شناسهٔ خبر: 39105192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

استخدام ۹۰۰۰ نفر در خط مقدم مقابله با کرونا/ ماجرای دفن کرونایی‌ها با آهک زیاد

باشگاه خبرنگاران

جهانپور گفت: با دستور رئیس جمهور بیش از ۹۰۰۰ نفر شامل ۴۵۰۰ پرستار در خط مقدم مقابله با کرونا استخدام خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه با شاهد مشرکت خوب مردم در استان‌های مختلف در بسیج ملی مقابله با کرونا هستیم،‌گفت: این بسیج ملی مقابله با کرونا اقدامی بزرگ بود و با کمک بخش‌های مختلف اجرا شد، تا امروز بیش از ۶۳ میلیون نفر را به نوعی مورد غربالگری قرار داده‌ایم که در موارد مورد نیاز مورد مراقبت و پیگیری قرار گرفته‌اند.

او ادامه داد:‌در تهران و البرز نیازمند مشارکت بیشتر در بسیج ملی مقابله با کرونا و ثبت نام سامانه Salamat.gov.ir هستیم و آمار‌ها نشان می‌دهد که در اغلب استان‌ها تعداد قابل توجهی از هموطنان در این بسیج ملی مقابله با کرونا مشارکت کردند، اما در استان تهران، البرز و چند استان دیگر میزان مشارکت نسبت به سایر استان‌ها مقداری پایین‌تر است و درخواست داریم که در این استان‌ها مردم به‌ویژه افرادی که علائم شبه‌آنفلوآنزا در خود یا اعضای خانواده‌شان دیده می‌شود به سامانه غربالگری کرونا مراجعه کنند تا در صورت لزوم مورد پیگیری قرار گیرند.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش مصرف آب با توجه به رعایت مسائل بهداشتی اظهار کرد: مصرف آب به خودی خود تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد. این مسائل عمدتا به رفتار‌ها و نگرانی‌های که به نوعی وسواس‌گونه و مازاد بر نیاز در برخی افراد ایجاد شده، است. تنها توصیه ما شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه است که فکر نمی‌کنم کسر زیادی از میزان مصرف آب در کشور شکل دهد. استفاده از آب برای مصارف غیر توصیه شده و وسواس‌گونه نیازی نیست که مصرف شود.

۴۵۰۰ پرستار خط مقدم کرونا استخدام می‌شوند

چهانپور در پاسخ به سوالی درباره ترک کار برخی پرستاران و در عین حال کمک برخی پرستاران به وزارت بهداشت در این شرایط و امکان استخدام این افراد، گفت: با دستور رییس جمهور استخدام بیش از ۹۰۰۰ نفر از افرادی را که طی این مدت با نظام سلامت و بسیج ملی مقابله با کرونا چه در مراکز بهداشتی و چه در مراکز درمانی همکاری داشتند، استخدام می‌کنیم که ۴۵۰۰ نفر از آن‌ها از پرستاران خواهند بود. تغییر وضعیت پرستاران را از شرکتی یا قراردادی به پیمانی خواهیم داشت. برای ارتقاء وضعیت حقوقی این افراد هم تدابیری اندیشیده شده که بعضا در روز‌های ابتدایی سال اعمال شده و برخی موارد هم در روز‌های آینده اعمال می‌شود.

وی افزود: در عین حال همزمان با اینکه طیف وسیعی از جامعه پزشکی و پرستاری در این شرایط همکاری کرده و حتی تلاش‌های مضاعفی را برای مقابله با کرونا داشته‌اند، اما مانند هر جبهه دیگری که سرباز فراری دارد، ممکن است افرادی هم باشند که ترک کار کرده باشند که برخورد‌های لازم بااین افراد طبق مقررات می‌شود. البته این موارد بسیار محدود است که در مقیاس اقدام بزرگ و خدمات وسیع اکثریت جامعه پزشکی، پرستاری، همکاران آزمایشگاهی، پاراکلینیک و حوزه بهداشت داشته‌اند، اصلا به چشم نمی‌آیند.

