شناسهٔ خبر: 39105379 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

بخش تحویل آمازون، جزو مشاغل حیاتی طبقه‌بندی شد

سجاد بیات

دولت آمریکا در تلاش است از فعالیت مشاغل غیر ضروری در دوره‌ی شیوع کرونا جلوگیری کند.

صاحب‌خبر -

تعداد کسب و کارهای آمریکایی که با شیوع روز افزون ویروس کرونا و برای جلوگیری از گسترش این ویروس به صورت موقت تعطیل می‌شوند، روز به روز در حال افزایش است. دولت آمریکا تلاش می‌کند با تعطیلی موقت کسب و کارهای غیر ضروری، از شیوع کرونا جلوگیری کند. آمازون برای ادامه‌ی سرویس‌دهی به مشتری‌های خود، معرفی‌نامه‌ای در اختیار کارمندان بخش توزیع قرار داده که تایید می‌کند آن‌ها کارمند این شرکت هستند و شغل‌شان یکی از شغل‌های حیاتی به شمار می‌رود.

در بخشی از این معرفی‌نامه آمده است:

شخصی که این معرفی‌نامه را در اختیار دارد، کارمند شرکت آمازون است. شغل این شخص یکی از مشاغل حیاتی به شمار می‌رود. او در حال رساندن اقلام مورد نیاز مردم به در منازل آن‌ها است. با این کار افراد کمتری در معرض ویروس کووید ۱۹ قرار می‌گیرند.

به گزارش ورج در این معرفی نامه، بندهای قانونی که به کارمندان مشاغل حیاتی اجازه فعالیت فیزیکی می‌دهد را هم یادآوری کرده است. در این معرفی نامه همچنین شماره تلفنی برای تایید شماره‌ی کارمندی افرادی که معرفی نامه را در اختیار دارند هم قرار گرفته است. براساس این گزارش، کارکنان انبارها و راننده‌های بخش تحویل مرسوله هم معرفی‌نامه‌های مشابهی در اختیار دارند.

آمازون در دوره‌ی شیوع ویروس کرونا، مشکلات زیادی در بخش سلامت کارکنان خود داشته است

هنوز هیچ مقام دولتی یا محلی از کسانی که در مشاغل حیاتی فعالیت می‌کنند، نخواسته که چنین معرفی‌نامه‌ای همراه داشته باشند، اما با این وجود مک‌دونالد هم معرفی‌نامه‌ای مشابه به کارکنان خود داده است. 

دولت‌های ایتالیا، فرانسه و کشورهای دیگر اروپایی که بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را در جهان دارند، از افرادی که در مکان‌های عمومی حضور داشته باشند، نامه‌ای رسمی می‌خواهد که توضیح دهد چرا منزل خود را ترک کرده‌اند. به نظر می‌رسد آمازون پیش‌بینی می‌کند چنین تصمیمی به زودی در آمریکا هم اتخاد خواهد شد. آمازون تمایلی به اظهارنظر درباره‌ی این معرفی‌نامه ندارد.

آمازون

وزارت امنیت داخلی آمریکا انبارها، بخش‌های لوجستیک، تحویل غذا و چند بخش دیگر از فعالیت‌های آمازون را جزو مشاغل حیاتی طبقه‌بندی کرده است. میلیون‌ها آمریکایی که از آن‌ها خواسته شده از منازل خود خارج نشوند، نیازهای اولیه‌ی زندگی خود را از طریق این بخش‌ها تامین می‌کنند. افزایش چشمگیر سفارش در بخش‌های مختلف آمازون باعث شد این شرکت اعلام کند ۱۰۰ هزار نیروی جدید در بخش‌های لوجستیک و تحویل استخدام خواهد کرد.

البته آمازون در دوره‌ی شیوع ویروس کرونا، مشکلات زیادی در بخش سلامت کارکنان خود داشته است. با افزایش آمار مبتلایان به این ویروس در آمریکا، کارکنان بخش‌های مختلف آمازون خواستار افزایش سطح ایمنی کار خود شده‌اند. آمازون می‌گوید محصولات انبار شده‌ی خود را ضدعفونی می‌کند اما کارکنان انبارهای این شرکت می‌گویند ضدعفونی این محصولات تاثیر چندانی در افزایش ضریب ایمنی آن‌ها ندارد. آمازون همچنین با ارائه‌ی دستورالعمل‌هایی از کارکنان خود خواسته در محل کارشان تجمع نکنند اما این کارکنان می‌گویند کار آن‌ها ایجاب می‌کند که در محیط‌های بسته و در فاصله‌ی کم از یکدیگر حضور داشته باشند. 

بسیاری از کارکنان انبارهای آمازون می‌گویند ترجیح می‌دهند در خانه باشند و خطر ابتلا به ویروس را با رفتن سر کار به جان نخرند

رسانه‌های از ابتلای کارکنان حداقل ۶ انبار آمازون به ویروس کرونا خبر داده‌اند. آمازون به کارکنان خود درباره‌ی این موارد اطلاع نداده و همین مسئله احتمال گسترش بیماری بین این افراد را بالا برده است. آمازون تا امروز فقط یکی از انبارهای خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل کرده است. این انبار که در شهر کنتاکی قرار دارد به دستور مقام‌های دولتی تعطیل شد. ۱۵ انبار دیگر آمازون هنوز شاهد مورد ابتلا به ویروس کرونا نبوده‌اند.

هفته‌ی گذشته گروهی از سناتورهای آمریکا در نامه‌ای به جف بزوس مدیرعامل آمازون ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت کارکنان این شرکت از او خواستند برنامه‌هایش برای پیشگیری و مراقبت از این افراد را اعلام کند. بزوس یک روز بعد از انتشار این نامه، مجموعه‌ای از برنامه‌های ایمنی منجمله سفارش چند میلیون ماسک برای کارکنان آمازون منتشر کرد. 

هنوز مشخص نیست آمازون تا چه زمانی می‌تواند با کارکنانی که احساس امنیت ندارند، به خدمت‌دهی ادامه دهد. بسیاری از کارکنان انبارهای آمازون می‌گویند ترجیح می‌دهند در خانه باشند و خطر ابتلا به ویروس را با رفتن سر کار به جان نخرند. آمازون هفته‌ی گذشته حقوق کارکنان بخش‌های فعال خود را دو دلار در ساعت افزایش داد. این شرکت همچنین اضافه کاری این افراد را هم بالا برده اما بسیاری از آن‌ها این اقدامات را کافی نمی‌دانند. یکی از کارمندان انبار آمازون در کارولینای شمالی در این‌باره می‌گوید:

مشکل ما در خطر نبودن است. مسئله‌ی اصلی پول نیست.

این کارمند بعد از انتشار شایعه‌ی ابتلای یکی از همکارانش به ویروس کرونا، محل کار خود را ترک کرده است. آمازون این شایعه را تکذیب کرد.

نظر شما