شناسهٔ خبر: 39099691 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صدور مجوز استفاده اضطراری از داروی ضدمالاریا در آمریکا برای درمان کرونا

تهران-ایرنا- سازمان غذا و داروی آمریکا «اف دی ای» مجوز استفاده اضطراری از کلروکین و هیدروکسی کلروکین به عنوان دو داروی درمان بیماری مالاریا را برای معالجه بیماران بستری به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه شبکه خبری سی ان ان، تاکنون شواهد علمی اندکی وجود داشته که نشان دهد کلروکین و مشابه نزدیک آن هیدروکسی کلروکین در درمان کووید ۱۹ موثر است.

مجوز این سازمان فدرال در نامه این نهاد فدرال در روز یکشنبه (دیروز)   صادر شده است اما صدور این مجوز از سوی وزارت بهداشت و خدمات انسانی (HHS) آمریکا تایید شده است.

اف دی ای مجوز استفاده از این دارو را به ذخایر استراتژیک ملی این دارو محدود کرده است اما وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا اعلام کرده که دو شرکت داروسازی «بایر/Bayer» و شرکت تابعه شرکت داروسازی «نوارتیس/Novartis» برای تقویت این ذخایر دارویی کمک های را اهدا کرده اند.

آیا این دارو موثر است؟

وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در بیانیه خود آورده است: گزارش ها نشان می دهند که این داروها ممکن است تا حدی در درمان بیماران بستری شده به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ موثر باشد.

در حالی که شواهد محدودی وجود دارد که کلروکین و هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا موثر هستند سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده که فواید آن بیشتر ازمضرات این دارو است. این سازمان در نامه خود خواستار آزمایش های بالینی برای ارزیابی موثر بودن این داروها شده است و اشاره کرده که منافع احتمالی و مشخص این داروها بیشتر از خطرات آنها است.

چه کسی می تواند از این داروها برای درمان استفاده کند؟ مجوز این سازمان به بیمارانی محدود شده که اکنون در بیمارستان بستری هستند و وزن آنها حداقل ۵۰ کیلوگرم باشد. تحت مجوز استفاده اضطراری از یک دارو، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی باید برای دسترسی به داروها با بخش بهداشت محلی یا ایالتی خود تماس بگیرند.

ترامپ پیشتر در توئیتی استفاده از کلروکین را به عنوان راه درمان موثری برای معالجه احتمالی مبتلایان به ویروس کرونا معرفی کرده و از اداره غذا و داروی آمریکا خواسته بود فورا از آن استفاده کنند.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد. 

هم اکنون آمار جهانی مبتلایان به ویروس کرونا به بیش از ۷۲۲هزار تن و شمار جانباختگان آن نیز نزدیک به ۴۰هزار نفر رسیده است.

آمریکا با ۱۴۲ هزارو ۳۵۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در صدر دیگر کشورهای جهان قرار گرفته است، شمار جانباختگان این ویروس در آمریکا نیز به بیش از دوهزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

نظر شما