شناسهٔ خبر: 39107564 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

کاهش بی‌سابقه پروازهای مسافری و عبوری در روزهای کرونایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از کاهش بی‌سابقه پروازهای مسافری و پروازهای عبوری در هفته‌های گذشته که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است خبر داد و گفت: این آمار کاهشی برای پروازهای مسافری حدود ۷۵درصد و برای پروازهای عبوری حدود ۸۰درصد در این ایام بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیاووش امیرمکری اظهار کرد: اگرچه فرودگاه‌های کشور همه تمهیدات لازم را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام می‌دهند و همه پروتکل‌های لازم در راستای ضدعفونی اماکن و سطوح تماس و غربالگری مسافران اجرایی می‌شود تا مسیری امن برای جابجایی مسافران به وجود آید؛ اما با توجه به شرایطی که در کشور و دنیا به وجود آمده از کاهش مسافران و پروازها استقبال می‌کنیم چرا که تنها راهی که می‌تواند این ویروس را کنترل کرده و زنجیره انتقالش را قطع کند، ماندن مردم در خانه‌هایشان است.

وی افزود: در روزها و هفته‌های گذشته شاهد کاهش شدید پروازهای مسافری و عبوری بوده‌ایم که طی ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده و رکورد تاریخی محسوب می‌شود. به عنوان مثال میزان پروازهای مسافری در ایامی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد نسبت به بهمن ماه سال گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است و با وجود این که هزینه‌ها و خسارت قابل توجهی متوجه ۵۳ فرودگاه زیرمجموعه این شرکت است، از کاهش بیشتر پروازها و مسافران استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان این که آماده ایجاد شرایط برای انجام حداقل مسافرت‌های مردم از طریق حمل و نقل هوایی در این روزها هستیم، افزود: میزان کاهش پروازهای مسافری از اسفند ماه به مرور بیشتر شد به گونه‌ای که در ابتدا ۳۵ درصد کاهش را شاهد بودیم و نهایتا به ۵۰ درصد، ۷۰ درصد و ۷۵ درصد پس از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی رسید و این میزان کاهش در پروازها و اعزام و پذیرش مسافران رکورد تاریخی محسوب می‌شود.

امیرمکری ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا و اعمال سیاست گذاری‌های مقابله‌ای در کشورهای مختلف شاهد کاهش شدید پروازهای عبوری نیز بوده‌ایم به گونه‌ای که پروازهای عبوری از کشور ما که اروپا را به آسیای جنوب شرقی متصل می‌کرد، ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین درباره ضرر و زیان وارد شده به صنعت هوانوردی عمومی و فرودگاه‌های کشور گفت: گرچه براساس برآورده‌های صورت گرفته و اعلام شده شرکت‌های هواپیمایی داخلی تا ۱۵ فروردین ماه ۳ هزار میلیارد تومان از کاهش پروازها خسارت می‌بینند اما بخش‌های مختلفی در صنعت هوانوردی عمومی از جمله هندلینگ، خدماتی پشتیانی و غیره است که برآورد خسارت‌های وارد شده به آنها نیازمند بررسی و ارزیابی بیشتر است.

او اعلام کرد: براساس آخرین آمارهای دریافت شده تنها در هفته‌های پایانی سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت از محل کاهش پروازها و افزایش هزینه‌های ناشی از اعمال پروتکل‌های بهداشتی به فرودگاه‌های کشور وارد شده است و اگر ۷۰ درصد کاهش عملیات پروازی را به یک سال تعمیم دهیم بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت تنها به شرکت فرودگاه‌ها وارد می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما