شناسهٔ خبر: 39101991 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۱۱ فروردین

جزییات اختصاص بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای مقابله با کرونا/کاهش حقوق ورودی لباس گان

جزییات اختصاص بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای مقابله با کرونا، کاهش حقوق ورودی لباس گان، پروتکل‌های بهداشتی جایگزین بستن مرزها شود، اعطای تسهیلات ۳۲۲.۷ هزار میلیارد ریالی به بنگاه‌های کوچک و متوسط برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۱۱ فروردین ماه شبستان به شرح زیر است:

قیمت خرید تضمینی سه محصول کشاورزی تعیین شد

اعضای شورای اقتصاد و عضو هیأت وزیران  ۱۳۹۸ در جلسه خود درخواست وزارت جهاد کشاورزی در مورد پیشنهاد قیمت‌ خرید تضمینی برگ سبز چای و پیله تر ابریشم و اصلاح قیمت خرید تضمینی چغندرقند برای سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸ را مورد بررسی قرارداد و به استناد ماده ۳۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) درخواست مذکور را تصویب کرد.

براساس این مصوبه قیمت هر کیلوگرم چغندرقند بهاره ۶۰۲۴ ریال (با عیار ۱۶ درصد)،  چغندرقند پاییزه  ۵۹۰۰ ریال (با عیار ۱۵ درصد)،  برگ سبز چای درجه یک ۴۶۰۰۰ ریال، برگ سبز چای درجه دو ۳۳۰۰۰ ریال و پیله تر ابریشم ۳۳۰۰۰۰ ریال تعیین شد.

طبق این مصوبه افزایش قیمت خرید تضمینی و افزایش بهره‌وری کارخانه‌های قند و اتخاذ سیاست‌های تجاری و قیمتی مناسب، ضمن حفظ قدرت رقابت‌پذیری تولید داخلی در قبال واردات، نباید سبب ایجاد بار مالی برای دولت شود.

 

مدیریت واردات، سیاست کلی وزارت صمت در سال ۹۹

«حسین مدرس خیابانی» در اولین جلسه ستاد تنظیم بازار در سال ۹۹ با بیان اینکه تنظیم بازار کارکرد نسبتاً قابل قبولی را طی یک سال گذشته از خود به جای گذاشته و علی‌رغم همه محدودیت‌ها و کمبود بودجه‌ها، توانسته وضعیت بازار را به خوبی مدیریت کند، گفت: شبکه‌هایی از جنس بازار‌های موجود، خرده‌فروشی‌ها، شبکه‌های صنفی و سنتی، همه دست به دست هم داده‌اند تا بتوانند مدل‌های مختلف شبکه توزیع را در کنار هم قرار داده و بازار را تنظیم نمایند.

تاب‌آوری بازار در مقابل پدیده نوظهور کرونا

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در کنار شبکه‌های خرده‌فروشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز توانستند در مقاطع مختلف و به ویژه پدیده‌های نوظهوری همچون کرونا نقش‌آفرینی مناسبی داشته باشند و در یک کلام، تمام مدل‌های مشارکت‌کننده در تنظیم بازار به عنوان حلقه‌های تکمیل‌کننده یکدیگر توانستند مقاومت و تاب‌آوری در مقابل فشار مضاعف تقاضا را رقم بزنند.

وی تصریح کرد: در کنار همکاری تمام بخش‌ها، باید برگزاری بسیار منظم جلسات ستاد تنظیم بازار را یکی از عوامل موفقیت دانست ضمن اینکه کارکرد دبیرخانه ستاد تنظیم بازار نیز به خوبی در این بحران نشان داده شد چرا که جلسات به صورت هفتگی و منظم برگزار شده و مباحث تأمین، توزیع و نظارت بر بازار هر هفته با مشارکت تمامی دستگاه‌های ذیربط، روی میز قرار گرفته و بررسی شد.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: موفقیت در تنظیم بازار نشان داد که تمامی دستگاه‌های اجرایی اراده لازم برای کنترل بازار را در سال ۹۸ و روز‌های ابتدایی سال جاری داشته‌اند و با این عزم می‌توان سال ۹۹ را هم به خوبی پشت سر گذاشت، اما باید باور داشته باشیم که این بحران را نیز می‌توان حل کرد و در این میان عزم، اراده و خودباوری ستاد تنظیم بازار در توانایی کنترل قیمت‌ها و موجودی بازار بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود.

 

جزییات اختصاص بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای مقابله با کرونا

جلسه کارگروه مدیریت آثار و پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا، عصر یکشنبه (۱۱ فروردین) به ریاست محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور و با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

در این جلسه مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با چگونگی اختصاص بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای ارائه تسهیلات به بنگاه‌های آسیب دیده، تأمین ملزومات، تقویت منابع صندوق بیمه بیکاری و پرداخت نقدی به خانوارهای هدف و آسیب دیده، بررسی و تشریح شد.

تصمیم‌گیری در خصوص تدوین دستوالعمل و فرآیند پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها از محورهای مهم این جلسه بود که بر این اساس بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهادهای خود را در این راستا مطرح و دستگاه‌ها نیز نقطه نظراتشان را عنوان کردند.

همچنین پس از بررسی نقطه نظرات و بحث‌های صورت گرفته مقرر شد دستورالعمل با هدف حفظ اشتغال، تحریک تقاضا و تأمین هزینه‌های جاری بنگاه‌ها طی دو روز آینده نهایی و به مراجع ذیربط ابلاغ شود.

