شناسهٔ خبر: 39099036 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پشت پرده تحویل پایگاه های امریکایی در عراق/ توطئه بزرگ؛ زمینه سازی برای حمله به الحشد الشعبی

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- چند روز پس از تحویل پایگاه آمریکایی "قیاره" در موصل به نیروهای عراقی دیروز پایگاه "کی1" در کرکوک هم به عراقی ها تحویل داده شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، منابع نظامی دیروز یکشنبه تاکید کردند که نیروهای ائتلاف آمریکایی، منطقه ویژه خود در پایگاه هوایی کرکوک در استان کرکوک واقع در 250 کیلومتری شمال بغداد را به نیروهای عراقی واگذار کردند.
این منابع افزودند که عملیات واگذاری به نیروهای عراقی با یک مراسم نظامی و با حضور فرماندهان نظامی عراق و برخی نیروهای ائتلاف آمریکایی داخل پایگاه هوایی کرکوک انجام شد.
نیروهای عراقی پیش از این نیز پایگاه نظامی القیاره در استان نینوا واقع در 400 کیلومتری شمال بغداد را نیز تحویل گرفتند.

بیانیه فرماندهی مشترک عراق درباره خروج ائتلاف آمریکایی از پایگاه `کی وان`
فرماندهی عملیات مشترک عراق بیانیه ای درباره عقب نشینی نیروهای تروریست آمریکایی از پایگاهی نظامی در کرکوک صادر کرد .
در این بیانیه آمده است: بنا به نتایج گفتگوهای ثمربخش میان دولت عراق و ائتلاف بین المللی، امروز یکشنبه 29 مارس موضعی که هیات ائتلاف بین الملی در داخل پایگاه کی وان در استان کرکوک در آن مستقر بود، به نیروهای عراقی بازگردانده شد پس از آن ائتلاف بین المللی از آن عقب نشینی کرد.

پشت پرده تحویل پایگاه های امریکایی در عراق
یکی از فرماندهان حشد شعبی از محل تمرکز نیروهای آمریکایی پس از خروج از برخی پایگاههای خود در الانبار و کرکوک پرده برداشت.
قصی الانباری گفت نیروهای تروریست آمریکایی عملا از پایگاههای نظامی در الانبار و کرکوک خارج نشدند بلکه برخی واحدهای غیر ضروری را تخلیه کردند تا در معرض حمله مقاومت اسلامی قرار نگیرند.
به گفته وی، نیروهای آمریکایی که از این پایگاهها خارج شده‌اند، اکنون در دو‌ پایگاه «عین الاسد» و «القائم» در الانبار مستقر هستند و موشک‌های پاتریوت را در عین الاسد مستقر کرده‌اند تا پوشش امنی را برای خود فراهم کنند.
در همین رابطه یک منبع امنیتی عراقی امروز از فرود چند فروند هواپیمای حامل سربازان و مشاوران آمریکایی در عین الاسد خبر داد.
این منبع در گفت‌وگو با پایگاه عراقی «المعلومة» گفت: پایگاه عین الاسد روز یکشنبه دهم فروردین در بین تدابیر امنیتی بی‌سابقه، شاهد فرود تعداد زیادی هواپیما بود که سرنشینان آن سربازان و مشاوران آمریکایی بودند.
به گفته این منبع ، این هواپیماها همچنین حامل تجهیزات جنگی بودند که چه بسا از مناطقی که نیروهای آمریکایی اخیرا از آن خارج شده‌اند به این پایگاه منتقل شده است.
پایگاه هوایی عین الاسد اخیرا شاهد تحرکات غیرعادی هواپیماها بود و همزمان با آن جنگنده‌های آمریکایی نیز بر فراز این پایگاه پروازهای متعددی داشتند.
پیش از این رسانه‌های محلی کردی گزارش داده‌ بودند که نیروهای آمریکایی با خروج از پایگاه نظامی «کی وان» کرکوک در خاک اقلیم کردستان مستقر خواهند شد.
بر اساس این گزارش، این احتمال وجود دارد که مقصد بعدی نظامیان آمریکایی، پایگاه «هریر» در استان اربیل باشد.

