شناسهٔ خبر: 39108360 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پاسخ به سوالات شما؛

مصرف الکل باعث از بین رفتن ویروس کرونا می شود؟

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران گفت: مصرف خوراکی الکل تاثیری در نابودی ویروس کرونا و ضدعفونی بدن ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها تصاویری در فضای مجازی دیده شده که عده‌ای سودجو الکل صنعتی را با ترفندی شبیه الکل طبی کرده و به مردم قالب می‌کنند؛ از طرفی خبر‌های مربوط به افزایش مسمومیت به الکل هم مردم را بیشتر نگران کرد.

شاهین شادنیا، رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران با تاکید بر این‌که مصرف خوراکی الکل از هر نوعی، تاثیری در نابودی ویروس کرونا و ضدعفونی بدن ندارد، گفت: متاسفانه این روز‌ها باور غلطی در برخی شکل گرفته که تصور می‌کنند شرب ترکیبات الکلی باعث ضدعفونی و پیشگیری از بروز عفونت ویروس کرونا می‌شود.

شادنیا ادامه داد: در این مدت اکثر مطالبی که از سازمان بهداشت جهانی، مقالات مختلف منتشر شده، چه در مقالات داخلی و چه در مقالات خارجی به هیچ عنوان به مصرف الکل توصیه نشده است.

رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران گفت: هیچ متنی تا به حال منتشر نشده که اشاره کرده باشد مصرف خوراکی الکل می‌تواند نقش پیشگیری یا ضدعفونی کننده برای بدن انسان را ایفا کند.

 تفاوت میان الکل طبی و الکل صنعتی

شادنیا با بیان تفاوت‌های الکل طبی و الکل صنعتی، گفت: الکل صنعتی ترکیبی از الکل‌های مختلف شامل اتانول، متانول و سایر الکل‌ها است، برای اینکه با سایر الکل‌ها متفاوت باشد یک ماده زرد رنگی به نام تربانتین به آن اضافه می‌کنند.

او ادامه داد: زرد رنگ کردن الکل صنعتی به این دلیل است که در نگاه اول قابلیت افتراق با سایر الکل‌ها را داشته باشد، این الکل نقش پاک کنندگی برای سطوح را دارد، کاربرد پزشکی ندارد.

شادنی با اشاره به افزایش تعداد مراجعینی که الکل را به صورت خوراکی مصرف کرده‌اند، گفت: متاسفانه چیزی که این روز‌ها شاهدیم این است که عده‌ای تصور می‌کنند، چون ویروس کرونا نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی دست و سطوح با الکل از بین می‌رود، بنابراین با شرب الکل نیز همین اتفاق در داخل بدن می‌افتد.

رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران با اشاره به عوارض خطرناک شرب الکل متانول، تصریح کرد: موارد زیادی این روز‌ها به علت شرب الکل‌های سمی (الکل متانول یا متیلیک الکل) مراجعه کردند، در حالی‌که این یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.

عوارض مصرف خوراکی الکل صنعتی

شادنیا با تاکید بر این‌که باور نابودی کروناویروس با مصرف خوراکی الکل یک باور غلط است، اظهار کرد: طی روز‌های اخیر با همین باور غلط شاهد مراجعه بیمارانی با علایم چشمی، کوری مطلق، تاری دید بودیم.

او افزود: همچنین شاهد عوارض جدی‌تری شامل درگیری‌های مغزی، کاهش سطح هوشیاری، کما و تشنج به خاطر مسمویت ناشی از مصرف الکل و این رفتار غلط غیرعلمی و غیربهداشتی بودیم و حتی متأسفانه در مواردی منجر به مرگ و میر هم شده است.

رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان گفت: در این شرایط باید سعی کنیم با مراقبت بیشتر و پرهیز از انجام رفتار‌های غلط بی‌پایه و اساس، از بروز سایر بیماری‌ها و افزایش فشار کاری در اورژانس و مراکز درمانی و تحمیل بار اضافه بر سیستم درمان کشور، جلوگیری کنیم.

الکل صنعتی و طبی چه استفاده‌هایی دارند؟

همچنین ابراهیمی کارشناس ارشد بهداشت محیط گفت: مصرف خوراکی هیچ نوع الکلی در مقابله با ویروس کرونا توصیه نمی‌شود.

الکل صنعتی برای مصارف ابزارآلات الکترونیکی و جرم‌گیری و لکه‌گیری استفاده می‌شود، اما الکل طبی یا الکل سفید فرآورده خوبی برای ضدعفونی کردن دست و سطوحی که مد نظر است.

انتهای پیام/

نظر شما