شناسهٔ خبر: 39102571 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

توسط انتشارات «راه‌یار» منتشر شد

«خانم مربی» باشیم

مریم علی بابایی

کتاب «خانم مربی»، کتاب باور به نقش اعجازگونه فرهنگ است و چقدر جای این کتاب، در کتابخانه‌ها و در میان الگوهای ایده‌یابی و دستورالعمل‌های اجرایی مربیان مدارس و حتی در خانه‌ها خالی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «خانم مربی»؛ مجموعه‌ای از خاطرات شفاهی سعیده صدیق‌زاده پیرامون مسائل تربیتی و آموزشی نسل‌های بعد از انقلاب است که از سوی انتشارات «راه‌یار» منتشر شده است.

این کتاب به مسائل تربیتی و آموزشی نسل‌های بعد از انقلاب پرداخته و جایگاه تربیت دینی، سبک زندگی خانوادگی صحیح و حفظ ارزش‌های انقلابی را با روایتی شیرین از خاطرات شفاهی مربی باسابقه پرورشی در دهه‌های شصت، هفتاد و هشتاد، تبیین کرده است.

فاطمه شایان‌پویا که خود از نویسندگان حوزه تاریخ شفاهی است، در یادداشتی کوتاه به بررسی این کتاب پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

کتاب «خانم مربی»، کتاب باور به نقش اعجازگونه فرهنگ است و چقدر جای این کتاب، در کتابخانه‌ها و در میان الگوهای ایده‌یابی و دستورالعمل‌های اجرایی مربیان مدارس و حتی در خانه‌ها و در ذهن زنانه بانوان کشور ما خالی است.

«خانم مربی» برای من مثل حلقه مفقوده‌ای بود که مدت‌ها تشنه و پر از دغدغه برای پیشبرد کارهایم، به دنبال آن می‌گشتم. کتاب از لحاظ فرم، مدل بسیار ساده و کلاسیکی دارد و با دیالوگ‌های پرسش و پاسخ تنظیم شده که با وجود انتقاد به سبک نگارش و پیشنهاد برای بهتر و جذاب‌تر شدن آن، دارای نقطه قوت بسیار بزرگی بود و آن، وجود سوالات درست، جزئی و به‌جا در روند مصاحبه و پیشبرد هدف و ارتقای محتوای آن است. به‌نحوی که خواننده به هیچ‌وجه حس خستگی، یکنواختی و زائد بودن سوالات را ندارد.

محتوای کتاب، بسیار غنی و تحسین برانگیز و انگیزه‌ساز است. شخصیت پویا، تجربیات ناب، خلاقانه و متعهدانه‌ی خانم «سعیده صدیق‌زاده» که نقش همسری، مادری و معلمی را در کنار هم داشته و از کودکی تا حال، کسب این تجربیات را شروع و پخته و غنی‌تر و پرمایه‌تر کرده و تأثیر مثبتی که بر شخصیت، دیدگاه و روش زندگی هزاران دانش‌آموز در این سال‌ها داشته، می‌تواند الگوی مناسبی برای قشر وسیعی از زنان و دختران کشور عزیزمان ایران باشد.

نکته مهمی که در کتاب به آن اشاره شده، قدرت و لزوم وجود «روحیه پرورشی» در انسان و به خصوص در زنان است. روحیه‌ای که صرفاً در قالب کار در یک مدرسه و برای یک مقطع تحصیلی نمی‌گنجد بلکه در تمام ابعاد زندگی و برای تمام نقش‌های فردی و اجتماعی لازم است؛ یک خانه، یک ساختمان مسکونی یا اداری، یک مدرسه، یک مسجد و… یک جامعه، برای نهادینه ساختن ارزش‌های دینی و فرهنگی خود، همواره نیازمند انسان‌هایی با این روحیه پویا و پرقدرت است.

انسان‌هایی که این‌طور هنرمندانه، خلاقانه و زیبا، با در نظر گرفتن تمام ابعاد شخصیتی مخاطبان خود مانند سن، فرهنگ، علایق، وضعیت معیشتی و خانوادگی و… در جهت فرهنگ‌سازی، رشد و اعتلای روح و جسم آن‌ها تلاش می‌کنند.

با خود فکر می‌کنم که ای کاش از زندگی این بزرگوار، محصولات رسانه‌ای بیشتری مثل فیلم و سریال و مستند و رمان تهیه شود تا تأثیر این تفکر و روحیه، در ذهن خفته همه مخاطبان بیدار شود. هر چند که برای این کار، می‌بایست اطلاعات بیشتری از زندگی شخصی و خانوادگی ایشان در دسترس قرار گیرد و در حد چند جمله محدود کتاب بسنده نشود.

ایده‌ها و روش‌های جذاب، صمیمی و تأثیرگذار ایشان در برخورد با دانش‌آموزان مختلف، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، توانایی‌های مدرسه و دانش‌آموزان و همکاران در مدرسه و حتی در دیگر مدارس؛ و کاشتن بذر انسانیت و بندگی در قلب و جان آن‌ها، نمونه‌هایی از ویژگی‌های منحصر به فرد ایشان است.

پرداختن و بیان شیوه‌های جالب و آهنگین خانم صدیق‌زاده در آموزش قرآن، مباحث اعتقادی و ارزشی، ایده‌های تک و ابتکاری ایشان در ارتباط دانش‌آموزان با یکدیگر و همچنین با دانش‌آموزان دیگر مدارس خصوصاً مدارس محروم و برخورد صحیح با آنان و شیوه‌های ناب همدردی درست و کمک‌رسانی همراه با حفظ مناعت‌طبع آنان، شیوه‌های متفاوت و جذاب درآمدزایی و کمک‌رسانی به جبهه و پُررنگ کردن فرهنگ جنگ و مقاومت و شهادت برای دانش‌آموزان، همه از نکات برجسته کتاب است؛ نکاتی که به تجربه، جریان‌ساز بودن کار فرهنگی تمیز را ثابت می‌کند. جریانی که نیاز ضروری یک جامعه انقلابی پویاست. به امید روزی که همه ما زنان در هر جبهه‌ای که هستیم، یک «خانم مربی» باشیم.

کتاب «خانم مربی» در ۲۷۱ صفحه و به قلم مرضیه ذاکری عرضه شده و علاقمندان جهت تهیه آن، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق سایت‌های این مجموعه یا دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب واقع در خیابان ۱۶ آذر، پلاک ۶۰، حسینیه هنر اقدام کنند.

نظر شما