استقرار رادار آمریکایی در پایگاه «القائم» عراق
ارتش آمریکا که می‌داند هرگونه ضربه‌ای به مقاومت در عراق پاسخی خواهد داشت سامانه‌های پدافند هوایی و رادارهای پیشرفته خود را در برخی پایگاه‌ها قرار داده است.
در نوزدهم مارس امسال (2020) و در پی خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش بود که پایگاه نظامی «القائم» در شهر «الانبار» به نیروهای عراقی تحویل داده شد.
شبکه المیادین در این باره گزارش داد، بعد از تحویل این پایگاه نظامی در مرز عراق و سوریه که در چارچوب تغییرات در چینش نیروهای آمریکایی در عراق انجام شد، رادار آمریکایی «AN/TPQ-53» که به تازگی در ارتش آمریکا بکار گرفته شده، در آن دیده شد.
بر این اساس، این رادار یک «اسکن الکترونیکی فعال» است که محدوده متوسط را پوشش می‌دهد. این رادار در درجه اول برای شناسایی تهدیدات هوایی و هشدار زودهنگام شلیک موشک استفاده می‌شود. داده‌ها، مسیرها و مکان‌های پرتاب‌های کنترل نشده مانند موشک، خمپاره و شلیک توپخانه را مشخص و پهپادها را نیز شناسایی می‌کند.
رادار آمریکایی «AN/TPQ-53» بر اساس دو روش 90 درجه یا 360 درجه کار می‌کند و برد آن بر اساس روش 90 درجه به 60 کیلومتر می‌رسد.
رادار مذکور بر کامیون نظامی «اوشکوش M1083» نصب می‌شود و همین موضوع به آن قدرت انعطاف و جابجایی سریع را می‌دهد به نحوی که می‌توان آن را در عرض پنج دقیقه راه‌اندازی کرد. همچنین می‌توان آن را به سامانه پدافند هوایی « C-RAM» ویژه رهگیری موشک‌های کاتیوشا و خمپاره و امثال آن متصل کرد.
المیادین در پایان توضیح داد، ارتش آمریکا پس از آنکه حضورش در عراق مورد تهدید قرار گرفته، این رادار را به همراه دیگر سامانه‌های پدافند هوایی در داخل پایگاه‌های مختلف در عراق قرار داده است.
در همین زمینه، پایگاه خبری موازین نیوز عراق نقشه عقب نشینی نیروهای ائتلاف آمریکایی از عراق و مواضع جدید استقرار آنها را فاش کرد.
منابع موازین نیوز اعلام کردند: «همه نیروهای آمریکایی که تاکنون از پایگاه‌هایشان عقب نشینی کرده‌اند و همچنین آنهایی که طی هفته‌های آتی عقب نشینی خواهند کرد به سمت پایگاه‌های «حریر» در شرق اربیل و «عین الاسد» در غرب الرمادی رفتند».

فرود هواپیماهای حامل نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین‌الاسد» عراق
یک منبع امنیتی عراق از فرود چند هواپیمای حامل نظامیان و مستشاران آمریکایی در پایگاه «عین‌الاسد» در استان الانبار خبر داد.
یک منبع امنیتی عراق گفت که چند هواپیمای حامل نظامیان و مستشاران آمریکایی امروز در میان تدابیر بی‌سابقه امنیتی در پایگاه عین الأسد در منطقه هیت واقع در غرب الأنبار فرود آمدند.
این منبع افزود که این هواپیماها همچنین حامل تجهیزات جنگی بود که ممکن است از مکان‌هایی که نیروهایی آمریکایی اخیرا آنجا را ترک کرده‌اند، به عین الأسد انتقال داده شده باشد.
طبق گزارش وبگاه «المعلومه»، این منبع همچنین گفت که «پایگاه هوایی عین الأسد شاهد تحرکات غیرعادی هواپیماها همزمان با پرواز گسترده هواپیماهای جنگی آمریکا بر فراز این پایگاه بود».
«قصی الانباری» از رهبران سازمان الحشد الشعبی عراق روز شنبه از تحرکات آمریکا برای حمله به مواضع این سازمان خبر داده و گفته بود که الحشد الشعبی نیز تدابیر احتیاطی برای ناکام گذاشتن این طرح اتخاذ کرده است.

