شناسهٔ خبر: 39101740 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در خلخال افزایش یافت

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با اجرای طرح‌های ترویجی سطح زیر کشت محصولات کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

بهبود علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار با ایرنا افزود: در سال زراعی ۹۸_۹۹ از مجموع اراضی مستعد برای کشت پاییزه خلخال ۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار زیرکشت غلات و حبوبات رفته که این میزان در مقایسه با اراضی کشاورزی زیر کشت رفته سال زراعی قبل ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی اظهارداشت: از این میزان ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار به کشت گندم پاییزه ،۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برای کشت جو پاییزه ، ۲۰۰ هکتار برای کشت نخود و ۴۰۰ هکتار به کشت عدس از سوی کشاورزان غلات و حبوبات کار این شهرستان اختصاص داده شده است.

وی از آغاز کار کشت بهاره گندم ،جو و حبوبات در مزارع کشاورزی این شهرستان خبر داد و افزود: بارندگی‌های مناسب نیمه اول فروردین امسال موجب افزایش رغبت کشاورزان منطقه به افزایش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی کشت بهاره شده است. 

او گفت:در صورت تداوم حاکمیت هوای سرد و مرطوب در منطقه و دیر گل‌دهی درختان میوه بویژه باغ‌های گردو امسال برخلاف سال‌های گذشته درختان میوه شکوفه زده و حوادث ناشی از وارد شدن خسارات مالی ناشی از سرمازدگی درختان تکرار نخواهد شد.

علیزاده بیان‌کرد: برای حمایت از کشاورزی منطقه و افزایش راندمان تولید و همچنین کاهش تلفات محصولات کشاورزی در سال جاری ۱۰۰ تن بذر اصلاح شده غلات و یک تن بذر اصلاح شده حبوبات با ارقام جدید پربازده و کم‌تلفات در اختیار کشاورزان غلات و حبوبات کار قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: نتیجه اجرای طرح‌های ترویجی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی ، ارائه مشاوره‌های کارشناسی همراه با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به کشاورزان منطقه افزایش ۳۵ درصدی سطح زیرکشت محصولاتی همچون زعفران ، ۵۰ درصدی گل محمدی و ۴۰ درصدی بادام زمینی در سال جاری بوده است.
وی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در غیر از ۲ استان گیلان و مازندران از سوی دولت به دلیل کاهش منابع آبی و نیاز آبی زیاد این نوع محصول کشاورزی گفت: مدیریت جهاد کشاورزی خلخال ضمن اعمال قانون ممنوعیت کشت برنج در مزارع منطقه خورش‌رستم نسبت به معرفی محصولات جایگزین به کشاورزان برنج‌کار همچون بادام زمینی که نیاز آبی بسیار کمتری برای کشت و تولید دارند، تلاش می‌کند.
وی اجرای طرح احداث سیلوی ۳۰ هزار تنی گندم در خلخال را از جمله پروژه‌های عمرانی مهم در بخش تولیدات کشاورزی این شهرستان ذکر کرد که با بهره‌برداری از آن یکی از اهداف بزرگ پدافند غیرعامل و ذخیره‌سازی گندم مورد نیاز منطقه محقق خواهد شد.
وی با بیان اینکه مشکل تخصیص آب برای اجرای پروژه شهرک گلخانه‌ای روستای طولش از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل برطرف شده، از تخصیص ۱۵ میلیارد ریال برای اجرای زیرساخت‌های این شهرک خبر داد.
علیزاده گفت: با احداث و راه‌اندازی این شهرک در ۲۳ هکتار سطح تولیدات محصولات گلخانه‌ای افزایش یافته و برای تعدادی از بیکاران فرصت شغلی پایدار ایجاد می‌شود.
او افزود: پارسال با پرداخت ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات اعتباری از محل اعتبارات تسهیلاتی توسعه پایدار روستایی و اشتغال فراگیر ، طرح‌های مختلف تولیدی در بخش کشاورزی این شهرستان اجرا و برای ۴۰۰ نفر زمینه ایجاد فرصت شغلی جدید و یا تثبیت شغل فراهم شد.

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد ، سالانه بطور میانگین بیش از ۱۵ هزار تن گندم ،جو و حبوبات در این شهرستان تولید می‌شود. 

نظر شما