 

کاهش حقوق ورودی لباس گان از ۵۵ درصد به ۵ درصد

«حسین مدرس خیابانی»، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در نامه‌ای به رئیس کل گمرک ایران، اعلام کرد: به استناد مصوبه هیات وزیران لطفا دستور فرمایید به منظور تسری در تامین لباس گان (محافظ پرستاری) سود بازرگانی و حقوق ورودی آن از ۵۵ درصد به ۵ درصد کاهش یابد.

 

کاهش حقوق ورودی لباس گان از ۵۵ درصد به ۵ درصد

 

 

پروتکل‌های بهداشتی جایگزین بستن مرزها شود

«مهدی میراشرفی» در نامه ای به دبیرکل سازمان جهانی گمرک، پیشنهاد داد؛ به هنگام بیماری های واگیردار نظیر کرونا، مبادلات کالا در رویه های صادرات، واردات و ترانزیت بین کشورها با تنظیم پروتکل های بهداشتی تداوم یابد.

رییس کل گمرک ایران در این نامه آورده است: سازمان جهانی گمرک به عنوان هماهنگ کننده جهانی امور گمرکی می تواند، با تنظیم پروتکل همکاری مبادله کالا و مسافر و در صورت حصول توافق های لازم و امضای سند، به ادامه مبادلات کالا در رویه های صادرات، واردات و ترانزیت بین کشورها کمک کند.

رییس کل گمرک ایران خواستار تنظیم پروتکل همکاری مبادله کالا و مسافر به هنگام شیوع بیمارهای واگیردار نظیر سارس، ابولا، کوید ۱۹ (کورنا) و ارایه آن به گمرکات کشورهای عضو  شده است.

میراشرفی یادآور شد: گمرک ایران همزمان با شیوع کرونا در جهان و تحت تاثیر قرار گرفتن مبادلات تجاری، به جای بستن مرزها به سازمان جهانی گمرک، پیشنهاد پروتکل بهداشتی را ارایه می کند.

 

تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تا پایان فروردین

«محمد مسیحی» با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن، افزود: حمایت‌های پیش‌بینی شده دولت برای کاهش اثرات اقتصادی ناشی از شیوع این بیماری، معطوف به بخش‌های غیردولتی به ویژه بخش خصوصی است.

معاون سازمان امور مالیاتی با صدور دستورالعملی یادآور شد: نظر به مصادف بودن مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم ( فصل زمستان) سال ۱۳۹۸ با تعطیلات نوروز، شیوع کرونا و با توجه به درخواست های مودیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده و با هدف فراهم کردن زمینه اجرای تکالیف قانونی برای آنان، بنا به اختیار حاصل از قانون و مقررات مالیات بر ارزش افزوده، مهلت تسلیم اظهارنامه فصل زمستان ۱۳۹۸ تا پایان فروردین ماه تمدید می‌شود.

 براین اساس، ادارات کل امور مالیاتی موظفند در خصوص مودیان مالیاتی که اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم مالیاتی ( فصل زمستان) سال ۹۸ را تا پایان روز یکشنبه ۳۱ فروردین تسلیم کنند، امکان برخورداری ۱۰۰ درصد بخشودگی جرایم عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر برای دوره مزبور و نیز جریمه تاخیر در مدت یاد شده را در صورت درخواست کتبی برای مودیان فوق الذکر فراهم کنند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در ادامه، با اشاره به برخی گروه های اقتصادی که از سوی کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، به عنوان فعالیت های بسیار آسیب دیده معین شده اند، گفت: در خصوص گروه های اقتصادی اعلام شده در بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۹/۲ مورخ ۱۳۹۹/۱/۶، سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تا پایان روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۹ است و تا تاریخ یاد شده، محاسبه و مطالبه جریمه تاخیر موضوع ماده ۲۳ قانون مالیات برارزش افزوده ،برای گروه های یاد شده موضوعیت ندارد.

 

اعطای تسهیلات ۳۲۲.۷ هزار میلیارد ریالی به بنگاه‌های کوچک و متوسط

برپایه جداول آماری وزارت صمت، تعداد ثبت نام شدگان اولیه در سطح استان‌های کشور تعداد ۱۵ هزار و ۹۵۸ درخواست بود.

شمار معرفی شدگان به سیستم بانکی ۹ هزار و ۲۴۵ فقره درخواست برای اخذ ۳۱۵ هزار و ۳۴۳.۳ میلیارد ریال تسهیلات بود که در چارچوب طرح های مرتبط به اقتصاد مقاومتی دنبال شد.

علاوه براین پرداخت تسهیلات در فرآیند رونق تولید تعداد سه هزار و ۹۲۶ فقره به میزان ۱۱۴ هزار و ۱۷۶.۹ میلیارد ریال تخصیص یافت.

همچنین پرداخت تسهیلات به شکل مستقیم توسط بانک ها در دوره مزبور تعداد ۱۶ هزار و ۵۳۳ فقره به میزان ۲۰۸ هزار و ۵۵۹.۴ میلیارد ریال انجام شد.

وزارت صنعت پیش از این اعلام کرد: تسهیلات اعطایی برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) از ابتدای اسفند ۹۷ تا  پایان بهمن پارسال در قالب ۵۵۳ فقره به میزان ۳۲ هزار و ۹۳۸ میلیارد ریال تخصیص یافت./

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 50

نظر شما