زمان پذیرش بیماران غیراورژانسی در بیمارستان‌ها

وی درباره پذیرش بیماران الکتیو در بیمارستان‌ها، گفت: این موضوع تابع مصوبات کمیته درمان ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ بخشنامه‌های معاونت درمان خواهد بود. در شرایط حاضر با توجه به اعمال محدودیت‌هایی که وجود دارد و موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی، بحث پذیرش مجدد و انجام اقدامات الکتیو برای بیماران غیراورژانسی را نخواهیم داشت. از زمانیکه ارزیابی وضعیت به سمتی باشد که احساس شود امکان این اقدام وجود دارد، قطعا معاونت درمان وزارت بهداشت این موضوع را ابلاغ می‌کند، اما در روز‌های نزدیک آینده چنین چیزی را نخواهیم داشت.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره کمبود تخت‌های آی‌سی‌یو و دستگاه تنفسی، گفت: هر روز تعداد تخت‌های آی‌سی‌یویی که بیماران کرونایی اختصاص می‌یابد، افزایش می‌یابد. این اتفاق هم رخ داده است. هم تعداد بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه بستری افزایش یافته و هم تعداد تخت‌های ویژه‌ای که به بیماران کرونایی اختصاص یافته افزایش یافته است. البته تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو با استفاده از تجهیزات خریداری شده و یا اهدا شده در روز‌های اخیر و حتی روز‌های آتی به تدریج افزایش می‌یابد.

نیاز به دستگاه تنفسی مصنوعی برای هفته‌های آتی

وی افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های مراقبت ویژه کشور به بیماران حاد کرونا اختصاص یافته است و قاعدتا با توجه به اینکه تعداد تخت‌هایمان افزایش می‌یابد و میانگین میزان بستری این بیماران نسبت به سایر بیماران کرونا بیشتر است، ایت تعداد روزانه افزایش نسبی خواهد داشت و امکانات تجهیزات ما هم افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر نیازی به ونتیلاتور نداریم، اما برای هفته‌ها و ماه‌های آتی نیازمند افزایش تعداد تخت آی‌سی‌یو و ملحقات آن از جمله دستگاه ونتیلاتور خواهیم داشت. اگر امروز از ما بپرسند که چه چیزی نیاز دارید رد راس امور نیاز به تجهیزات آی‌سی‌یو و دستگاه ونتیلاتور است.

ماجرای دفن کرونایی‌ها با آهک

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره دفن بیماران کرونایی با مقادیر زیاد آهک در برخی مناطق، گفت: پروتکل بهداشتی دفن مشخص است. درباره این ویروس خاص همنکته جدید خاصی نداریم و اگر هم مباحثی وجود دارد بیشتر در حوزه تغسیل و شست‌وشوی بازماندگان است. در پروتکل دفن موارد خاصی را درباره تماس افراد با جسد در نظر گرفته است. حال اینکه بخواهیم جسدی را در عمق معمول خاکسپاری کنیم و حتی بعد از گذاشتن لحد در سطوح بالاتر یک لایه آهک ریخته شود، مشکلی ندارد. اما اینکه بخواهند جسد را با انبهی از آهک خاک کنند، وجود ندارد.

او ادامه داد: دفن بدون تغسیل توصیه نشده و طبق اعلام مراجع باید حداقل‌های شرعی تغسیل برای افراد انجام شود. در تغسیل، کفن کردن و تدفین رفتار افراطی، وسواس‌گونه و زیاده روی در این حوزه نداریم. جسدی که با پروتکل‌های بهداشتی معمول دفن می‌شود در عمق معمول تدفین شده و هیچ ویروسی را هم منتقل نمی‌کند.متاسفانه موارد افراط و زیاده‌روی در برخی مناطق در حوزه دفن دیده‌ایم. باید توجه کرد که این ویروس پر پروازی ندارد. باید واقع‌بینانه و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی انجام دهیم که مغایرتی با مسائل فرهنگی و مذهبی ما هم ندارد.

جهانپور درباره تداوم فعالیت شرکت‌های تعاونی اتوبوس‌رانی نیز گفت: بخش خدمات عمومی به طور کامل تعطیل نمی‌شود. به‌ویژه اینکه با بازگشت مسافران مواجهیم. آنچه که باید در فاصله‌گذاری اجتماعی اتفاق بیفتد، این است که افرادی که قصد مسافرت دارند به نوعی فیلتر شده و اجازه تردد به آنها چهبا حمل و نقل عمومی و چه با وسایل شخصی داده نخواهد شد، اما اینکه کلا این مساله تعطیل شود، تا زمانیکه از بازگشت مسافران نوروزی اطمینان نکنیم، انجام نخواهد شد. هر چند که با توجه به نبود مسافر بخش عمده‌ای از حمل و نقل عمومی کشور اعم از زمینی، ریلی و هوایی عملا تعطیل شده است.

در حال تکمیل...

نظر شما