج نشدیم می توانیم بگوییم نظام درمان ما بر این بیماری پیشی گرفته است. این به شرطی است که مردم مراعات کنند و این به خود جامعه بستگی دارد.

*متاسف می شوم که کنار رودخانه ها و جاده ها یک عده نشسته اند. گویی نوعی لجبازی با خود و دیگران است. تفسیر دیگری از این عدم مراعات کردن‌ها نمی‌شود کرد. بنابراین تصمیم گرفتیم افرادی که مبتلا هستند به توصیه‌ها عمل نکنند که باعث به خطر افتادن جان دیگران هم می شوند حتما اقدام قضایی با آنها خواهد شد و وزارت کشور مسوول شد که در قبال این افراد چگونه برخورد کند.

* در گام دوم ما دیدیم عده ای از افراد خانه کوچک دارند یا خانه مستاجری است و امکان پرستاری ندارند، تصمیم گرفتیم که این افراد به نقاهتگاه‌ها مراجعه کنند با هزینه دولت در نقاهتگاه‌ها نگهداری خواهند شد و ۱۵ یا ۲۰ روزی که در قرنطینه باشند دولت هزینه آنها را پرداخت می کند.

* سیاست گذاری در مقابل کرونا پایان پذیر نیست و ما تا روز آخر که اطمینان حاصل کنیم هر روز سیاست‌های لازم در بخش اقتصادی، حمایت از زندگی مردم و کارگران، این که مردم فقیر نشوند و در بخش اجتماعی برای مسایل بهداشتی همه اینها را در دستور کار خواهیم داشت و بخشی از فعالیت‌های دولت معطوف به کرونا خواهد بود. ضمن اینکه سیاست گذاری در سایر بخش‌ها هم مربوط به کرونا است.


نظر شما