توطئه بزرگ؛ زمینه سازی برای حمله به الحشد الشعبی
یک نماینده عراقی گفت که خروج کارکنان سفارت آمریکا از عراق و بازچینی نیروهای این کشور نشان از وجود برنامه‌ای برای حمله به مواضع نیروهای عراقی و مقاومت دارد.
«کریم علیوی» نماینده ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» خروج کارمندان سفارت آمریکا از عراق را زمینه‌سازی برای حمله به مواضع نظامی عراق از جمله الحشد الشعبی دانست.
او به وبگاه المعلومه گفت که این اقدام سفارت آمریکا در بغداد نشان می‌دهد که این کشور برنامه‌ای برای ضربه به الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت یا رهبران آن دارد و با خارج کردن دیپلمات‌های خود می‌خواهد آن‌ها را در برابر هرگونه واکنشی ایمن نگه دارد.
علیوی خروج نظامیان آمریکایی از برخی پایگاه‌ها و انتقال آن‌ها به پایگاه‌های بزرگ‌تر را با این هدف دانست که ارتش آمریکا قصد دارد با جمع‌آوری نیروهای خود در پایگاههای بزرگ‌تر، بتواند از آن‌ها محافظت کند و اینگونه نیروهای آمریکایی در معرض آتش نیروهای مقاومت نباشند.
این نماینده عراقی تأکید کرد که نیروهای آمریکایی به خوبی می‌دانند که هرگونه حمله به نیروهای مقاومت و الحشد الشعبی، بی تردید بدون پاسخ نخواهد ماند.
او هرگونه عقب‌نشینی آمریکا از عراق را رد کرد و گفت که آمریکایی‌ها فقط مواضع خود را تغییر داده‌اند و می‌خواهند نیروهای خود را در پایگاههای اصلی از جمله «عین الاسد» و «حریر» متمرکز کنند.

درخواست برگزاری جلسه پارلمان عراق در پی تهدید اخیر آمریکا
پس از آنکه آمریکا به قصد خود برای حمله مجدد به برخی مواضع درعراق اشاره کرده، یکی از نمایندگان ائتلاف «الفتح» عراق خواستار برگزاری جلسه پارلمان به این منظور شد.
در پی تحرکات اخیر آمریکا در عراق که حاکی از قصد این کشور برای حمله مجدد به مواضع مقاومت عراق دارد، «حامد الموسوی» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف «الفتح» امروز (یکشنبه) خواستار برگزاری جلسه‌ پارلمان به همین منظور شد.
بر اساس گزارش «موازین نیوز»، الموسوی اعلام کرد، باید فورا جلسه‌ای در پارلمان برگزار شود تا در آن درباره «نیت شوم» آمریکا برای «حمله کثیف دیگری» در عراق بحث و تبادل‌نظر شود.
وی ادامه داد، هدف از این توطئه‌ها متشنج کردن وضعیت داخلی عراق آنهم در سایه وضعیت کنونی و مشغول بودن عراق به مقابله به کروناست.
الموسوی از «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق درخواست کرد، با باز کردن کانال‌های ارتباطی مستقیم و فوری جلوی این اقدام را بگیرد.
روزنامه «نیویورک تایمز» بامداد شنبه هفته جاری در گزارشی نوشت که پنتاگون در بخشنامه‌ای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا برنامه‌ای برای افزایش تحرکات در عراق و کارزاری جهت «نابودی» یکی از گروه‌های مقاومت در این کشور تدوین و طراحی کنند.
در همین زمینه، ائتلاف «النهج الوطنی» خواستار وحدت ائتلاف‌های سیاسی در پی اشاره‌های آمریکا برای انجام اقدام نظامی جدید علیه عراق و تحریم اقتصادی این کشور شد.
«حسین العقابی» عضو ائتلاف مذکور در پارلمان عراق به وبگاه «المعلومه» گفت، ائتلاف‌های سیاسی باید این اشاره‌های آمریکا درباره حمله و تحریم اقتصادی عراق را جدی بگیرند.
العقابی تأکید کرد، همه ائتلاف‌های سیاسی باید در زمینه تشکیل هر چه سریعتر کابینه جدید تلاش کنند. عراق نمی‌تواند همه این مشکلات را تحمل کند بویژه در وضعیت کنونی که در بحران اقتصادی است.
«کریم الخیکانی» تحلیلگر سیاسی عراق درباره طرح آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از سفارت خود در بغداد و برخی پایگاه‌های نظامی و جایگزین کردن نیروهای ویژه رزمی به جای آن‌ها جهت اجرای طرح اشغال مجدد عراق، هشدار داد.

