شناسهٔ خبر: 39103437 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۴ بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد مرمت اضطراری می شوند

یاسوج- ایرنا- سرپرست میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهار اثر تاریخی در این استان شامل پل تاریخی پریم، پل تاریخی پاتاوه، قلعه تاریخی چرام و بخشی از بافت تاریخی دهدشت مرمت اضطراری می شوند.

صاحب‌خبر -

مجید صفایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۰میلیارد ریال اعتبار به مرمت آثار تاریخی استان اختصاص یافته است.

وی افزود: بناهای تاریخی به عنوان هویت مردم کهگیلویه و بویراحمد باید حفظ و نگهداری شوند که در این راستا کار حفاظت، مرمت و ثبت ملی بناهای تاریخی در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار گرفته است.

سرپرست  میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون ۲ هزار و۶۰۰ اثر تاریخی در این استان شناسایی شده که ۷۷۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بر اساس آخرین گزارش ها، استان کهگیلویه و بویراحمد مشهور به دیار آریوبرزن با سابقه تاریخی چندین هزار ساله و وجود ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده نیازمند تلاش جدی برای مرمت آثار باستانی است.

پیش از این ۶۱ آسیاب، ۵۴ خانه تاریخی،۴۳ قلعه،۴۰ آب انبار،۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹ گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

کهگیلویه و بویراحمد بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.

نظر شما