شناسهٔ خبر: 39101996 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنان متناقض مقام‌های انگلیس درباره وضعیت کرونا

لندن– ایرنا– هم زمان با افزایش آمار مبتلایان فوت شده به کرونا و پس از آنکه نخست وزیر انگلیس درباره احتمال تشدید محدودیت‌های سختگیرانه در این کشور هشدار داد، یکی از مشاوران عالی‌رتبه بوریس جانسون از نشانه‌های کاهش همه‌گیری این ویروس در انگلیس خبر داد.

صاحب‌خبر -

«نیل فرگوسن» روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی پیش بینی کرد، ۴۰ درصد جمعیت انگلیس هیچ علائمی از کرونا بروز نداده و احتمالا ۲ تا ۳ درصد به این ویروس مبتلا شده‌اند.

او با این حال هشدار داد که این آمار ممکن است دقیق نباشد تا بتوان نتیجه دقیقی را ارائه داد. 

فرگوسن کسی بود که تحقیقات تکان دهنده او در مرکز جهانی بیماری‌های عفونی دانشگاه ایمپریال کالج لندن باعث شد تا بوریس جانسون دستور مقررات منع رفت و آمد را صادر کند.

او در این تحقیقات پیش بینی کرده بود که حدود ۲۵۰ هزار انگلیسی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست خواهند داد. در همین پیوند مدیر سازمان ملی تأمین بهداشت و درمان انگلیس نیز به تازگی اعلام کرده است که اگر قربانیان ویروس کرونا در این کشور کمتر از ۲۰ هزار نفر شوند، ‌خیلی خوب عمل کرده‌ایم.

فرگوسن همچنین عنوان کرد کیت‌های آزمایش آنتی‌بادی در مراحل پایانی قرار دارد و احتمالا در روزهای‌ آینده در دسترس قرار خواهد گرفت. 

انگلیس به دنبال انجام تحقیقات گسترده سرم‌شناسی است تا میزان شیوع ویروس کرونا را در سراسر کشور اندازه گیری کند.

آزمایش‌های سرم‌شناسی اغلب بر این اساس استوارند که به‌جای یافتن آنتی‌ژن یا عامل بیماری‌زا در بدن، آسان‌تر است که پاسخ اختصاصیِ بدن به آنتی‌ژن (پادتن (آنتی‌بادی)) ویروس جستجو شود. بر این اساس، بالا بودن سطوح پادتن در خون نشانهٔ مواجههٔ فرد با ویروس تلقی می‌شود.

اظهارنظر جدید فرگوسن که ناظر بر وضعیت رو به بهبود کرونا در این کشور است با اخبار منتشر شده از وضعیت بیمارستان‌های انگلیس و هشدار نخست وزیر تناقض دارد.  

بوریس جانسون به تازگی درباره خطرات کرونا به مردم کشورش نامه نوشته و هشدار داده است دولت برای جلوگیری از میزان شیوع این ویروس، محدودیت‌های بیشتری را وضع خواهد کرد.

بوریس جانسون در این نامه که برای ۳۰ میلیون انگلیسی ارسال خواهد شد، همچنین هشدار داده که اوضاع از آنچه هست، وخیم‌تر می‌شود.

همچنین معاون عالی‌ترین مقام پزشکی انگلیس دیروز(یکشنبه) در نشست خبری روزانه دولت هشدار داد اوضاع دست کم تا ۶ ماه دیگر عادی نخواهد شد. او همچنین احتمال داد که مقررات منع رفت و آمد ممکن است تا سه ماه دیگر تمدید شود. 

رئیس انجمن بیمارستان‌های انگلیس هشدار داده است که درمانگاه‌های این کشور در مواجهه با ویروس کرونا از نظر تعداد، سرعت افزایش و وخامت حال بیماران، همچنین کمبود ظرفیت بیمارستان‌ها در حال انفجار است.

«کریس هاپسون» پنجشنبه گذشته در گفت وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی۴ به نقل از رئیسان بیمارستان‌های پایتخت، وضعیت نگران کننده‌ای را توصیف کرد و افزود: ظرفیت آنها دربرابر موج بیمارانی که یکی از پس دیگری با حال وخیم به بیمارستان مراجعه می‌کنند رو به پایان است. او گفت عبارتی که این روزها سر زبان‌ها افتاده یک سونامی دنباله دار است.  

برخی گزارش‌ها که ایرنا قادر به تائید آن نیست، از جیره بندی تخت بیمارستان‌ها حکایت دارد و گفته می‌شود دولت برای درمان کرونا، بیماران جوان‌تر را نسبت به افراد بالای ۷۰ سال در اولویت قرار داده است.

هم زمان وزارت فرهنگ، رسانه و امور دیجیتال انگلیس امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که تیم ضربت مقابله با شایعات دولت تلاش می کند مانع انتشار اخبار نادرست درباره کرونا در افکار عمومی شود.  

انگلیس تاکنون ۱۹ هزار و ۵۲۲ مورد ابتلا به کرونا بیماری و یک هزار و ۲۲۸ فوتی بر اثر آن گزارش کرده است.

۲۰۲۳

نظر شما