رویارویی آمریکا با حشدالشعبی؛ چه عواقبی در انتظار واشنگتن است؟
شبکه العالم در تحلیلی نوشت: کارشناسان بر این عقیده هستند که وضعیت میدانی و سیاسی در عراق بسیار متفاون با آنچه که در گذشته شاهد آن بودیم، نظیر همین اتفاق را در سوریه نیز شاهد هستیم، چنانکه ارتش و نیروهای همپیمان ارتش سوریه صحنه های قهرمانانه ای را مقابله با داعش و پاکسازی خاک سوریه از وجود این تروریست ها آفریدند.
بر اساس باور کارشناسان، واقعیت سیاسی در عراق طی دوره اخیر تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است ، پس از اقدامات ناقض امنیت و حاکمیت عراق توسط نظامیان اشغالگر آمریکایی در بغداد و دیگر استانهای عراق، پارلمان عراقی به عنوان نماینده مشروع مردم این کشور در اقدامی تاریخی و در پاسخ به درخواست "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر پبشین عراق، به خروج این نظامیان اشغالگر آمریکایی رای مثبت دادند.
بر این اساس، ساکنان شهرهایی که به اشغال داعش درآمده بود دیگر، و شهرشان به شهر مرده ها تبدیل شده و از خانه های خود آواره شده و به مناطق دیگر گریخته بودند اجازه تکرار این مصیبت را نمی دهند، از سوی دیگر، آمریکا امروز به دلیل سیاست های غلط ترامپ در پرونده های مختلف از جمله مسئله عراق در موقعیت نامطلوبی قرار گرفته است، صرف نظر از عدم ثبات در سیاست های ترامپ که وامدار شخصیت وی است، وی نمی خواهد با درگیری مستقیم با گروههای رسمی عراق خود را به دردستر تازه ای بیندازد چرا که هنوز به خاطر دارد که چگونه شهروندان آمریکایی با تجمع در مقابل کاخ سفید خواستار توقف جنگ های آمریکا در جهان بودند.
از سوی دیگر، طرح دولت ترامپ برای رویارویی با حشدالشعبی و فاش شدن آن توسط رسانه ها بیان کننده این موضوع است که در داخل دولت ترامپ درخصوص جنگ و فعالیت نظامی در عراق اختلاف نظر وجود دارد و در حالی که برخی خواستار اجرای عملیات نظامی علیه حشدالشعبی هستند، گروهی نیز وجود دارد که درخصوص عواقب این اقدامات هشدار می دهد، و همین گروه مخالف است که پای رسانه ها را به این مسئله باز کرده است.
طبق تحلیل های کارشناسان و ناظران تحولات عراق، آمریکایی ها قصد ندارند از عراق خارج شوند و از سوی دیگر ابقای نظامیان در عراق به ناچار پای مسائل نظامی را به میان باز می کند، که به معنی ورود آمریکا به جنگی جدید، از سوی دیگر، مقاومت عراق نیز در مرحله جدیدی از قدرت و توانایی نظامی قرار گرفته است و با توجه به این مسئله هیچ به مصلحت آمریکا نیست که خود را رد جنگ جدیدی علیه عراق گرفتار کند.
در پایان باید تاکید داشت که آمریکا در تلاش است که از تناقض های موجود در عراق سوء استفاده کند اما این تناقضات از آنچه که در سال 2011 در این کشور وجود داشته است، بدتر نیست.


نظر شما